Att leda eller förleda

Det värsta med att skriva här igen är att viljan och verkligheten inte går ihop. Som med det mesta jag går in för blir det väldigt intressant och det finns så mycket jag vill säga. Sen finns det ju en riktig värld här också som ju faktiskt är den som gäller på riktigt. Alltså, för lite tid för att få allt sagt som man vill säga. Precis så avlutade jag faktiskt 9Gs högstadiestudier i mina ämnen i morse. Sen gjorde jag något som jag själv tycker passar in på den form av ledarskap som fungerar för mig.
 
Jag har alltid varit en person som pekar med hela handen och förhoppningsvis är väldigt tydlig då det gäller att vara det. Då jag får nya skolklasser pratar jag bokstavligen dem i sank och förorsakar både kallsvett och förtjusta/förfärade spänningstillstånd i de stackars barnens magar. Åtminstone är det vad jag tror att jag gör. Vissa skildringar som framkommit av personer med erfarenhet av att vara barnet i sammanhanget har styrkt min övertygelse om att i alla fall några känner så. Tanken är att först uppnå ett tillstånd då gruppen lyder. Sen efter hand går det mera över i att gruppen vill lyda, för att den litar på mig. I det samma blir det fråga om att jag också litar på gruppen, både som kollektiv och på individnivå.
 
I dag bad jag eleverna i 9G att avsluta sin sista schemalagde historialektion i grundskolan genom att skriva på varsitt papper en fritt formulerad text med rubriken "Vad har jag lärt mig?!". Sådana texter ger enormt mycket faktiskt och man ser väldigt bra vem som förstått och vad. Dessutom sade jag att man, om man vill även får skriva personlig feedback till mig. Det vill säga vad har varit bra och vad har varit mindre bra med min undervisning.
 
Förstås förstår jag att man ska ta alla den här typens feedbacktexter med många nypor salt. Det jag dock uppfattade som en stor lyckosam "seger" är att eleverna i dag skrev en hel del. En del har älskat detta. En del skrev helt säkert lite plutteluttigt ur dels tonårsemotionell synvinkel, eller helt enkelt för att ge sig själv en chans att få en god betygsbedömning. Just detta hade jag poängterat inför. "Ni kan lita på mig" sa jag. "Det ni tycker om min undervisning kommer på inget sätt att påverka min bedömning av era kunskaper. Jag är professionell" hävdade jag. Och kan man tänka sig. Somliga elever gav faktiskt prov på att de litar på mig, genom att framföra riktigt konstruktiv kritik. De tog upp brister med min undervisning som på inget sätt är nya för mig och vissa är prioriterade helt enkelt för att få allt att gå runt, trots att jag vet att några fåtal lider lite av det. Min känsla i magen, som ju är stor och rund, blev god. Den blev varm och stärkte min självkänsla ytterligare. Tydligen litar eleverna på mig och vet att jag gör mitt jobb. Dessutom vågar de framföra åsikter konstruktivt. En sådan ledare vill jag vara. Jag vill fortsätta på den här stigen och bli bättre och bättre.
Så här såg jag ut 2008 på hösten
 
Sen, mitt i allt ringde Johnsson från Ålandstidningen och berättade att vi spelar borta mot HJK i morgon. Jo, så klart har inte heller jag glömt det. Jag gav honom en beskrivning av läget inför helt utgående från hans frågor. Hemligheten är att svara på dessa och inte berätta mer. Då är man lojal mot alla som behöver varas lojala mot.
 
Samtalet, samt i övrigt kollandet av manuskriptet för dagens matchgenomgång och fasta situationer, i samband med pre-matchträningen i Bengtsböle, fick mig att fundera på hur mycket en lärares ledaregenskaper fungerar i näringslivet och i fotboll till exempel. I mitt nuvarande värv som assisterande tränare är jag ju mest som en elevassistent här i skolan. Det betyder att eleverna/spelarna så klart ska ha förstroende för en, men just lojaliteten är viktig. Det måste i alla situationer vara klart för alla parter att man finns där för att hjälpa både spelaren och huvudtränaren (Eleven och läraren).
 
Dagens huvudtränare, speciellt på lite högre nivå (läs tävlingsfotboll) har ju inte alltid samma svängrum som vi grundskolelärare. Ibland är ens trovärdighet utåt väldigt beroende på kalla faktorer som matchresultat. Då kan man vara tvungen att bli lite mer kortsiktig än om man visste att man har tre år på sig och att dessa bara är riktgivande. Tränare är under hård press. Alltings A och O, för att uttrycka mig Bibliskt, är ändå att kunna "vara sig själv". För många tar det länge att komma fram till vem man själv är. Som människa fann jag mig för kanske 7-8 år sedan. Som lärare har jag vuxit in i mig själv. jag har inte varit huvudtränare på 7 år, men skulle säkert om jag någon gång blev sådan ha nytta av de insikterna, samt den erfarenheten assistentskapet har gett mig.
 
Nu blir det dags för lektion med 9E. Sen till träningen och sedan packa för resan till Helsingfors. Hoppas frun min minns att handla som jag bad henne! Oftast är där inga problem, eftersom hon ju är av typen som "talar föga men handlar i stället".
 
Detta blev igen mycket mer ytligt än vad tanken var. Vi får återkomma!
Hon här till höger är sig själv när hon spelar gitarr och sjunger

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du får ett hjärta idag för texten. Det är ju ändå fredag.

Svar: Wupps.... Alla hjärtan jag kan få är behövliga. Mitt eget biologiska börjar vara lite utnött ser du...
enligtvirta.blogg.se

2015-05-22 @ 13:58:20
Postat av: frun

jag har slutat handla så mkt...

Svar: Talar du mera då?
enligtvirta.blogg.se

2015-05-22 @ 14:31:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0