Vi är på plats. Ljusnande framtid återstår!

Såja. Sally är hemma! Jag har fått reda på var alla trasor, lakan, kläder, tuttar och allt möjligt är då det varit militant förberett en längre tid. Fru Kickan inledde med att slänga sig och jag behöver bara veta var allt är ifall det skulle bli bråttom. Sen är jag nog tillräckligt rutinerad för att improvisera...
 
Då detta egentligen är ett barnvänligt forum är det kanske inte helt passande att skriva om sin frus bröst, men det finns ett citat i Gamla Testamentet som jag osökt kommer att tänka på då dessa figurerar i min närhet: " Dina bröst är som en gasells tvillingkalvar, som betar bland liljorna." (Höga Visan 4:5, enligt nån ny översättning). No further comments!
 
Ett annat tillskott är då även Gurkan och Pärla som igen intar vårt boende mycket likt som de brukade innan jag gjorde min fru havande. Roligt roligt. Rufus hann tyvärr inte komma i dag då han höll på med något mycket viktigt, men han torde komma i morgon så han kan sjunga upp Edit på hennes 8 års dag på måndag.
Eftersom vi har 450 meter hem kändes det relevant att gå. Edit och Pärla som hörde till kortegen cyklade!
 
 
Till Fru Kickans stora förtret satte jag mig vid datorn då vi kom hem... "Du jobbar väl inte!" undrade hon. Nej, jag jobbade inte, jag läste och kollade på samma gång på lite bilder som skickats mig. Precis nu kom även Linnéas mail som visar både vår och JyPKs startelva. Jag undrade om det är jobb ifall jag läser mailet. Gurkan tyckte inte det, så nu vet jag hur vi startar... I övrigt berättar Linnéa att de har en busschaufför som heter Lasse och han talar i mikrofonen helt oberörd av att hälften av laget i bussen inte förstår vad han säger. Pille lär klaga över att vi inte har någon personal som kan se efter bara henne och i övrigt finns det mycket att klaga på vad jag förstår. En vanlig resa alltså. Klockan 17.00 kick off på Harju i Jyväskylä som sagt.
 
Redan nu klockan 15 minuter slår det blixtar då Övre slutseriens matcher går igång. Om lite mer än 2 timmar vet vi vem som är Finländska mästare 2017. Är det jobb om jag följer med det?
Norge och Danmark får förresten fungera som förkämpar för könsjämställdhet inom fotboll. Bägge lands herrlandslag har under hösten erbjudit sig att minska sina egna löner till förmån för damerna. Som vi sade senast vet jag inte om det är det optimala sättet att göra, men det kanske är det som ska till för att en långvarigare förändring ska skjuta fart. Det börjar med spontana initiativ, som sedan skjuter fart så fler länder dras med i trenden. Snart blir det politiskt inkorrekt att inte göra så och då kommer förbunden själva att åtgärda det hela. Hur detta sedan kan få kedjereaktioner ner på klubbnivå får tiden utvisa. Kan det rendera svallvågor uppåt mot UEFA och FIFA kommer förutsättningarna för damklubbarna själva att agera ökas markant. Man kommer om några år inte att vara beroende av herrarnas välvilja, utan kan faktiskt på helt egna villkor förbättra sina egna möjligheter. Jämställdhet blir det nya normala. Undrar hur Damernas Liga, eller för all del vi klubbar på Åland kommer att påverkas. Det blir så klart även attitydförändringar hos både offentlig sektor, sponsorer och i sista ändan supportrar... Det kan hända att dessa händelser, precis den hösten då Sally Virta föddes blir startskottet på en stor revolutionerande trend för kvinnlig fotboll.
 
 
På tal om Sally så har Finland ännu inte förlorat i fotboll medan hon har levat! Jag ska laga malet köttsås till middag och följa resultaten, bara det inte tolkas som jobb alltså...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0