Om att vara kränkt och förtryckt

Det är en skön konst att alltid vara motarbetad... Inte minst Dennis Jansson vet ju detta. Vi har denna närmaste tid fått vara med om hur Högsta domstolen helt så där bara förstör åländska lagar, som räddningscentralsreformen och den sänkta rösträttsåldern. Detta bara för att det är mot Grundlagen... Fru Kickan sade så bra: "Man skulle ju tycka att man först kollar vad som är lagligt och sen stiftar man lagar"... Det känns relevant faktiskt.
 
Få se nu med kommunreformen. Man skulle ju tycka att man även här kollat vad som funkar enligt lagen innan man slår på stort och berättar hur det ska bli. I övrigt har jag inte mycket mot dagens förslag faktiskt...
 
FC Åland är också kränkta enligt Ålandstidningen. "De blir överkörda av FBF" säger de i tidningen. Kaapo ska spela final i Regions Cup och matchen flyttas framåt med två veckor. Att en FBF arrangerad cup går före en seriematch arrangerad av ett distrikt står ju liksom nog i reglerna. Att FBF stöder distriktets rätt att lägga matchdatum är även det praxis, som brukar tillämpas om de båda lagen inte kan komma överens. Att FC Åland kan spela på söndagar är knappast något som tröstar KaaPo som ju spelar på lördagarna själv. Mitt i veckan vill ingen resa till Åland om man inte måste. Det samma hade gällt åt andra hållet med... Vad jag vet har Åbo distrikt ingen policy om att hela sista omgången ska spelas samtidigt, det gäller väl FBF serier om jag inte har helt fel. Dessutom spelas det en seriematch även efter den omtalade FC Åland-Kaapo den 7/10. Sista matchen är lagd till den 10/10 och vad det verkar spelas det matcher i den gruppen mer eller mindre hela veckan... FC Åland är inte överkörda, utan bara offer för olyckliga omständigheter som nog är helt enligt reglerna. Sen vet jag inte om man kunnat förbereda sig på det eller inte... Troligen hade man, men jag kan ej detaljerna så jag ska inte uttala mig.
Hon här kunde med rätta känna sig kränkt och felbehandlad även då man följer lagen...
 
 
Tyvärr tror jag att mycket av det vi kallar kränkthet och förtryck bottnar i okunskap. Linnéa uttryckte det så bra i somras, då en ny vinkling i transferreglerna för unga spelare gjorde att vi hamnade att sköta byråkratin kring systrarna Viktorsson med hjärtat i halsgropen: "Sådant där ska Åland Uniteds Sportchef veta!" Ja, jo... Reglerna i sig är puckade. Jag kan inte säga att jag fick så mycket stöd av andra involverade, men i sak har hon rätt. Att jag skulle skrika ut om hur fel alla behandlar mig skulle inte äga någon relevans. Jag borde ha vetat det som jag egentligen inte hade kunnat veta... Det är liksom mitt jobb!
 
Egentligen borde jag precis just vara på skypemöte med just FBF, men livet vill annat. Det bara inte går att få till det. Ted meddelade även just att han inte hinner han heller... Såja... Ingen representation från Åland United vid det mötet då alltså... Vad de än kommer till kan jag aldrig säga att vi inte har hörts. Eller jo, men det är nog helt vårt eget fel, inte någon annans...
 
Roligt var det i dag då en elev knackade på dörren och undrade om jag hade målartejp... Det hade jag inte. Hon ville låna så att hon skulle kunna få bort hår från byxorna... Direkt efter kom en annan elev som undrade om jag hade 50 Cent... Hon ville köpa en kokosboll...
 
Jag har även anhållit om Pappaledigt. Det visade sig att jag borde ha gjort det med 2 månaders varsel... Igen något som jag borde ha vetat... Men hur vet man på riktigt sådant?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0