Varför?

Att vi människor för världen framåt genom att agera Rumpnissar känner vi till, eller åtminstone de som haft prövning i att bevista mina lektioner. "Voffo voffo" frågar man och piskar därmed fram svar... Skulle inte ormen ha ställt den frågan till den menlösa Eva kanske vi fortfarande skulle löpa omkring nakupelle och gosa med varandra under vindruvebuskarna. Då hade bland annat mobiltelefoner aldrig uppfunnits.
 
Några voffo voffo har dykt upp och kommer att fortsätta göra det under söndagen.
 
Varför släpper vi in mål på hörnor? Ja, nå. För det första har väl laget inte tränat så värst mycket på defensiva hörnor hittills och dessutom tar inte de spelare som finns i zonen riktigt ansvar och agerar tillräckligt aggressivt.  Då blir det mål. Varför spelar 3-4 av ÅUs A-lagsspelare för IFK Mariehamns damer i dag? För att Samuel sett det som ändamålsenligt för spelarna och utnyttjar faktum att vi har ett riktigt farm/reservlag, äntligen. Varför hade vi inga bollkajsor i går? För att varken ansvarspersoner eller någon annan tyckte att det var så viktigt väl? Helt säkert svar har jag inte på det, men precis som vad det gäller våra fasta situationer måste vi bli bättre på det där! Ska vi vilja att folk tar oss på allvar, då måste vi börja med att ta oss själva och de uppgifter vi har på just allvar!
För Sallys del är hela värden ett stort varför. Med tillägg av vad? hur? och vem?
 
 
Två varför som jag tar upp här nu och av vilka jag besvarar den ena och lämnar den andra öppen gäller mig själv och faktiskt damishockey.
 
För det första: Varför är jag inte i Eckerö med laget i dag? Man skulle ju samlas, se IFK matchen då vi ju har spelare med själva (damerna spelar på dagen- nån kanske tror att jag har minsta intresse av herrmatchen på kvällen) och sedan diskutera gårdagen. Jag litar fullständigt på Samuel och teamet. Jag litar också på vår spelartrupp som kommer att ha en hel del varför samt bättre eller sämre svar. Jag känner mig totalt halv som inte åker och är med. Detta är dock en del av mitt sätt att jobba 2018. Total psykisk närvaro och lite mindre fysisk. På så sätt får tränarstaben göra sin grej helt själva. Jag hoppas att de vet att jag finns om de av någon orsak behöver mig och det samma gäller för dem här hemma och under veckorna de i skolan. Jag hoppas alltså finna ett läge som gör det möjligt för mig att göra detta i många år till!!! Ska det vara så evinnerligt svårt att fixa bollkajsor eller veta när vi spelar är det bäst att jag aldrig slutar!
 
Sen en annan fråga. Varför är inte kroppstacklingar tillåtna i damishockey? Under första pausen i Finland-USA pratade de nog om hur fysiskt spelet blivit i Yles studio, men det oaktat är damishockey en egen gren. Jag gillar spelet. Jag kan ta att de har ansiktsskydd fast det ju är lite smålöjligt, som mopedhjälm ungefär. Däremot begriper jag inte varför reglerna skiljer sig från herrishockeyns. I fotboll gör vi ju sak av att spelet är exakt det samma. I ishockey är det inte så och man kan på riktigt säga att nån "spelar som en kärring" om den inte går fullt in i kroppstacklingarna. Det borde ändras tycker jag!
 
Nu har dessutom USA gjort 1-2 och Finlands ledning har försvunnit, förhoppningsvis tillfälligt. YLE 2 och svenskspråkig kommentar ger en underbar feeling med uttryck som ""Voj vitsi vilket skott" och " Nu är det hässäkkä framför målet".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0