Ungdomsfrågor? Dubbehattricknatt...

Gårdagskvällen fick jag tillbringa framför datorskärmen. Det utvidgade VM visar sig nu från sin, ja andra sida... Det är väldigt roligt att lag som Thailand och Elfenbenskusten kan vara med i slutspelet. Det kommer på sikt att höja damfotbollen i deras hemregioner. Just nu bara riskerar de fördomar som finns att bli starkare om inte vi troende effektivt står bakom det hela. Låt oss förtjäna vår respekt flickor!! Eller, vänta nu...
 
Craig hade en egen vinkel på allt. "Hur j...a dåliga är inte Finland och Skottland om dom där är med i VM slutspelet och inte vi." Nåja, alla vi som vet hur det går till begriper ju att Europa är den svåraste världsdelen att kvala in ifrån. Dessutom måste jag säga att i både Thailands och Elfenbenskustens lag fanns flera spelare som kunde platsa i det finländska landslaget och definitivt förstärka Åland United. På individuell nivå fanns det både starka och skickliga spelare i bägge lag. Det var det lagtaktiska som var på rudimentärnivå. Det gäller speciellt Elfenbenskusten under första halvlek mot Tyskland. Man hade tur och en tokig målvakt som räddade dem från att ligga under 10-0 i halvtid.
Celia Sasic gjorde tre mål på cirka en halv timme, sen blev hon utbytt i halvtid. Lagkompisen Anja Mittag spädde på med en annan hattrick
 
I eftermiddag är det lagfotografering på WHA. Perfekt med de regnmoln som tornar upp sig. Sofia fick stort utrymme i tidningen i dag. Roligt att man uppmärksammar våra unga lokala spelare. De är ändå klubbens huvudtema för säsongen! I kväll kanske det rentav går att se direktsänd VM från självaste TVn. Sverige börjar sitt VM mot Nigeria klockan 23.00 EET. Jag gissar att Cynthia kommer att sitta uppe i alla fall.
 
Sen bara en tanke... Jag slog på stort och drack morgonkaffe hemma före jag väckte Edit och förde henne till sommarens sista dagisdag. I tidningen läste jag att någon förgrymmar sig över att ungdomspolitiker inte tar upp ungdomsfrågor. Här är vi igen! Vad är en ungdomsfråga? Jag minns för några år sedan då min gamle elev Axel Jonsson kandiderade till vad det nu var han kandiderade till den gången. Han skrev vitt och brett på sin blogg och pratade överallt om att han var en ungdomspolitiker och tog akt på ungdomsfrågor. Jag vill inte att det ska finnas ungdomsfrågor. Om en ung person tar upp en fråga som är viktig för honom/henne, då är det väl en ungdomsfråga oavsett vad det är?!
 
Jag kommer igen att få små utslag om vi ska börja kräva att folk beter sig "ungdomligt" eller profilerar sig på ett visst sätt för att få röster av speciella grupper. Det är i min mening att underskatta väljarna. Ok, sen kanske det i förlängningen leder till att man faktiskt blir invald... När ska man då sluta vara ungdomlig och släppa ungdomsfrågorna. Vad är en ungdom? Herreminje. Populism igen! Jag bara säger...
Vad har dessa för ungdomligt att diskutera månne?
 
Till sist vill jag framhäva barnens rättigheter med denna lilla filmsnutt https://www.youtube.com/watch?v=g_T9kXka61U . Ni känner väl igen Farfar?!
 
Städa klassen nu, sen lämnar jag byggnaden för någon månad om inte något oförutsett händer. Sommarl.. jobb väntar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0