Jaska!

Eftersom man på besökarsiffrorna ser att min popularitet är på dalande lägger jag in en snabb variant av Jaska-texten då, så kanske åtminstone fastländska läsare har nåt att reta sig på, och en par åländska med som inte håller med mig.-)

"Virta har inget att tillföra den åländska fotbollen, förutom kanske sin vilja..." Så skrev en bitter fotbollsentusiast i ett brev till den åländska fotbollsstyrelsen år 2002 däri han krävde min omedelbara avgång innan jag hinner "förstöra den åländska fotbollen för gott". Jo, detta är sant! Förhoppningsvis har jag inte förstört nåt, utan snarare varit med som en del av ett växande maskineri som kan göra åländsk fotboll till ett välmående samhälle i framtiden.

Jaska har fått utstå mycket han med. Ofta betydligt värre saker än den skit som slängts på mig.

Jarmo Matikainen

Jarmo "Jaska" Matikainen kom in i min medvetna värld i samband med regionturneingen i Eckerö 2001. Jag såg på nätet att han var en av personerna som höll i det hela och skickade som distriktets representant (jo, jag hade faktiskt inte fått info av min egen arbetsgivare om att regionturneringen skulle gå på Åland) e-post till denne Matikainen och undrade om jag behövdes som hjälp eller nåt. Svaret som kom var överraskande energiskt. Jaska kände igen mig som den där backen som brukat sparka skiten ur bla. honom på Helsingfors grusplaner i hårda division 3 bataljer. Han önskade mig välkommen med och var glad att flere gamla spelare engagerade sig i flick- och damfotbollen.

Under åren som gick kom jag att stöta på Jaska (Nej inte STÖTA på det sättet, jag är heterosexuell) i så gott som alla flick-och damfotbollssammanhang. Det som alltid stämde med honom var att han hade en iver i blicken och en energi i sitt prat som fick mig att baxna. Han verkligen ville göra sin grej! Och hans grej, det var att utveckla finländsk landslagsfotboll. Först gällde det hela flick- och damsidan. Senare kom han att köra hela härligheten från Hodgson ner till Saloranta...

Alla såg vi och förstod vi att killen hade alldeles för mycket jobb för att hänga med. Vi skojade och hade "Hitta Jaska" tävlingar gällande alla tidningsbilder från finländska herr- pojk- flick- och damlandslagssamlingar. Alltid var han där!

Sällan såg man honom dricka kaffe

Hans skötebarn kom att bli flicklandslagen och maskineriet bakom dessa. Distrikts- och regionverksamheten byggde han upp (med hjälp av alla underställda förstås). JO- alla brister i systemet är Jaskas fel! Men jag påstår i sten att utan honom hade vi inte haft nåt system att prata om överhuvud taget. På de nationella möten vi hade med pojk- och flicksidans FBF tränare stod det klart att de allmänt anställda tränarna sysslade med pojkfotboll uteslutande. Vi några flickentusiaster fick ta och själva göra det vi kunde. Nån support av de "riktiga" tränarna kunde vi inte räkna med. Jaska var ledare för oss alla.  Jag säger och står bakom det: Hade det inte varit han skulle flickfotbollen helt ha glömts bort! Jaska lät killarna driva sitt, de kunde ju och ägnade enorm energi på att vi på flicksidan även kunde köra vårt, med nästan samma resurser (förutom då att vi inte är heltidsanställda som de på pojksidan)...

Förra hösten träffade jag Jaska två gånger. En gång var han min utbildare och gav mig för dåliga poäng för att ta mig in på tränarutbildningen jag sökte till. Detta ökar ytterligare min respekt för honom (inga kompispoäng! Och feedbacken jag fick gör att jag vet hur jag kommer in nästa gång!) Andra gången var då han kom till Åland för att A. träffa ÅFFs nya personal och B. övertala mig att åka till Azerbaidzhan... Bägge gjorde han. Han kom även med på IFK damernas träning och skrämde vettet ur spelarna som trodde han var Puma-inspektören jag hotat med då de envisades att dyka upp i Adidas. Där sprang Jaska omkring och samlade bollar innan jag körde honom till flygfältet.

