I kväll smäller det

Midsommardagen masar sig fram. Vädret, som vi nämnt i tid och otid, är perfekt. Sol och varmt men hela tiden regnsjukt så det är okej att säga att vi klipper gräset i morgon. Amen. Fast det ännu är länge dit så börjar det lite pirra av förväntan inför VMs 16 delsfinalsskede som börjar sent i kväll.
 
Midsommaraftonsmatcher under åren minns man ju. 1994, då jag faktiskt firade midsommar hos min tränare, eftersom jag var bästa kompis med assisterande tränaren vaknade vi mitt i natten för att se Sverige-Ryssland. 1982 hade Rafael hämtat en färg TV ut till Mommo där vi sedan kunde se Västtyskland-Österrike, ni vet den där ökända 1-1 matchen som fick den spanska publiken att vifta med vita näsdukar (uttryck för hat och förakt) och FIFA att ändra reglerna så att gruppmatcherna i tredje omgången numera alla spelas samtidigt. Förra året satt vi till närmare halv 3 och såg Venezuela-Ecuador hela gänget. Dotter Linda hade sin vän Elina här och de båda förlöjligade Assocation Football till förmån för Rugby, där man ju får ta i lite. En härlig midsommarnatt hade vi!
 
Även under midsommardagar har det spelats en del minnesvärda matcher. Den kanske främsta blir ju EM finalen 1988, då Holland betvingade Sovjetunionen med 2-0. Marco Van Bastens skott från liten vinkel över Rinat Dassajev är en fotbollsklassiker och alla som är vid medvetande minns det målet. Så här inför känns det som att det kan, lite otippat bli en annan klassiker i natt. Jag talar inte om U 21 EM, inte heller om Copa America, utan om FIFA Womens´ World Cup. Kina-Kamerun blir en okej match , helt säkert. Ändå undrar jag om inte Sverige-Tyskland kan bli höjdpunkten, trots att Sverige varit blekt och Tyskland förefaller väldigt starka, 1-1 mot Norge till trots.
 
Jag tror inte Tyskorna ändrar så mycket gällande grunduppställning eller grundspel. 4-2-3-1 spelade de mot Norge, samt mot Thailand då de lite roterade i manskapet. Målvakten Angerer och backlinjen Kemme, Bartusiak, Krahn, Maier blir nog helt intakt. Celia Sasic startar garanterat på topp. Jag tycker Anja Mittag ska spela bakom henne och ibland i försvarsspelet bredvid henne. Lena Goessling och turneringens bästa spelare hittills Dzsenifer Maroszan stabiliserar mittfältet. Det oklara och på samma gång rätt irrelevanta är vem som spelar ute till höger och vänster på mittfältet. Alexandra Popp blir troligen en av dem. Själv skulle jag gärna se unga Sara Daebritz som den andra. Antar dock att Silvia Neid kan snäppet mer än jag om de tyska spelarnas dagsform, så vi lär få se. Jag tror fortfarande att Tyskland kommer att vinna matchen, men om det sker på ordinarie tid vågar jag inte lova, förutsatt att Sverige gör sin grej rätt!
Dzsenifer Maroszan är en tysk mittfältsgigant
 
Sverige ja. Mot Nigeria hade de problem med försvarsspelet. Mot USA spelade de väldigt bra, dock utan att vara riktigt farliga framåt. Okej de hade det där ribbskottet, men inget organiserat tryck ändå. Sen mot Australien verkade de mer desperata, på ett förlamat sätt. Ska de kunna utmana Tyskland, vilket jag tror de kan, då måste Pia Sundhage våga skapa action mellan lagdelarna och på samma gång låta Schelin göra löpningar från en djupare position. Jag tycker Kosovare Asllani ska starta, fast bredvid Schelin. Sen kan en av dem bra droppa av, men se till att finnas i tillräckligt stödande läge så den andra forwarden kan göra djupledslöpningar och ha någon som kan plocka upp resterna. Jag är inte ute efter att peta Therese Sjögran eller Sofia Jakobsson. Nej, de kan bra spela på varsin kant och både försvara, samt, främst då Jakobsson, utmana framåt. Mittfält och backlinje får de sen formera som de vill bara de ligger rätt i positioner. Caroline Seger lär ingen ta bort. Ska det sen vara Lisa Dahlqvist som partner so be it. Mittbackarna får de jobba in. Kan Nilla Fischer spela eller blir det Linda Sembrant? Ilestedt tycker jag varit riktigt bra faktiskt. Fischer har varit den svagare i mitt tycke. Sen får de gärna ha lite rutinerade ytterbackar, om det ska bli nåt. Thunebro kan gott starta mot Tyskland till exempel.
Får Asllani ta av överdragsjackan i dag, då kan Sverige pressa Tyskland till förlängning och Gud vet hur långt
 
Egentligen vet jag att det är lite patetiskt att hålla på så här. Neid och Sundhage med sina team är fullt kapabla att fatta egna beslut. Men det är midsommardag och den är fylld med... Just det, den är inte fylld med nåt alls så jag kan låta tankarna flyga så här.
 
Tror att fru-Kickan har somnat på soffan och Edit sågs senast röra sig mot vårt sovrum. De äldre barnan såg jag senast på fotografier från San Fransicotrakten. Dörren öppnas. vem är det? Gurkan förstås! Och hon har sin dotter Pärla med sig!!! Va roligt med lite gäster...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0