Snablar

Som vi vet är världen en evighetsmaskin. Den går hit och den går dit, den går runt en liten bit... Och så vidare. Jag vet också att det är livsfarligt att skriva så, men det känns riktigt bra med många saker just nu! Utan att alls veta vad spelarna tycker kan jag känna att gårdagen var den bästa träningsdagen på hela denna säsong hittills. Med det menar jag att skillnaden med vad enskilda spelare och laget som kollektiv tänkte och "kunde" då vi steg upp på morgonen, mot då vi lade oss på kvällen, hoppas jag i alla fall att alla gjorde, var stor och framför allt tydlig. En morgonträning vars budskap går igenom till kvällsträningen och vad jag förstår sitter i benmärgen hos de spelare som berörs som ett kollektivt dna. Vis av verkligheten hoppas jag nu att den enda vägen inte går neråt, utan att vi faktiskt håller på att bygga en grund som håller då vi klättrar uppåt. Slutet av veckan och inte minst helgen får visa tillfälligt utslag.
 
Ett utslag som var rätt, fast fel gällde kilometermätaren på vår hyrda minibuss. Våra spelare ska månatligen rapportera kilomerermätaren för hyrfirman, som sedan fakturerar klubben enligt det. Plikttroget och väl hade kilometerställningen inrapporterats i går, sades det då man ringde mig här på morgonen. Problemet var att siffrorna som uppgetts visade sig härröra från bilens tryckmätare, inte kilometermätare... Jag tycker också det är svårt med olika tangenter, sladdar och mackapärer. En ON och en OFF knapp räcker så bra. Så funkar OHn i klassen till exempel. Simple is Beautiful!
Om någon tror att elefanter inte kan spela fotboll visar denna bild att de har fel! Fotboll är för alla! Som jag alltid har sagt!
 
 
I dag upplever vårt lag en första flexibel träningsdag på mycket mycket länge. Ingen lagträning är insatt på kvällen, men möjlighet till ledd styrketräning av Richard erbjuds. Precis som fotbollsträning med pojklag. Eller individuell träning, så som till exempel ett exklusivt målvaktspass bara för målvakter. Om någon undrar... Detta är vad jag hoppas Åland United kan komma att vara. Nu känner jag mig som en riktig Sportchef, här i mitt klassrum med flitigt studerande elever...
 
Edit berättade att de gått hårt ut i religionsundervisningen. Hennes första religionstimme i lågstadiet inleddes med att alla barnen skulle stänga ögonen och hålla för öronen för att föreställa sig universum innan Gud skapade det. Sedan skapade Gud både mörker och ljus, samt kallade dessa dag och natt ville Edit förklara. "Jo, så står det i Gamla Testamentet" kunde jag hålla med... "Jag vet" sa Edit med ett snett leende. "Vi pratade om både Gamla- och Nya Testamentet faktiskt"... Jag undrar vad som händer mellan den allra första lektionen på ettan och den allra första på sjuan... Det finns knappast någon riktig, ens biblisk, förklaring på detta...
 
Sista eleven gick ut ur klassrummet. "Tack och hej" sa vi båda. "Lämna dörren öppen bara" sa jag. Eleven log, stängde dörren och gick... Mat nu. Sen mycket mycket annat!
 
I kväll är det förresten Tyskand-Finland för Herrar. Månne vi denna gång kan undvika det vanliga oavgjorda resultatet och faktiskt vinna?! Före den matchen ska ni förresten alla kolla på Åland Uniteds webb- eller facebooksida för där kommer då att finnas en ganska stor nyhet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0