Nu är Jaska tillbaka där han trivs bäst. Som Landslagstränare för F93 och F92 (kan behövas efter 92ornas katastrofresa till Norge). Många reser ragg! Igen samma kille i många landslag. Hur ska han fixa det?! Jo, nu har FBF särskilt pojkarnas och flickornas landslagsverksamheter. Jaska är numera enbart ansvarig för flickor och damer. Nu har han mera tid igen, trots att den säkert är begränsad,.

Vad vill jag säga? Jo, Jaska kunde säkert ha gjort mycket på annat sätt. Men risken är stor att vi utan honom inte haft nån som gjort nåt alls! "Jaska kan tillföra finländsk damfotboll, åtminstone sin vilja!" Han förtjänar respekt!

Sen måste man inte alltid hålla med honom! Det är en annan femma!

Kommentarer
Postat av: Rösten från öster

Ja Jaska ja, hemma i gamla föreningen så va Jaska en man man kunde lita på. Man kunde skicka ut honom i den mörkaste skog, och han kom alltid tillbaka. Och Ålandskopplingen är ju stor, för där bor hans bror.



Kanske, kanske vi pratar om olika Jaska här, men så många är dom väl inte....

2009-03-18 @ 19:38:48
Postat av: MV

Jag som trodde Jaska bodde i Järvenpää...

2009-03-18 @ 20:28:23
Postat av: Nalle Puh

Herra Virta, en tiedä onko sallittua kirjoittaa suomen kielellä, joten yritän på svenska; det ser ut som om du har ingen aning om att vem som byggde och utvecklade regionverksamheten in first place? Kunnia sille jolle se kuuluu, kiitos!

2009-03-18 @ 22:58:48
Postat av: MV

Kaikki kielet sallittu. Vastaan niillä jotka itse osaan. Kerro sitten ihmeessä niin opin! Kenelle kuuluu kunnia?



Vem skall ha äran alltså? Berätta så jag lär mig!

2009-03-19 @ 05:40:13
Postat av: Max

För det första, eftersom som självaste Nalle Puh dök upp vill jag än en gång önska er alla en Glad Torsdag!



Att ha viljan att göra någonting gott är respektabelt. Alltså 4real. MEN. T.ex. de som utvecklade DDT hade också viljan att göra någonting gott. Tror de till och med fick nobelpris. Och hur såg verkligheten sen ut?



Jag tror (med betoning på tron här) att det gått ungefär så att Jaska varit ivrig och haft viljan att utveckla. Orsakerna till att han fått utstå och ännu idag måste utstå väldigt hård kritik i alla fall här var jag rör mig är på basis av det jag hört och det Virta skriver följande:



1. Han gjorde sin grej som kanske drog lite fart i systemet. Men det fanns brister som sedan aldrig korrigerades eller utvecklades vidare. Det började alltså stampa på ställe (här kunde uppenbara paralleller dras till Muurinen eller Käld för den delen). Nu är folk rädda att han är tillbaka för att försvara "sitt" (?) system. Klarar han av att se på det med kritiska ögon och utveckla det?



2. Beträffande flicklandslagen så vet jag att det funnits spelare som varit så trötta på honom att de till och med varit väldigt nära att sluta. Jaska har enligt kritiken (!) tendensen att välja sina spelare och sen köra med dem år in och år ut i alla åldersklasser. Här kunde vissa paralleller dras till min kritik mot Virtas system att ta in yngre spelare i äldres regionlag och sedan köra med dem i flera åldersklassers regionlag.

2009-03-19 @ 13:21:38
Postat av: Annika

Jag måste nog hålla med Max här innan. Bra sammanfattning av honom. Jag blev verkligen bestört då jag hörde att "Jaska" var tillbaka, och det beroende på de orsaker som Max räknat upp.

2009-03-19 @ 13:53:49
Postat av: MV

Som jag sade. Man behöver inte hålla med om att allt han gör är bra och det som kritikerna nu kommer med har sina poänger. Farhågorna Max plockar fram kan även kanske vara berättigade. Själv hoppas jag de är felaktiga.



Jag vidhåller dock att Jaska varit en enorm tillgång för landets damfotboll. I den position han haft och har är det också lätt att skaffa sig ovänner. Själv vill jag inte bli ovän med någon alls, utan hoppas verkligen vi kan utveckla landets fotboll inklusive Jaska, med Jaskamässig iver och uthållighet!

