I dag är det Försoningsdagen, Pallervantar

För ett antal år sedan bad jag en grupp elever under någon blandgruppslektion att skriva något om rasism, rasister... Minns inte riktigt hur det var formulerat. Vissa meningar ur elevernas texter minns jag dock. "Jag hatar alla S...ns rasister!" "Man borde rada upp dem mot en vägg och skjuta dem en efter en så den sista skulle få ha sett vad som hänt med de andra innan det är hans tur." "De sku steriliseras allihop och få pungarna krossade med hammare." Det jag minns är att jag lite ändrade det tilltänkta programmet i kursavsnittet efter att ha läst texterna...
 
I dag har vi tre händelser, förutom då all fotboll som jag låter vara tilldragelser för sig själv. Det är dels Jom Kippur. Den judiska Försoningsdagen. En speciell Sabbat som infaller en gång i året då troende judar fastar ett dygn, tänker igenom sina liv och ber folk de behandlat illa om ursäkt. Allt i tilltänkt lugn och harmoni... Lite som då vi önskar även folk vi vanligen inte pratar med så mycket god jul med rosiga kinder då vi ser dem i butiken lite innan jul... Ni är med?
 
Det är också en dag då Nordiska motståndsrörelsen, ett gäng Pallervantar på åländska, ska demonstrera med diverse fornnordiska symboler och kräva... Ja, vad de nu kräver annat än att få marschera och visa upp sina tvättade och putsade kostymer och frisyrer... En dålig replika av det redan inte helt vettigt utformade NSDAP, Hitlerjugend och vad de nu allt hette på den tiden allt sket sig nere i Tyskland och stora delar av övriga Europa.
Charlie Chaplin förstod att göra satir på honom den där mustaschkillen. Heil Hynkel sa man då! Tänk att han, Chaplin sedan blev utvisad från USA som "misstänkt kommunist"...
 
 
Sen har vi då motståndsrörelserna mot Nordiska motståndsrörelsen, som kallar sig "antirasister" och "antifascister" med mera.... De i sin tur demonsterar aktivt mot Pallervantarna och i sak har de ju rätt. Det som dock får mig att lite se samma röda skynke, till och med bokstavligen, som i de elevtexter jag nämnde i början är de bilder och de uttalanden man sett från dessa organisationer. Man har visat bilder på amerikanska soldater som intar Normandie och kallat dem "antifascister som slår till mot rasisterna". Man visar bilder på sovjetiska soldater som reser hammaren och skäran över ett sönderbombat Berlin och skojar om "vänsterradikala som våldsamt anfaller yttrandefriheten",
 
Det jag tycker är... Låt varje dag bli en Jom Kippur! Utan den där fastedelen då... Låt varje dag bli en dag då vi försonas med varandra och ser oss själva i andra människors ögon. Vi gör alla fel. Vi kan alla be om ursäkt för de felen och det står upp till oss alla att förlåta dem som vill bli förlåtna, eller ska vi gå hela vägen till en liberal judes läror så ska vi förlåta även dem som inte vill bli förlåtna. Sen är det en annan sak att lagen bör se till att alla slags våldsamma åsiktsyttringar är straffbara. Yttrandefriheten bör gälla så länge den inte inkräktar på fredliga människors sätt att leva utan att skada andra. Symbolerna är lätta att komma åt. UEFA har ett fint häfte med symboler de förbjuder på fotbollsarenor. Endel av dem är de symboler som i dag står mot varandra i Göteborg. Japp, bägge sida!!! Även extremjudiska symboler är förbjudna på UEFAs tillställningar vill jag tillägga för att få det klart.
 
Sen har jag sovit länge i dag. Edit är klädd i enhörningsdräkt. Min son har kontaktat mig och varit i panik, eftersom han saknar hårvax. Fru Kickan har haft sammandragningar, men ingen Blobb har kommit. Håll ut till tisdag, jag bara säger!!!
 
Match snart! Trots att det är en vecka kvar av säsongen och många arbetsveckor till nästa säsong säger jag, likt den där liberale juden: "Det är fullbordat". Men inte riktigt ännu.... 17.00 är kickoff! Wish us luck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0