Sanningen ur min synvinkel!

Med tanke på att Ålandstidningen i dag innehöll rekordmycket damfotboll och därmed Åland United borde man väl vara nöjd och glad. Att gamla legender ombedes att skriva krönikor om just damfotboll måste väl även anses positivt. Damfotbollen diskuteras och körs i medvind efter 5-0 i premiären. Nu vill jag dock helt personligen bemöta fd landslagsspelaren (1 A landskamp, 0-6 mot Sverige) Daniela Haglunds skrift i dagens tidning. Sanningen är så olika beroende på hur man ser den och säger... Eftersom Ålandstidningen inte bett mig, eller någon annan ur Åland United att kommentera just de saker hon säger och knappast kommer att göra det heller, passar jag på här.

1. Nela anser att vår 5-0 seger mot ett ungt och oerfaret FC United var väntad... Inte för oss i alla fall. Så sent som helgen innan vann United borta mot Honka och kommer inom en par veckor att spela i Ligacupens final. Laget innehåller flere U-landslagsspelare samt en av ligans i särklass bästa spelare Rita Chikwelu. Men, om det var väntat... Då har vi FAKTISKT press på oss i år...

2. Nela ondgör sig över att det finns så få åländskor i laget och undrar varför... Svaret är att samtliga åländska spelare som i fjol spelade i laget erbjöds kontrakt även inför säsongen 2009. I och med att dessa, förutom de fyra som inledde vinterträningen med laget i januari, valde att inte skriva på av olika orsaker (bla. ÅUs ökade träningsmängd samt egen bristande motivation till en satsning av det slag ÅU kräver) blev klubbens val att skaffa en spelartrupp med spelare utifrån. Så här många nyförvärv hade vi aldrig haft om de åländska spelarna hade velat vara med.

En annan sak blev sedan att vi inte hade hållit kvar ens så många av de gamla spelarna som vi nu gjorde om vi inte hade just ökat träningsmängderna och värvat kvalitetsspelare. Tex Emma och Eve samt faktiskt några av Uråländskorna funderade länge innan de skrev på och de ville se truppen och veta hur verksamheten blir. Förstärkningarna sen kom mycket på grund av de andra förstärkningarna. Maiju hade aldrig kontaktat oss om inte Jannica varit aktuell... Och jag undrar om Jannica kommit om inte tex Taina och Kati hade varit i truppen...

Vi hade att välja mellan att skapa elitfotboll och erbjuda åländskor sådan, eller att anpassa oss enligt vad "de flesta tycker" och ha ett sådant lag som Nela efterlyser i sin kolumn. Tyvärr hade det laget antagligen då varit just utan de spelare jag nämnde här ovan, även åländskorna Julia, Becci och Sarah (kanske) och Carro hade aldrig kommit hem från Sverige i så fall!

Nu valde ÅU att själv sätta nivån. Sen ska spelarna anpassa sig. Detta KAN ge medaljer och skapa återflyttning bland åländskor inom de närmaste åren. Dessutom kan det ge de åländskor som ännu inte är mogna för denna verksamhet ett reellt elitmål, så att man inte, som Nela skriver, behöver ta sig till svenska division 1 för att utvecklas. ÅU slår nämligen lag ur svenska division 1.

3. I sommar är det Öspel. Åland deltar. Då ser vi hur bra ett åländskt lag är! Lycka till (jag menar det av hela mitt hjärta!)

För och emot kan man tycka! Men detta är sanningen... Som jag ser den!

Dessa kan ta medalj om de har ett tillräckligt bra lag att spela i om 10 år!

Kommentarer
Postat av: Max

Utan att ha läst Nelas kolumn, och min uppfattning om det skrivna baserar sig endast på detta inlägg av Virta:



Tycker det är bra att Nela tar upp frågan om varför Ålands lag ser ut som det gör, för det är något jag lite också funderat på. Som jag förstår det nu, så var situationen sådär radikalt uttryckt den att 50% sa att de fortsätter om träningarna ökar och blir mer krävande och 50% sa att de fortsätter om träningsmängden minskar?



Därmed fanns inga förutsättningar för ett "helåländskt" lag av liganivå. Nu valde ÅU att ta risken och köra fullt, vilket i sig är motiverat för det finns ju ändå mifk som alternativ för de som inte vill elitsatsa. Häller bara för åu att hålla tungan rätt i mun så att inte det hela rasar. En stor fråga är tex om det finns ekonomiska raeliteter att i det långa loppet köra med denna linje?



Det som är extra roligt med årets ÅU är att man lockat spelare från fastlandet och inte från andra sidan Atlanten. Tror att åu på detta sätt inte bara kan erbjuda den åländska fotbollen något, utan också den finska på ett större plan.

2009-04-06 @ 11:37:35
Postat av: MV

Lite så resonerar vi. Max har fått det rätt! Eller "vi" betyder nu "jag" enligt hur jag förstått föreningens resonemang...

2009-04-06 @ 12:03:03
Postat av: Anonym

2009-04-06 @ 13:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0