2009-03-19 @ 14:02:31
Postat av: Annika

Tyvärr kan jag inte dela din entusiasm över att ha honom tillbaka, och jag tror inte att det gagnar flickfotbollen alls. I så fall skall nog under ha skett. Ser mycket pessimistiskt på framtiden. Flickfotbollen i Finland har gått stadigt bakåt under de senaste åren internationellt sett, men här körs bara på i gamla,igengrodda spår. Hoppas att jag har fel, men efter att ha läst MariaV:s inlägg på naisfutis.net, blev jag ännu mer oroad.Kan inte förstå varför några regionlagstränare ser, och har sett Matikainen som en gud. Vi har alla ett gemensamt mål, men verligen, jag skulle nog i all min enfald gå en helt annan väg.

2009-03-19 @ 20:43:12
Postat av: MV

Gud är väl lite att ta i... Snarare då profet av nåt slag. En budbärare med eett starkt och entydigt budskap. Som alla budskap kan det vara ofulkomligt och kunna ses av många som felaktigt. Men dock ett budskap.



Jag är inte säker att vi gått bakåt de senaste åren. Snarare har vi gått framåt långsammare än tex Frankrike och Holland, men snabbare än tex Sverige och till och med Norge (tycker jag trots U17s resultat här senast).



Om Annika vill gå en annan väg. Vilken vore den då? Jag är väldigt intresserad att höra. Om den vägen är bra, då tycker jag nämligen att vi ska ta den... I så fall vore det fånigt att inte berätta!



Nu ska jag läsa vad Maria Virolainen säger.

2009-03-19 @ 20:56:26
Postat av: Annika

Jag vill gå Marko Salorantas väg, men tyvärr är han för "duktig" för att jobba med juniorer, och kommer nu antagligen att bli nästa damlandslagstränare. Och det applåderar jag, för han är en bra efterträdare till Käld. Mikko Käld är en person som jag högaktar, även om jag tycker han gjort sitt, och borde inte ha fått fortsätta så länge.



Vi har nog halkat på efterkälken i Europa, är jag rädd.Sedan flickorna födda -83 och -84 har vi inte haft några medaljörer i öppna nordiska mästerskapen. Dom tog medalj både i U17 och i U21-mästerskapen. Ett lag deltog i U20-VM (kanske födda-86?, men utan framgång väl där)Vad det beroro på och hur man ska kunna avhjälpa det, har debatterats på naisfuitis.net i någon mån. Tro inte att jag sitter inne med lösningar, det skulle vara något det...Men jag anser att flickofotbollen måste få mycket mer resurser från bollförbundet. Varje landslag skall ha egna tränare, som har möjlighet att kanske på halvtid sköta sitt uppdrag, och har möjlighet att åka runt i landet, delta i vanliga träningar. Domhär tränarna skall inte träna vanliga lag. En bra juniorlandslagstränare hade varit Maria Virolainen, t ex. Eller Marco Uusitalo, som var hjälptränare till Saloranta och Parnila.Fick domhär stryka på foten, då bollförbundet skulle ha ett jobb åt Matikainen...? Inte kan det väl vara så att flickfotisen fick ta över något som ingen annan ville ha, om vi nu ska driva saken riktigt till dess spets.



Hur kan du anse att vi gått snabbare fram än Sverige och Norge? På vad baserar du det? Håller inte alls med. Sverige går sin vanliga demokratiska väg, utan att blanda ihop åldersklasser i landslagen (dvs duktiga spelare dubblerar sällan eller aldrig), och lyckas hela tiden få fram stjärn spelare. Klarade sig vidare till 19-åringarnas EM senast också,vill jag minnas.



Vi är på samma sida, damfotbollens sida, ta det inte personligt som jag skriver. Men vi har olika åsikt om denna man. Vi fortsätter arbetet. Ha en bra dag :)

2009-03-20 @ 07:59:16
Postat av: MV

Att vi är på samma sida vet jag väl.. Underbart, tycker jag med folk som engagerar sig i denna viktiga fråga.



