Hjälplös på Internet och Manchester City

Helt förstummad har jag haft en så kallad fri arbetslektion med min klass. Ni vet, sådana där ungdomar som är så duktiga med datorer och sådana som de facto har förts genom lågstadiet med hjälp av smarttelefoner, laptops och I Pads. Uppgiften de hade var att helt enkelt samla så mycket info de kan om en namngiven person ur Renässansen eller Upplysningen.  Jag hade försett dem med gubbe att jobba med, så det enda de behövde göra var att googla gubbens namn och sedan samla info och läsa in sig för att nästa vecka kunna sammanställa det hela i sådan form jag då föreskriver.
 
Dessa IT virtuoser, barnen som vuxit upp med tangentbord och skärmar och är uppkopplade hela tiden och därmed är så långt så långt före "oss vuxna" i databehandling gav mig en upplevelse som går mitt emellan "nära döden" och "hoppas det aldrig blir krig". Frågor jag fick och besvarade, eller hjälpte med under lektionen var (igen blir det bara ett axplock):
 
- Hjälp hjälp, varför kommer det bara text på nåt språk jag inte kan?
- Varför stannar bilden här och kommer inte bort? Aj ska jag högerklicka?
- Hur ska jag veta om det är rätt Dante Alighieri?
- Hur gör jag för att skicka en text så andra i klassen kan få den? Aj med mail? Hur gör man då?
- Hur har han där gjort för att se bilder?
- Om jag gör ett Word dokument, behöver jag söka nåt då?
 
Vi har alla hört och sett filmen "Sleepless in Seattle" och "Mannen som kunde tala med hästar". Detta fick helt enkelt kallas "Hjälplös på Internet". Detta mina damer och herrar beslutsfattare är verkligheten och det ni får då ni blint utgår från att "alla ju kan sådant där nuförtiden" och tror att det är vi vuxna som inte hänger med. Det enda vi har att lära oss av ungdomar gällande IT är offentligt beteende på sociala medier. Där är de mycket bättre än de flesta fullvuxna vågar jag säga oavsett de övertramp som sker. Vuxna är ofta så klumpiga att övertrampen blir stora publika händelser. Ungdomar gör det diskret, men tyvärr i sin tur ofta svårare att reagera på. Så allt har en rumpa minsann.
Så här kunde man ju ha sagt till eleverna i dag, men IRL gör man ju inte så...
 
 
Livet rullar på. Rufus hade en sväng över i natt och nu ser han fram emot en produktiv helg. Undrar vad han ska producera. Emilia ska skriva högskoleprovet i morgon berättade hon i går. Heja heja. Edit försöker komma med sinnrika namnförslag på sin blivande lillebror, eller vad det nu blir. Jag ser fram emot en helg då... Ja, vad månne man gör. På söndag är det alltså turnering. Turnering för äldre flickor finns det ju i och för sig att beskåda redan under lördagen. Det fick jag erfara i natt då vi hade en stor diskussion kring våra B-flickor varav några faktiskt kan komma att vara med i en matchtrupp i Damernas Liga före vi anar det. Hur samtalade vi i natt? Jo, på INTERNET och på SOCIALA MEDIER. Så där som UNGDOMARNA....
 
Nästa vecka är det dags för U19 kval och de får åka utan GBKs Sjöholm och PK-35s Ikonen. I stället har HJKs Rinkinen och Pallokissats Kröger inkallats. Bäst att Marke får laget att spela vettigt, då hela sommarens ligaprogram är anpassat till att just de där brudarna ska spela i EM-slutspelet. Sen är det även Damlandslaget som är på läger. Craig räknar med 14 dagar ensam i Åland United och anser att jag är skyldig honom öl för detta... Jag hittar inget i hans kontrakt om sådant, men som han själv framhåller var han faktiskt med i fjol och reste midsommarstången helt gratis... Ja, ja. Får väl skaffa ett jobb då så jag har råd!
Känner ni igen Janelle som spelade i Åland United i tre år? Här möter hon Manchester City i Champions League kvartsfinalen i går kväll. Även Heroum och Hyyrynen spelade och då hade vi alltså tre ex ÅU spelare på banan. Nu är det dock loppu slut med det för Manchester City gick till semifinal och får där möta Lyon, medan PSG spelar mot Barcelona. På något sätt skulle jag vilja undvika en helfransk final. Nåt så otänkbart som Barcelona-Manchester City är väl lite out of bounds, men kanske PSG- Manchester City kunde vara nåt... Eller Lyon-Barcelona... Lite Oxford och Cambridge varning här nu....
 
 
I kväll blir det väl att övervaka Edit då hon ser på Let´s Dance. Det är ju fredag för bövelen... Enligt Fru Kickan torde vi inte se nån rök utav Gurkan... Jag undrar jag...

Kommentarer
Postat av: Anders

Hej! Har du lust att maila mig? Jag har en kort fråga om en bild i din blogg som jag gillar. :)
//Anders

Svar: Du har precis fått mail!
enligtvirta.blogg.se

2017-04-03 @ 07:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0