Är vi viktiga enligt politikerna?

Det goda med att tagga folk på facebook är att de inte kan undvika att se att man riktat sig till dem. Många bekanta som kunde ha varit taggade blev det inte, men känn inte att ni inte är påtänkta, eller att ni inte kan ta del av eller föra diskussionen vidare. Jag hänvisar så klart till min senaste text, som skrevs förra natten. Nu är det en ny natt och det mesta som ska ha gjorts i dag har gjorts. Fantastiskt väder har det varit och Tyskland piskade Australien i Confederations Cup.
 
Vad har vi fått ut av dagens diskussioner då? Mina slutsatser är att:
 
1. De flesta politiker känner ett behov att säga något positivt om begreppet damfotboll. Jag tror många inte fattade riktigt vad jag var ute efter. I fotbollskretsar finns det ingen direkt motsättning. Det vi talade om var ju vilken betydelse ett lag som Åland United kan ha om det finns någon sådan alls.
 
2. De flesta tycker om idén att Åland United, eller kvinnor i allmänhet ska "få spela fotboll på samma villkor som män". Däremot ser man inte helt att det faktiskt är samma sak. Damfotboll betraktas lite allmänt som en subgren av fotboll. Det sägs att det kan vara svårt att identifiera sig med kvinnliga fotbollsspelare. Det trodde faktiskt jag också för 18 år sedan. Efter att ha varit inne i denna värld sedan 2001 kan jag berätta att identifieringen inte sker via kön. Har du spelat fotboll, då vet du vad som försiggår i en fotbollsspelares kropp och huvud. Damerna som spelar är faktiskt fotbollsspelare och pratar du med dem som du pratar med fotbollsspelare så förstår de vad du säger. Helt sant. Det där måste man kanske uppleva för att förstå.
 
3. Ganska många ser det ur sin egen synvinkel. "Jag har inte tid eller intresse att engagera mig så jag följer min egen tradition". Därmed blir det så klart inte Åland United, utan det blir IFK Mariehamn, FC Åland, JIK eller Arsenal på TV, typ... Fair enough. Det är åtminstone ärligt.
 
4. Att inte svara alls är också ett svar.
 
Jörgen och Britt uppmanar mig mer eller mindre att fortsätta kämpa. Jo, det kan ni ge er tusan på att jag ska. Jag vill bara lyfta katten på bordet nu innan vi drar till Kokkola i morgon och ifrågasätta om Åland United faktiskt är så betydelsefullt som man säger i talen då vi klarat oss bra. Varför är vi viktiga? Kan någon säga sin åsikt här? Säg också om ni inte tycker vi är viktiga! Vi måste börja prata klarspråk och inte röstfångarspråk om vi ska komma nånstans ser ni.
De här damerna vet precis vilken roll de har. De ska vinna för sin ledare. Punkt! Kanske det här är ett exempel på jämställdhet om vi riktigt tänker efter...
 
 
På morgonen ska vi ha familjeträff. Fru Kickan, Edit, Linda och Emilia ska tillsammans med mig träffa Blobben. Syskonmöte i ultraljudssalen. Rufus har tyvärr inte passligt har han meddelat. Hoppas Blobben vinkar i alla fall. Sen ska jag försöka hinna till träningen  och via radion där jag ska prata om midsommarstången tillsammans med ännu odefinierad Martha, till hamnen för två dagar på resa med dem som jag här alltså undrar varför de finns... Tre poäng i Kokkola är målet. Sen hem och få upp den där stången och för Öspelsflickorna blir det att åka till Gotland. För oss andra blir det lite mer Hammarland som kommer att gälla...
 
Sen var det ju den där lottningen för Champions League.
Dessa kommer till Mariehamn den 12e juli. Det tycker jag är bra, för då kan vi ha cuputvecklingsmöte med Kupsi på dagen innan matchen. Matchen lär ju TV sändas och EM har väl inte börjat ännu, så det ska funka, har jag tänkt...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0