Vad är mångfald? Vad är narcissistisk elitism?

För att någon alls ska läsa lägger jag en bild av Sally från sin fyramånadersbesiktning här.
Så här borde man väl se på livet... Så här skapade Gud Människan (Adam) och Livet (Eva) sägs det... Sen försökte vi själva bli Gud och skapade skattemyndigheter och penninghushållning...
 
 
Det står sig klart att det inte blir medaljregn i OS. Damishockeyn får säkert ryskor att bråka om bronset med och herrarna gör omvägen via Sydkorea och sen ser vi vart det bär. Nån skida kanske kan slinta så att en bronspeng till kommer in, that´s it! Nej, jag tror inte det blir nåt i skridsko faktiskt, sorry...
 
Så mycket för att bevisa min stolthet att jag visst följer OS. Jag mår också tillräckligt bra för att ha hunnit med Åland United arbete i nån timme och kommer att köra en "normalvecka" på den fronten.
 
Artikeln, som den som läser detta för att ni sett länken på min facebooksida, under som pratar om "Den narcissistiska eliten" är extremt intressant. En forskare förutsåg alltså på 1990-talet, eller han hade kommit med slutsatser i denna riktning redan under tiotalen år före, att världen skulle tas över av en ny slags aristokrati, som likt den gamla bara omfattade en liten del av befolkningen. Denna lilla del skulle i vilket fall som helst bli så inflytelserik att de kunde diktera precis vad som är passande och inte passande. Det vill säga vad som är rätt och vad som är fel.
 
En av de saker som är rätt, enligt denna aristokrati är bejakandet av mångfald. Problemet blir då denna mångfald även ska omfatta en gammal normativ form av människor (till exempel medelålders idrottsintresserade heterosexuella eurasiska män). Säger en sådan någonting bör det granskas normkritiskt. Säger en asiatisk ung kvinna något, då är det sant och behöver inte granskas normkritiskt... Lite så...
 
Nu kom jag i går i min feberyrsel fram till att jag själv hör till en slags narcissistisk elit. Det vill säga de "gamla goda idrottsintresserade" som utgår från att alla är det eller så är de lite dumma. Om jag kan krypa till korset (fy så normbejakande) och erkänna att jag inte sitter på hela sanningen och att det kan finnas ett liv också utom idrotten. Kan vi då också komma överens om att mångfald innefattar just det, mångfald!? Intresserade, icke intresserade, män, kvinnor, folk som tycker att man ska vara man eller kvinna, folk som tycker om att inte vara någondera, asiater, helt nationslösa och inbitna Eckeröbor. Alla ska få finnas och alla kan lära av varandra. Det innebär att alla, eller ingen är den riktiga eliten.
 
Edit kom nu hem från sportlovsjumpan. Fru Kickan talar högt i Sallys sovmikrofon. Bloggen slutar här. Hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0