Är bruna bönor kränkande?

Jag lovade Mat-Inger att ta upp detta i dagens text. I matsalen, där det förresten serverades utsökt stekt grisrumpa, erbjöds det också bruna bönor. Det hördes röster som menade att uttrycket som beskriver matvarans namn samt färg är kränkande. Mat-Inger och jag blev funderande och befann oss snart i en djup diskussion om vem som blir kränkt av just detta livsmedel. Om en böna är brun, då är det väl en brun böna. Bönan själv blir knappast kränkt av att kallas just det. Jag undrar om det inte är någon som tror att den talar för bönan, utan att veta vad den egentligen tänker, som utgår från att den nog inte vill bli kallad så... Jag är mest förbluffad över att vi ens kan ha en sådan här diskussion... Sedan när har en färg blivit kränkande?
Om någon skulle kalla dessa för grisfärgade bönor skulle jag ha lättare att förstå en eventuell kränkthet. De facto är de ju dock grisfärgade, men om de är bönor eller inte, det vill de säkert definiera själva... Så långt är jag med...
 
 
Världen är stor och saker händer hela tiden. Jag trodde att jag skulle ta paus i går kväll och bara titta på FA cupen (Chelsea-Norwich) medan Edit somnade och sedan lägga mig. Dock kom det så klart e-post som jag i min dumhet läste och sen utjämnade Norwich på övertid och både förlängning och straffsparkstävling blev det...
 
I dag har vi haft lite krackel med träningsmatcher och mycket har ordnats kring dem. Såg också att supportrar ur alla Veikkausligaklubbar är arga och anser att just den egna klubben är utsatt för systematiskt förtryck av... Veikkausliiga, som man själv är med och bestämmer om. Jag orkar faktiskt inte ens mera bli irriterad.
Minns ni Jaska? Han är ute i världen igen. Nu basar han för Estland... Jag räknade till 8 mail med honom under det senaste halva dygnet... Och nej. Trots envetna försök från både honom och mig ser vi inte Estlands landslag i Eckeröhallen denna vinter.... Lite opålitliga svenskar har som vanligt satt oss i en eventuell potta, men vi framhärdar.
 
 
Jag har ombetts skälla ut en man som inte betalat sin räkning från i somras. Jag ska också på möte till Linnéa så inte heller i dag får jag se mitt lag träna. I morgon är det tidigt möte igen och sen ett nytt möte, direkt då skolan slutat i ett omklädningsrum på WHA. På lördag har Edit 2 matcher. Om jag hittar hennes sko vill säga...

Kommentarer
Postat av: Mat-Inger

Vi kommer att fortsätta vår diskution i morgon Ang.maten

Måste väl.

Svar: Det lär bli så... Dock serveras inte stekt grisrumpa i morgon, vilket gör upplevelsen aningen mindre trevlig, men man tager vad man haver...
enligtvirta.blogg.se

2018-01-18 @ 18:22:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0