Lite olika men mest om domare

Skolundervisningen för denna måndag är över och bara resten kvar då. Edit valde att träna volleyboll och börjar kanske med scouting ett annat år, eller så inte. Fru Kickan ska ta henne till träningen säger hon. Det i sin tur gör att jag ska fixa lite här på jobbet, sedan köpa en innebandyklubba åt Rufus, som till min glädje ska fortsätta spela i vinter och sedan antingen åka via Hammarland eller mitt hem innan kvällens möte med Västra Finlands regiontränare tar vid på WHA. Eftersom jag själv har varit Västra Finlands regiontränare ska det bli extra spännande att se vad denne har tänkt sig att leverera. På min tid hade jag inga stora möten och då jag skulle besöka träningar trodde de att jag kom för att vara domare eller nåt... Vi har alltid kommit framåt, eller så bakåt. Kvällen får visa.
 
Här i skolan blev dagens behållning då 7F lärde sig att sätta saker i perspektiv. 3 år är inte så länge och sedan behöver de inte mera komma på mina lektioner förutsatt att de kan någonting alls. Dessutom har ingen ännu dött av svält på mina timmar, vilket vi också får se som positivt. En annan elev undrade mitt i allt vad min pappa heter. Då jag berättade att han minsann heter Uffe blev svaret. "Okej, coolt. Min heter Kent"... End of discussion... Jag säger det bara, Grundskolan!!!
Så var det det där med domare då. De livsviktiga, som ibland går över och blir skitviktiga... De flesta är nog riktigt okej dock då de blir avklädda så att säga... Jag vet inte vad de lär sig på kurserna, men som med det mesta kan jag tänka mig att det är lite som med lärarutbildningen. Att man intutas och invaggas i en suggestion att man är stor, stark och jätteviktig samt att man inte ska låta någon annan trampa på sig. Nej, det är klart att man inte ska, dock tror jag att man tjänar på att vara lite ödmjuk vilken profession man än utövar.
 
 
Numera har jag som tema att få varje domare att le, eller skratta före varje match de ska döma mitt lag. På så sätt kommer vi varandra lite närmare och då är det också svårt att hamna i en maktkamp. Sådan tycker jag är helt onödig nämligen... Det har förstås hänt att jag tagit i med lärarrösten, som till exempel före cupmatchen mot Honka här på WHA då domartrion infann sig en timme före avspark och inte 90 minuter som de ska. För mig var det en försening som ger ringeffekter på det mesta i organisatorisk väg som jag sysslar med. Då sade jag faktiskt till! Sen gillade jag inte heller då killen som dömde vår hemmamatch mot JyPK i våras inte kollade bollarna utan satte igång matchen med opumpade bollar, som jag förstås borde ha pumpat, men som vanligt hade litat på att domaren skulle säga till om så jag visste vilka bollar som behövde åtgärdas. Totalt kackalorum blev det och resultatet kom att bli en uppfattning om att "inte ens bollarna är pumpade i Åland United". Då var jag missnöjd. Oftast går det dock bra, speciellt om domarna gör det de ska och jag därmed också kan göra det jag ska...
 
En annan sak, som man ju inte "får" skoja om är reglerna om utrustning och annan rekvisita... Trots att man i Herrarnas Champions League och Damernas EM slutspel inför världens TV kameror värmer upp reservmålvakten med boll mitt under matchen får man inte göra det i Damernas Liga. Jag minns hur en domare, som även fast jag är kort och tjock nådde mig ungefär upp till brösthöjd väldigt strängt och förmanande uppmanade mig att fundera allvarligt över hur jag beter mig, då jag kastat bollen mot Tilda Henrikssons händer bakom bytesbänken just före hon skulle bytas in i Björneborg.
 
Sen har vi ju kläderna. Varje vecka föregås våra matcher av en polemik gällande vilka färger respektive lag spelar i. Oftast numera är ju vi lagledare, eller klubbgubbar som är i kontakt med domarna väldigt insatta i hur det andra lagets färger går och planerar därmed på förhand så dessa inte ska skära sig, eller helt enkelt kollar hur vi gjorde senast och kör på samma sätt. Det är dock mer regel än undantag att domaren uttrycker sina egna funderingar och diskussionen om Åland Uniteds målvakt kan ha svarta strumpor när laget spelar i blå strumpor är ett återkommande drama. Även diskussionen om GBK eller HJK måste köpa nya shorts före de möter oss, eller varandra med för den delen hör till höjdpunkterna under året. Sen då man framhåller att vi faktiskt har tänkt på dessa detaljer vill man från domarhåll ytterligare poängtera att de ju har ansvaret... Jag har aldrig i mitt liv varit så klädfixerad sen jag tog över den här uppgiften i Åland United. Jag hade en PRAO period i Azerbaidjan hösten 2008, men där gick det ganska smidigt faktiskt...
 
Sen en sak till, som jag faktiskt tog upp på domarmötet inför helgens GBK match. Som de säkert lärt sig att man av någon orsak måste säga, informerade domarna oss om att vi behövde ha västar på avbytarbänken. Jag kunde inte hålla mig, utan måste fråga varför. Speciellt då den assisterande domaren hela matchen springer framför vår bänk, med ryggen mot oss. Jag förstår idén om den andra domaren på motsatt sida behöver kunna urskilja färgerna för offsidevinkningar och annat. Men varför ska vi som sitter bakom linjedomaren också ha väst... Svaret blev "För att det ska vara lika för alla..." Jag försökte få oss alla att se det komiska i det hela och alla utom just domarna skrattade stort åt allt. Resultatet blev att alla utom Maiju och jag hade västar. Ingen sade till oss... Och då jag ville skratta tillsammans med den assisterande på vår sida vinkade hon avvärjande och sade "Det ska vara lika för alla och så här gör vi nu". Fine... Det var dock inte lika för alla och följde ingen som helst logik, men vi körde som hon sade, så klart...
 
Så kära domare. Jag gillar er. Precis som vi andra har ni inte alltid logiska förklaringar till vad ni gör och precis som oss andra kan ni bli arga. Men precis som vi alla kan vi förhoppningsvis skratta och sedan kanske komma fram till att de mest ologiska lösningarna inte är så jätte viktiga att följa inte sant?
 
De allra värsta domarna jag stött på under min karriär var Champions League domarna i Sarajevo. De irländska domarna hade ingen som helst humor eller självdistans och den bosniska fjärdedomaren kunde bara säga "You can not write" då jag undrade om vi fick byta... Yeah ok. Som ett stalltips för er, om ni någon gång hamnar i Champions League. Man får inte äta banan på avbytarbänken där! Det får man ABSOLUT inte göra. Dock vet jag inte varför, men så sa domaren i Sarajevo....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0