Tvärsäkerhet är världens lön

O mina vita kaniner... Så kunde man väl säga då man blir upprörd i stället för att häva ur sig saker om Skärselden, Gehenna, Lucifer, samt intima kroppsdelar... Många ord och då inte så mycket om vita kaniner faktiskt, har gått igenom mitt nervsystem i dag. Klockan börjar vara mörkt ute och jag behöver handla något som ska skickas med Rufus och Emilia till USA i morgon. Julklapp åt Linda. Fru Kickan nämnde att vi nog har något att laga middag av, så då blir det säker middag av något slag. Jag har lovat eleverna att komma tillbaka till skolan i kväll, då träningsundervisningens julfest är klar och hjälpa dem att köra igenom de delar av programmet de behöver köra och sedan hjälpa med lite praktiska grejer. 23.00 slår larmet på, så jag hoppas vi är ute före det, om ej vet jag var man larmar av. Klockan 7.00 har man bett mig låsa upp sen på morgonen så de kommer in och kan smörja allt klart. Om detta inte blir bra beror det i alla fall inte på att de som tagit ansvar inte skulle ha tagit ansvar. Väl så!
 
Jag har blivit överkörd i ämbetsutövning 2 gånger på senare tid. Då sådant händer behöver man se till att inte tappa kontrollen. Skilj på sak och person, samt gör det som drabbar dem du har på ditt ansvar minst. Riktigt exakt hur man ska handla kan jag inte säga, men jag tror att en del av världens främsta ledare är mästare just på att handla trovärdigt inför dem man ansvarar för, fast någon annan tar besluten. Trovärdighet tror jag att betyder ärlighet. Man behöver inte säga att man är emot, men man kan i alla fall om det dyker upp vidhålla sin egen åsikt i ärendet, samt uppmana de andra att följa beslutet trots att man själv inte hade fattat det. Att bara vägra skapar splittring.
Så här glad var jag Midsommaren 2009 om nån undrar... Varför nån nu skulle göra det förstås...
 
Tvärsäkerhet finns det gott om i dag minsann. Det värsta är att det ofta blir förutsägbart vem som ska tycka vad. Här på Åland kan man med ganska stor träffsäkerhet och på basen av de extremt stora samhällsdiskussionerna om väldigt viktiga ämnen säga att man, ju mer vänster man är: Inte tycker att dagisbarn ska behöva gå i julkyrkan, inte vill ha övervakningskameror i skolan och att det inte är så farligt med svenska språkets ställning i landet. Är man höger, då vill man helt tvärtom. Centern blandar och tycker skarpt åt olika håll i de olika frågorna. Vad tycker jag? Jag tycker de två första frågorna inte har så stor relevans att jag behöver tycka så mycket, både ja och nej är väl okej och stör inte mitt dagliga värv eller min egen insats alls. Svenska språkets ställning är väl vad vi gör den till och här på Åland är den tryggad med grundlag, så jag fortsätter välan att kommunicera på de språk jag kan och uppmanar alla att lära sig så många som möjligt och alltid använda den minsta gemensamma nämnaren då ni pratar med någon annan.
 
En kränkt kollega har jag talat med, betyg har slutligen skrivits ut. En klass gjorde vad jag sade, men lite fel och Mat-Inger tycker att det är klart som Fan hur det ska gå till i morgon.
Får jag presentera Florin Wagner? Det är hon här som ska spela för oss i år. Nu behöver jag hitta en till och sen göra klart med resten av staben, samt hitta 10-20000€ i sponsorpengar förstås. Kanske man hinner före jul?
 
Det där med julklappar kunde kanske vara nåt...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0