Precis som du Annika hyser jag stor respekt gentemot Mikko Käld, precis som för Jaska och andra personer i vår damfotbollshistoria. Aulis Rytkönen, Paavo Einiö, Ulla Kaasinen och fast hur många som helst som alla gjort allt de kunnat...



Självklart är även jag en anhängare av Marko Saloranta. Vad jag förstår är det hans eget beslut att hoppa vidare från flicklandslagen upp till damerna för att understöda Mikko och Murtsi. Även jag tycker att Marco Uusitalo vore an alldeles utmärkt landslagstränare, men av någon orsak är han ännu kvar i sitt eget skrå som Norra regionens tränare, trots att han slutade i fjol och hade en kort sejour här på Åland som spelare i div 2. Varför han inte mera är i landslaget tror jag han bäst kan svara på själv. Jukka Lappalainen verkar vara starkt på kommande som assisterande precis som många av oss andra regionnissar..



Jag ser faktiskt ingen skillnad mellan Jaskas och Makes vägar. Jag tror att Jaska tagit hand om dessa landslag nu, för att helt enkelt få någon som på riktigt hinner sköta uppgifterna på heltid. Make har ju Honka och damlandslaget. Parnila tar ju U19 till EM kval och förhoppningsvis slutspel. Och ska jag vara ärlig så vet jag inte vem, förutom då Uusitalo som egentligen skulle kunna handha dessa yngre landslag på heltid i dagsläget. OK, man kunde väl annonsera och se om det finns intresserade:-)



Resurser säger du... Jo, dessa talar vi alla om. Som jag säger i texten är just resurserna Jaskas huvudsakliga jobb, förutom nu då landslagen igen.. Som jag säger i artikeln ser jag faktiskt Jaska som en enorm resurs där. "Bollförbundet borde" är en väldigt vanlig kommentar. Jovisst borde man. Nu är det så att Jaska är den ende på Bollförbundet som aktivt arbetar för flick- och damfotbollens landslagsverksamhets resurser. Där har han hårt passivt motstånd och jag håller fast vid att det lilla vi nu har är hans förtjänst. Med mer resurser mer möjligheter att anställa tränare på heltid... Är du intresserad? Jag skulle kanske vara... Men om jag vore tillräckligt bra- det vet jag ju sen inte... Det skulle sen Jaska bestämma:-)



Så, han har inte kommit tillbaka. Han har varit här hela tiden. Nu bara flyttar han in på golvet igen.

2009-03-20 @ 09:47:57
Postat av: MV

Aj jo.. Det om att bli efter eller inte.

Jo, jag håller med om att vi blir efter jämfört med många länder. Det beror , enligt vad jag förstår, mest på att länder som tidigare legat bakom nu börjat utvecklas snabbare. Gamla "riktiga" fotbollsländer har börjat satsa mer på damer än tidigare och då de har en gammal fungerande kultur på herrsidan är det lättare att få till en snabb positiv utveckling.



Sverige och Norge däremot har ju redan tidigare haft hög profil på flick- och damsidan. De har närmast fortsatt att göra det de tidigare gjort. Alltså de går framåt lika mycket som tidigare. Vi, som ju startar från en lägre nivå, utvecklas som jag ser det lika som tidigare, dvs snabbare än Sverige. Inom 10-15 år kunde vi i de bästa av världar "vara i kapp" om inte Svenskorna börjar ta i det hela själva.. De övriga länderna däremot, de kör för fullt... Därmed tror jag att damfotbollens stora länder om 20 år är exakt de samma som är stora inom herrfotbollen... Tyvärr!



Men vi måste så klart göra vårt bästa. Så länge allt hänger på en Jaska är det både tungt och svårt... Får vi fram flere som han, då finns det hopp! Förstår du vad jag menar?

2009-03-20 @ 09:57:06
Postat av: Annika

Jo, jag förstår hur du menar, men jag kan tyvärr inte hålla med om att Jaska är rätta personen som flick-eller damtränare, om han inte då har fått en annan syn på fotbollen, vilket jag betvivlar.



Nej,jag är ingen tränare, bara en stor supporter till damfotbollen, med speare i familjen. Har följt med fotbollen i Finland,Sverige o annanstans också för den delen, sedan senare delen av -90-talet.



