KVG

Ett väldigt användbart uttryck har under de senaste åren blivit KVG (Kato V..u Googlesta) som väl på åländska skulle bli nåt i stil med KGFH (Kolla Google För Helvitte). Jag menar, det är väl så som folk gör nuförtiden. De googlar om de inte vet nåt... Så funkar det ju i dag säger folk snusförnuftigt. Ni i skolan måste ju se till att hänga med...
 
Okej då. I dag gjorde jag, som jag ibland gör. Bokade en datorvagn och gav uppgifter till klassen (en åttondeklass, eleverna 14-15 år gamla) och bad dem fixa information så de kunde besvara några frågor om EU, så där som hur lång moderskapsledighet men har i Storbritannien och vilka länder som skrev under EU grundlagen 2001 osv. Sådant där som man ju googlar om man vill veta. Snacka förvirring. En av de största frågeställningarna hos endel elever var om man verkligen måste googla, eller finns det i boken? Då jag hänvisade till att uppgifterna kom ur just den samma bokens "Internetuppgifter" och därmed nog troligen skulle googlas uppstod på vissa håll rena hysterin. Pennor flög, svordomar skallade. "Hur ska man kunna hitta sådant här?" "Får man fråga sådant som inte finns i boken?" med mera... Barnen kunde alltså inte Googla, mina damer och herrar. Detta är inget nytt alls, utan liksom det som jag försökt få fram under de 15 senaste åren. I dag blev det tydligt igen... Inget illa alls, men jag tror det kan vara bra att nämna det så våra "politiker" med sina visioner om hur ungdomen teknologiskt ligger i framkant kan få låta oss jobba med grunder istället för just visioner...
Här är Edit i fredags då hon bekantade sig med "Förritidens Internet", dvs uppslagsverk. Jag har elever som ibland ber om att få använda sådana istället för att själva tvingas "producera dåliga kopior av redan befintligt material" som det har uttryckts.
 
 
En riktig sommardag verkar det vara där ute. Jag har hittills varit duktig i dag och fått skoljobbet till en punkt då jag kan säga att det jag måste göra är gjort, för den här dagen alltså. Fru Kickan vaknade med magsjuka, eller vad det nu var och försmäktar där hemma. Edit skulle till Hannah och det betyder att jag hämtar henne efter Ligaföreningens möte som jag ska delta i hemifrån med nån gruppfunktion över Skype. Vårt publiksnitt har gått upp med 8% jämfört med efter fyra hemmamatcher i fjol. Inte tillräckligt. 25% är det nationella målet och jag var ju stor i truten och lovade 35%... Nice Futis uppvisar siffror som tyder på en fördubbling. Det samma gäller nog även HJK... Få se vad som sägs i kväll då..
 
Sen har jag även haft möte med min vän Steve.
Han här har ännu inte förlåtit mig för att jag förstörde hans ligaseger 2011 genom att förlora 4-1 mot HJK i Bengtsböle medan han gifte sig... I övrigt kommer vi dock väldigt bra överens och han är en enorm tillgång inom åländsk fotboll och just nu även för Åland United.
 
Craig borde snart vara hemma från butiken och då ska jag dumpa diverse grejor åt honom innan jag kommer hem med middag till Fru Kickan och slänger igång Ligaföreningsmötet. Häj!

Kommentarer
Postat av: Max

Jag har full forstaelse for eleverna. Fragan om EUs grundlag verkade ju riktigt knepig. Skrevs inte avtalet under 2004 (och inte 2001)? Och det skrevs val under av alla (davarande) medlemsstater? Men skall man da namna att ett antal av dem inte ratifierade avtalet?

Svar: Lite så var det tänkt och om man läser så hittar man att det skrevs under år 2004 jo. Ingen har sagt att det inte kunde vara knepigt. Det fascinerande var att så få ens begrep hur man skriver sökord som för en ens mot rätt riktning. Det är det vi kallar pedagogisk utmaning. Ingen skugga över eleverna. De är precis so 14-15 åringar brukar vara. Problemet är att samhället utanför skolan har så höga förväntningar på dem. De kommer så klart att lära sig det de behöver, men jag hoppas vi har tid att lära dem grunderna (läsa, skriva, räkna) före de ska vara källkritiska och kunna allt möjligt annat som inte får en konsistens utan baskunskaper.
enligtvirta.blogg.se

2016-05-30 @ 18:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0