Midsommarmagi ska bli Maiju R

Johannes Döpares dag är igång sedan nästan ett halvt dygn. Många tappra midsommar- och i vårt fall även bröllopsfirare kämpar sig in i dagen på var sitt sätt. Endel har inte ännu börjat sin kamp. Regnet och den påföljande solen, samt det vanliga tillståndet mittemellan i en junivärme som av mina barn i Kalifornien skulle kallas arktisk, av mig mera nordisk sommar, har fått mördarsniglarna att vakna till, samt gräset att växa. Ett bra sätt att se till att få folk att vakna ordentligt vore förstås att dra igång gräsklipparen, men då jag just kom ihåg att vi inte har bensin till den får det vänta en aning. Kanske det börjar regna igen och då är det ju onödigt att börja då det ju växer ännu mera sen, inte sant?
 
Trots att även jag sov länge denna förmiddag var jag först upp med flere hästlängder, som man mycket väl kan använda som tidsmått om man bara har rätt inställning! Så det så!
 
Jag har kollat VM schemat och märker att det bara är riktigt spännande matcher kvar, så klart det är ju 16 delsfinalskede. Märkte även att USA och Tyskland kan mötas i en eventuell semifinal. Det kan för övrigt även bli Sverige-Kamerun men det känns rätt avlägset måste jag säga. Finalmotståndaren kan sen bli... Ja, jag tror på Brasilien. Det är klart att regerande mästarna Japan, hemmalaget Kanada, eller traditionstyngda Norge kan gå hela vägen. På grund av min religiösa åskådning måste jag så klart nämna England som ett alternativ. De har dock sett nästan lika anemiska ut som Sverige. Osvuret är alltid bäst, men just nu tror jag på USA-Brasilien i VM final, samt Tyskland-Kanada i bronsmatch. Helt sant!
 
Sen har jag tittat lite på Ilves då. Inte helt oväntat, med tanke på insideinformationen redan från förra året och försäsongens resultat, har de inte varit buskablyga, utan dundrat på ordentligt i ligan. De har förlorat mot PK-35 och Pallokissat, precis som vi. Dessutom har de spelat oavgjort mot HJK, som vi ju besegrade med ett sent 1-0 mål. I detta ljus torde vi alltså vara rätt jämnstarka och onsdagens match kommer att bli en riktigt thriller.
 
Det finns så klart massor att dryfta gällande Ilves, men så här först och främst tänker jag på Maiju Ruotsalainen. Hon kom ju till Åland United inför år 2009 med ett lite konstigt telefonsamtal. Robban Dahlin trodde det var någon som skojade, så han bad mig ringa upp numret och prata finska. Det visade sig vara Maiju som ville komma och träffa oss här på Åland, från suveräna mästarklubben FC Honka. Varken Robban eller jag trodde våra öron faktiskt, men hit kom hon. Och här stannade hon sen i 5 år!
Så här minns vi Maiju. Detta torde vara 2012 och hon och Adde har båda gjort hattrick. I Markusböle tydligen
 
Maiju lämnade Åland såsom hedersålänning, eller i alla fall näst intill, hösten 2013, som finsk mästare, alltså sådan som hon var då hon kom. Hon drog hem till Tammerfors och har sedan dess verkat som tränare i olika funktioner inom Ilves damlag , samt flick- och talangverksamheten. Då det gäller offentliga sammanhang är det oftast Maiju som för Ilves talan, såsom tränare och jag tror det är hon som ligger bakom mycket av deras succe´ i ettan och cupen i fjol, samt deras kanonform i början av årets Damliga.
 
Hur ska vi alltså överlista Maiju? Ja, på personlig nivå är det inte så svårt, lärde vi oss under hennes fem år här. Ge henne en båt och bara en halv tank bensin, då slipper man se henne på en tid, till exempel. Maiju är en hysterisk rolig person privat och jag gillar henne skarpt. Som tränare då? Ja, vi hade ju ett samarbete under 2012 och hon har väldigt klara tankar om hur hon vill att fotboll ska spelas. Hon är dessutom lite lurig och främjar lite andra kvalitéer hos spelare än "mainstreamtränaren". Hon är ändå lite grön ännu och kommer tyvärr att få en del att bita i mot oss. Lyckas hon får vi gratulera. Lyckas hon inte, då firar vi så klart och önskar henne bättre lycka nästa gång. Det har spekulerats i vem som kan bli Åland Uniteds nästa kvinnliga huvudtränare. Nu talar vi förstås om en framtid med oviss avlägsenhet. Själv skulle jag dock, när den tiden är inne inte ha det minsta emot om det blev Maiju Ruotsalainen!
Hon här gör massvis med mål. Jag har inte ännu riktigt förstått varför, men nåt hittar vi nog på

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0