Att värdera utvärderingar

Jag tänker inte kasta mig huvudstupa in i detta i dag. Dock fick min strävan att vara neutral betraktare en liten boost då jag läste om att Lemlands kommun har genomfört en arbetsvärdering. Ni vet en sådan där som man krävde i samband med TEHY strejken för några år sedan och som lär ska vara på gång och som ska bevisa att "kvinnoyrken" är underbetalda. Lemlands kommun gjorde alltså en utvärdering och på basen av den sänks nu lönerna för något som i tidningen beskrivs som "kvinnoyrken". Skit utvärdering, eller fel resultat? Jag går inte närmare in på detta i dag, men deltar gärna i diskussion om någon har nåt bra att säga...
 
I går kväll försökte jag bedriva gruppchatt med Emilia från Umeå och Linda från San Diego... Först stängdes hela internet av och jag fick sparka igång det från garaget. Sen kom Linda i bild, från en bil där hon inte hörde något, medan Emilia försökte guida mig med sin kamera genom deras lägenhet. Blev en trevlig och rätt "vanlig" stund i all kaos. Sen kom Rufus också och liksom skulle packa sina grejer, som han inte hade... Nå, tisdagar och torsdagar sade han att han kommer att dyka upp hos oss denna höst. Riktigt bra. Då kan man få lära sig mer om honom och den undre världen på Åland, som han känner väl, verkar det som...
 
Fru Kickan skulle hämta Edit i dag och ta henne på volleybollträning sa hon... Alltid nåt nytt. Jag försöker fäkta av mig agenter, helbrägdagörare och virusbärare på samma gång som Lois kanske ska hämta bollar ur min bil från skolparkeringen. Laget mitt kom just hem nämligen. De har åkt och åkt och åkt. Snart är det helg igen och då åker vi och åker vi samt åker vi....
Matchen i går blev en tung stund även för mig som satt på pallen i vårt vardagsrum och följde med liveuppdatering och fick sms av Kjelle. Den där streamen de lovade varken hörde eller såg man något av fast det inte tydligen regnade. Utan att veta tror jag att detta, på bilden ovan, är sekvensen då Heini Toivonens skott går i mål. Marjukka har varit en av våra allra bästa spelare hela säsongen och trots att hon inte fångar bollen på denna bild av Timo Rousti ser man hur hon sträcker sig i sin adidasdräkt(!)
 
 
Det är en skör lina att gå på. Folk hetsar om kris och katastrof (mest Viktor i Nyan, men endel andra också). Jag kan ju inte gå omkring och säga att allt är bra och att folk överdriver. Ändå finns det inget konstruktivt i att gräva ner sig så där. Vissa tyckare har till och med framhållit att vi inte bryr oss tillräckligt... Aj att vi inte bryr oss? Tänk om det räckte med att bry sig. Nog för att det är en bra början, men den kullen har vi nog bestigit vågar jag lova...
Jag har inget minne av sådana här kramcirklar från mina egna spelardagar. Nu, i Åland United har det blivit vardag. Då jag var liten var det alltid i ishockey de samlades framför målvakten inför matchen, eller varje period egentligen... Jag minns att jag funderade på vad de pratade om i ringen. Numera vet jag ungefär vad som sägs i sådana här. Jag tänker dock inte berätta, för det som sägs i en kramring, det stannar i en kramring. Här ser vi på Timo Roustis bild ONS i förgrunden och där bakom är ringen som även jag hade stått i om jag bara varit i Uleåborg.
 
 
Förvåning uppstod i dag då jag berättade att Åland United inte flyger till de långa resemålen för bortamatcher. Man förstår inte varför. I det samma höjdes det ögonbryn då jag heller inte var med i Uleåborg. Då jag säger att det är fråga om ekonomi. Skulle jag ha varit med skulle ÅU ha blivit skyldig en dags lärarlön. Det är långt över vår budget, precis som att flyga. Såg lite road att man vill att vi ska boka middag på färjan åt eleverna då vi åker på teaterresa i november. Betyder det alltså att vi har råd att äta buffet då vi åker färja med skolan... Helt sanslöst säger jag som är van med smörgås på Salt and Spicy (10e våningen av Grace) och anser Franks vara lyx...
 
Sen spelar ju PK-35 mot Medyk Konin i dag också... Lycka till. Må det inte bli 0-7. Döda spöket från 2014!!! I övrigt ska jag väl se matchen från i går nu i natt... Filmades gjorde den väl ändå, kan man hoppas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0