Jo jävlars

Jaha medborgare, både Hamburgare, Björneborgare och andra ätbara, eller inte ätbara sådana. Nu har jag igen den äldsta och den yngsta av dem jag delar boning och liv med här och sängarna är fyllda, typ. Jag har städat, även WCn, bägge tu faktiskt, tömt komposter och sopsäckar samt alla tidningar utom lördagens och söndagens. Jag har även tömt ut alla de vin- och spritflaskor min klass förärade mig med (tomma alltså) då jag satte dem att samla flaskor för några veckor sedan). Dessutom har jag vikt tvätt, lagt i ny tvätt, torkat både spyor, geggig proteinmilkshake och dessutom en hel del andra vätskor. både kroppssådana och andra, samt framför allt varit till hands och hjälpt min son, som tyvärr är sjuk helt på allvar. Han kommer inte att dö. Han kommer inte att få långvariga men. Han är bara sjuk och det kommer att ta en par veckor innan det är bra! Trots att det så klart är han som har det värst, han kan varken svälja eller ens riktigt andas ordentligt, är det som om jag själv, hans Pappa, är fysiskt delaktig. Helt urkramad, som en disktrasa efter en cupfinal med förlängning... Eller nu gick det fel... Trött i kommoden i alla fall. En riktigt jädrans Valborgshelg var detta. Pojken kommer att bli frisk och han mår säkert bättre nu. Jag körde honom till sin mor och där har han svarat på ett sms så det blir nog säkert bra...
 
Fru Kickans första ord till mig då hon kom hem och jag visade iver genom att gå ut för att möta damerna var "Har du alltså lämnat min bil olåst?!" Då kändes det skönt. Fru Kickan var hemma... Och jo, hennes bil var faktiskt olåst. sorry, det brukar min alltid vara, för att eventuella biltjuvar inte ska behöva förstöra fina dörrlåset om de ska bryta sig in...
 
På tal om bilar är min just nu i Saltvik. Lillemor och Bosse kom här via precis efter at Fru Kickan och Edit kommit hem. Eller, Fru Kickan hade ju åkt iväg igen och Edit var ute på gården nånstans så det var väl bara jag hemma då. Bosse satte sig bakom ratten och jag känner stor tacksamhet och sympati för dessa båda människor. Vänlighet och respekt visar de och jag hoppas jag någon gång kan återgälda ens något litet... Jag kör nu i en veckas tid Röd Bettans bil, låt oss kalla den Röda Bettan. Vad jag kör sen då Röd Bettan är tillbaka ifall Landrovern inte då finns tillgänglig lämnas osagt, eftersom jag helt enkelt inte vet...
Här ser vi Bosse, precis bredvid Pille och Maiju, just bakom Maijus bil, som ju Bosse verkat för att ha fått den fina utsmyckningen. Detta var i dag på Torget i Mariehamn på samma gång som jag torkade spilld saft från vardagsrumsgolvet ungefär... Åland Uniteds A-lag var delaktiga i Lions välgörenhetsmarknad på Första maj. Därav stohejet.
 
 
Fotboll har det spelats. Åland Uniteds både flicklag vann sina matcher i Upplandsserien. Det äldre laget vann 2-1 och det yngre 2-0, bägge borta i Sverige någonstans. Vårt samarbetslag IFK Mariehamns B flickor spelade dubbelmöte och vann  på söndagen med 4-0 och i dag med 7-0. En riktig hästhelg. Hårdast har det varit för Elsa som inledde veckans matchande på tisdag i regionturneringen. Sedan fortsatte hon på torsdag och fredag där i Eerikkilä med en match vardera dagen. På lördagen var hon hemma på Åland och deltog i uppvärmning samt satt med i Åland Uniteds A-lags matchtrupp mot Pallokissat. Maiju begrep att inte slänga in henne i onödan dock. Sedan spelade hon både på söndag och måndag med B flickorna vilket gjorde henne delaktig i 6 fotbollsmatcher under 7 dagar... Må detta inte hända igen. Vem faller det tillbaka på? Säkert på mig om det inte var en engångsföreteelse... Vilket det ju var och då var det mera en upplevelse än något som skadar i längden. Bra så?
 
Även Herrfotboll spelades det här i Mariehamn i helgen. Min situation var sådan att jag satt hemma med Rufus och lämnade alla tankar på att gå till WHA på Vappen därhän. I efterdyningarna har diskussioner om hur domare kan vara hur dåliga som helst dykt upp. Är någon chockad? Det krävs att domare som är dåliga ska kunna "bänkas". Det är ju på sin plats inte sant? Men vem ska bänka domaren? Då det gäller spelare är det tränaren som bestämmer om han eller hon ska spela eller ej. Om en tränare ska ha jobbet bestäms oftast av klubbens styrelse. Därmed är det väl rimligt att det är domarnas egen organisation som bestämmer om domare ska läggas ner i reserverna, eller ges nya förtroenden. Endel supportrar tycker dock inte att det ska vara så. De vill kort och gott att dåliga domare ska ut och att det inte ska vara hemligt... Hur månne de menar och hur månne de skulle vilja ha det om de själva var dåliga på sitt jobb? Det är lite samma med vitsordsbedömning i skolor. Vem ska stå för den? Hur publikt ska det vara? Egentligen är det väl självklart inte sant? Varför kan inte domaren behandlas jämlikt här? Det vore i och för sig en nyhet i sig och kunde leda till att domare faktiskt blev människor... Fantastiskt, men på samma gång bisarrt och konstigt...
Ni kanske minns att vi hade match i lördags? Flo, Lois, Raissa och Kaisa var där, precis som domaren, Pallokissatspelarna och de två i publiken, samt Sofia Södergårdh som knäppte bilden. För mig själv har detta gått in i helgens totala utmattning med väldigt sporadisk och ryckig sömn, hela tiden och inte alls... Det var riktigt skönt att vara med på planen i dag i solskenet då laget tränade på konstgräset i Jomala. Sen då jag kom hem var både Fru Kickan och Edit jääätttteetrötta, så nu sitter jag här.
 
En grej blev riktigt eftersatt denna helg. Provrättningen. Jag har 9E klar men klarar inte av fler i kväll... Mitt huvud hänger inte med och kroppen ska vi inte tala om. Jag har redan avbeställt simningen i morgon med mig själv. Edit ska föras till dans, ÅU har styrelsemöte, lite prov kanske rättas (det kommer ju mera för 8B eller är det 7B som har prov i morgon+) och sedan är det ju Madridderby i herrarnas Champions League. På damsidan blev det ju inte helt oväntat ett franskderby i finalen. Magister Sviberg ska få sig... Ett sms om inte annat då...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0