Tänk om...

Denna söndag, som inneburit hemmavistelse, för att hemmavistelse ska vara bra, innehöll också för min del en promenad runt WHA med Sally i vagnen. Jag såg en ensam kille träna fotboll vid bortre målet på konstgräset, en skidåkare skida runt löparbanan på stora arenan och så var det fullt med bilar för ishockeyn hade ju viktig match. Eftersom jag hade ringt till de flesta för att göra klart att jag inte liksom negligerar nåt, eller glömmer saker jag är ansvarig för, eller glömmer att fråga om det är något nån vill att jag ansvarar för för att vara exakt och funnit att de flesta jag ringde var på kalas, med eller utan barn inblandade, lät jag mig slås av två tankar.
 
Den första tanken var att killen som tränade vid ena målet faktiskt hade en idé om vad han gjorde. Bra övning, teknikbaserad men man såg att han fått god undervisning. Mottagning med rätt fot och kroppen öppen så första beröringen kunde tas åt valfritt håll, fast det nu var statiskt uppbyggt och i princip bara ett håll han kunde gå åt för att passa bollen utan att behöva löpa 50 meter för att hämta den. Bra rytm, bra touch och en fin bana. Det är sällan det händer numera, men jag kände fjärilarna i magen. Så där hade jag också velat förstå att göra. Jag fördrev i unga år tusentals timmar, jag vågar säga det. med boll sparkande, jonglerande, vändande, passande mot vår garagedörr, mot granen som inte mera finns där och på Massby plan mestadels mot bollplanket. Jag gjorde allt jag kunde för att bli en fotbollsspelare. Eller, jag gjorde allt jag begrep... Den här killen har fått hjälp på vägen. Inte att jag inte fick det. Jag hade goda och intresserade tränare. Dock inga heltidsproffs som den här gossen har. Därmed kan jag säga att allt blir bättre och trots att jag inte skulle vilja ändra på fundamenten i mitt liv vore det kittlande att få bli 12 år igen och göra den där fotbollssatsningen en gång till. Sen vaknade Sally och helt andra saker behövde åtgärdas och vardagscynismen slog till där i söndagsskymningen.
 
Den andra tanken jag fick, då jag sett pojken slå en par bollar förbi mål och ändå hålla tempot samt explosiviteten i rytmförändringarna var att den där sponsorn som ser till att folk bjuds på herrishockey jättegärna kunde få bjuda alla på damernas liga i fotboll också... Det vore färre människor involverade så det skulle kosta mindre. Det är dock både ofint att önska och dessutom säkert dumt att tänka sig att detta kunde appliceras på damidrott, så vi lämnar det som en tanke bara...
 
Då vi talar damidrott har folk igen aktiverat sig eftersom det är OS. Nu tror folk att det ojämställda mellan män och kvinnor som gäller i fotboll, ishockey och de stora lagsporterna gäller i hela idrottsvärlden och alla grenar. Därför börjar man nu igen prata mot OS och idrott. Om jag blir trött? Jo det blir jag.
En farlig bild. Dels är den stulen av Nya Åland, dels är det flickfotboll. "Ja hon kan!" Även Edit ligger där ute någonstans. I augusti 2016 var jag med som kock och köksnågonting då vi ordnade ett flickläger tillsammans med Futebol da Forca. I somras var det IFFK och ÅU tillsammans som ordnade det motsvarande och nu hoppas jag att det blir av i år igen, men jag får inte medverka. Edit vill säkert vara med och jag antar att jag får komma som Pappa i alla fall... Det blir roligt hoppas jag.
 
 
Sista veckan före sportlovet börjar i skolan. Typiskt, just då vi kommit igång. Föräldramöten och allt möjligt ska jag ha i veckan, men hoppas hinna ut till träningen på torsdag i alla fall. Enligt Samuel hade mötet med laget i dag gått bra. Vi kommer att kunna göra mycket tillsammans i år! IFK Mariehamns damer vann finalen i Damälvan med 9-0. Målskyttarna uppges till Jenny Danielsson (3), Tiia Hirvonen (3) , Elin Lindström (2) och Bri Campos (1). Jag ska inte säga vad alla tänker, men vi hoppas att även spelare som kommer att spela för IFK i seriespelet får till målskyttet då det beger sig... Säkert!
 
Ytterligare undrar jag hur Johnsson på Ålandstidningen klarar av att, trots sin erfarenhet, skriva en artikel som avslöjar på långt håll att han inte ens varit utanför Mariehamn då matchen i Eckeröhallen spelades i går... Nåja, det är ju damfotboll så det är väl inte så viktigt, eftersom så få läser i alla fall...
 
Sa jag redan att alla sover och jag också borde lägga mig? Även Herrarnas Champions League återkommer denna vecka! Magister Sviiiibeeeerg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0