Detdär att annonsera efter tränare var annars en bra idé! Måste ju finnas flera seriösa kandidater. Kan du ge några konkreta exempel på vilket sätt Matikainen arbetar för dam-och flickfotbollen, och vad han åstadkommit? Vad exakt är hans förtjänst? Jag frågar av ren nyfikenhet, för jag känner inte till hans arbete inom förbundet.



Ännu för några år sedan fick flicklandslagen (även U21)lov att spela i herrarnas avlagda dräkter, några numror för stora. Vet inte hur det är idag på den punkten...Kanske ingen stor sak, men den berättar om inställningen.

2009-03-20 @ 11:16:00
Postat av: MV

Oki.



I dag tillexempel spelar dam och flicklandslagen mestadels i egna dräkter:-) Vet inte om det är Jaska som beställt dem, eller materialaren Maski med pengar han fått av Jaska:-)



Vad vidare?

Han har varit Elitfotbollschef inom FBF. Alltså ytterst ansvarig för all landslagsfotboll (därmed även distrikts- och regionnivå) i landet för både herrar och damer. Som jag nämner i texten vi här kommenterar har han stått upp för det tryck de annars begränsade resurserna ger gällande fördelning av pengar och tid för olika funktioner. Jag påstår att det, om det inte hade varit en person med så stort hjärta för flick- och damfotbollen, hade varit stopp för det mesta av det lilla vi har i dag. De regionala förbundstränarna, som anställdes för både flickor och pojkar på heltid skötte snart bara pojkar. Därmed såg tex Jaska till att det avsattes, om än mycket begränsade men ändå, resurser för deltids- och helt amatörbottnade specialister för flickor.



Jag är även övertygad om att nyordningen med separata flick och pojkavdelningar inom landslagsverksamheten har att göra med Jaskas jobb. Nu kan man göra egen budget utan att slåss mot gubbarna. Det gäller bara att få loss pengar. De kan sedan användas på flickor. Tidigare skulle pengarna fördelas till alla och då svalde pojkarna det mesta, då alla heltidsanställda jobbade där. (Det var inte meningen så, men det blev så eftersom tränarna uteslutande intresserade sig för pojkar). Jaska såg i sin position till att flickverksamheten fanns och nu har man en möjlighet att bygga upp den själv.



JESS! Inställningen från FBF är klar, det stämmer. Dock kan vi inte lasta Jaska för den. Tvärtom är han den som står upp för oss och nu får han ta skiten för det han inte lyckats med trots försök. Jag vet dock inte vem som kunnat göra det bättre.



Vad han kan få till som tränare nu under sin andra regim. Det får vi se...



Nämn själv gärna några namn som vore bra i ledningen för Finländska flicklandslag. Sen kunde vi spekulera vidare va:-)

2009-03-20 @ 12:16:32
Postat av: Max

Är här censur eller varför försinner min kommentar hela tiden? :(



Intressant diskussion. För att lägga in två strån i stacken.



Kunde det vara skäl att betrakta Jaskas förtjänster skillt som (1) organiserare av verksamheten för flickor inom FBF och (2) tränare för juniorlandslag?



Ett annat dilemma som tangerar diskussionen. Hur mycket får en landslagstränare påverka juniorens val av klubb? Får landslagstränaren framföra sin åsikt att spelaren borde byta till någon klubb som börjar på H för att fortsätta i landslaget?

2009-03-20 @ 13:44:56
Postat av: Max

Jahas. Och ny syns den tre ggr. Freaky.

2009-03-20 @ 13:45:40
Postat av: Annika

Ja, det kunde vara skäl att särskilja dom två funktionerna, för att vara bra på det ena gör inte att du automatiskt är bra på det andra.



På den andra punkten är förstås min ståndpunkt klar, att man inte får ha klubbyte som förutsättning för landslaggsspel. Numera är skillnaderna mellan lagen inte så stora, att det skulle vara av nöden.



Tidigare var det ju även så, att Matikainen krävde att juniorlandslagsspelarna skulle spela i ligalag,ända från 17 år. Annat kom inte på fråga. Med den påföljd att motiverade flickor kom att sitta på bänken i United,HJK osv. Hur mycket mer utvecklande det nu då var, än att ha fått full speltid i div.1 eller flicklag.



jag tror jag redan nämnde ett namn som landslagstränare, Maria Virolainen. Uusitalo är ett annat, men jag känner för dåligt till övriga runt om i landet. På tiden att domhär sakerna tas upp på olika ställen nu. Har tigits och tisslats och tasslats, det är dags för en öppen diskussion.



2009-03-20 @ 14:03:10
Postat av: MV

Jag vet:-) Tar bort de två första:-)



Max förslag vore säkert korrekt. Då det gäller 1an vet ni vad jag tycker. Gällande 2an ser jag inte att han gjort så mycket mer skada än nån annan heller. Nu hoppas jag att han har den tid han behöver för att sköta tränaruppdraget och dämed kan vi bedöma honom efter den famgång han uppnår. Dock med det i minnet att han har att tillgå de spelare som klubb- distrikts- och regiontränarna ger honom...



Då det gäller landslagstränarens fullmakt att råda spelare var spela har vi faktiskt även diskuterat det helt öppet inom "facket". Distrikt- region- och landslagstränarna har i uppgift att hjälpa spelare att nå sitt personliga maximum. Därmed kan vi även råda spelare att fundera över vilka alternativ som ger henne mest möjligheter till utveckling. Vi kan så klart inte säga att hon måste flytta till HJK, som ju Max menar här ovan (denna blogg är privat och saker får sägas med sina rätta namn). Däremot kan vi råda spelaren att se över var i hennes närregion det erbjuds bäst träning gällande mängd och kvalitet, samt speltid i korrelation till det spelaren vill uppnå och utvecklas mot. Sen står det spelaren fritt att göra sitt val. FBF tränarna tar sedan ut de spelare han eller hon anser ska ingå i den trupp som då är aktuell oberoende av klubbtillhörighet. I många fall har det dock gått så att spelare söker sig till de klubbar som är kända för sin kvalitet just för att hållas aktuella för tex landslaget...

2009-03-20 @ 14:06:02
Postat av: Max

Tack Virta för att du sopade :) Denhär datorn på jobbet är intressant, ibland ber den att man skall verifiera sin kommentar genom att skriva in vissa ord i i en ruta och ibland gör den inte det. Och ibland syns kommentaren och ibland inte.



Nåjaa. Jag håller lite med Virta här (those things happen occasionally), någon måste ha rätt att diskutera klubbval med spelaren. Någon bör tillsammans med spelaren fundera om den genom klubbyte skulle kunna utvecklas ännu bättre.



Men om det är landslagstränarens uppgift vet jag inte. För då får vi en linje ritad i vattnet: När betyder landslagstränarens "du skulle kanske utvecklas bättre i dethär laget" påriktigt "om du inte snart flyttar till dethär laget så petar jag dig från landslaget".



H kan ju också stå för Honka. Sådär bara som ett exempel. Tips från TiPS liksom.

2009-03-20 @ 17:00:15
Postat av: Annika

Läste Aftonbladet från 19.03, och där var ett mittuppslag om Miljonerna som ska VM-guld 2015. Nya,stenhårda krav och miljontals extra kronor. 60 milj kronor skall delas mellan herr-och damfotbollen. Man kan läsa om vilka satsningar som ska göras, och de största satsningarna görs på juniorerna.Det ställs krav på vad landslagsspelare måste kunna från 15 års ålder och uppåt betr.teknik,speluppfattning,fysik ov spelarnas karaktär. SM-slutspel för 16-åringar och en allsvenskaför 17-åringar startas(dessa har vi ju redan i Finland). Två unga spelare får följa med på varje A-landslagsläger för att se och lära osv...



Oj om vi fick en sådan satsning i Finland,mot ett uppsatt mål. Inför denhär satsningen har alla förbundskaptener,klubbtränare och personer med spetskompetens inom fysik och karaktär jobbat tillsammans, och gett förslag.



Vad tycks?

2009-03-21 @ 17:27:10
Postat av: MV

Jag tycker det ser bra ut. Så skulle vi bra kunna göra i Finland om vi hade pengar och tillräcklig spelarbas.

Nu har vi det inte i samma utsträckning som Sverige och därför måste våra lösningar vara lite annorlunda. Men en dröm vore det!

2009-03-21 @ 23:46:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0