Lyrik och förmiddag i skönt strilregn

Eftersom jag lite undrar hur svårt det kan vara tänkte jag helt spontant skriva en dikt här och nu:
 
Dagen går i tunga fjät
Vad är ett tungt fjät och vad gör tyngden tung?
Är det ett livsverk eller bara en flyktig molekylförening?
Kan det vara båda eller så ej?
 
Vad är det med människan som gör en känsla till passion?
Vad är en passion som inte utgår ur människan?
Är det därför jag finns eller orsaken till att andra är som andra är?
Kan det vara båda eller så ej?
 
En massa frågor som blir frågor i och med att de kräver svar
Tänk om det är svaren som är frågorna
Hur vet man att ja, nej och därför inte är de frågor som svaren de kräver kan lösa?
Kan det vara både eller så ej?
 
Kraften blir till natt och svagheten till dag
Inom varje styrka finns det små svagheter
Inom varje svaghet finns små styrkor
Inom varje människa finns natt och dag
Inom varje natt och inom varje dag finns det känslor som kan bli passioner
Varje passion kan bli ett livsverk
Eller så inte
 
Såja. Fin dikt va? Så jättesvårt var det väl inte. Mest bara att stänga ögonen och hoppa... Sen har jag ingen aning om detta är god lyrik eller nästan lyrik. För mig är det till och med oklart hur något sådant kan bedömas... Kanske lite som med fotboll. Endel tycker om en viss slags fotboll och andra tycker om en annan slags fotboll. På detaljnivå kan det ibland vara svårt att skilja på god och dålig fotboll, precis som lyrik, men då man sett en stund och fått det i ett sammanhang går det nog för de flesta att bedöma helt relevant... Så är det ser ni!
 
I sin enkelhet avslutades kvällen i går med Fångarna på Fortet med Edit och ett välkommet samtal med Linda. Enligt Fru Kickan förde jag lite mer liv än vanligt i natt och sedan vaknade jag till min väckarklocka som förkunnade att det var dags att åka på träning. Ja, det var inte klockan som förkunnade det, men jag tolkade in budskapet helt enkelt baserat på mina egna referenser.
 
Träningen, som var den sista före Åland United går in i landslagsuppehåll företogs i strilregn och jag fick känna det jag egentligen ofta känner en förmiddag på en fotbollsplan med laget jag jobbar med. Det är ganska nära fullbordat lugn i själen. Jag gör inte mycket då jag är där, men jag ser leran, hör svordomarna och känner att jag är med, fast spelarna kanske inte riktigt uppfattar det samma. Bollar att sparka på finns också. En lycklig stund i livet, speciellt då man tar det helt ur sitt sammanhang.
Denna bild är från i våras. I dag var Maja inte med på träningen. I morgon ska hon spela med B-flickorna och hade nåt specialprogram förstod jag. Lois tränade men steg av för att inte förvärra den nästan färdigläkta ljumsken. Sen tackade hon mig för att vi ser om henne... Hoppsan. Olivia var beordrad vila efter en tung vecka med småskavanker, Sarah torde ha varit i simhallen då hon sprungit slut på sina vader. Sydney däremot var med och svor på svenska.. Inte på finska som de flesta, inklusive åländskorna gör då de vill säga till ordentligt.
 
 
I sin enkelhet var dagens träningspass väldigt bra, tyckte jag. Temat  var 1v1 och så blev det också. Pille Raadik coachade allt och alla, inklusive sig själv. Marjukka var dyrt och heligt förbannad då Bri gång på gång knorrade in bollen precis vid stolpen och Lisa trivdes i regnet som hon sade påminde henne om de vackra sommardagarna i hennes hem, Skottland...
 
Hemma igen har jag bäddat om sängen och satt på en maskin tvätt. Jag har alltså satt i kläder, samt satt igång ett tvättprogram för de läsare som har samma slags humor som KHS lärarkollegium! Dessutom har jag serverat Edit kall korv till lunch och sett hur hon försvunnit till en kompis eskorterad av Fru Kickan som nu återkommit och lagt sig i den renbäddade sängen.
Så här ser Edit förresten ut på årets skolfoto. Hon säger att hon ville kolla hur hon skulle se ut om hon hade en lite konstig grimas på bilden... Alla har vi våra saker som vi går igång på, som jag visst försökte beskriva i dikten här ovan...
 
 
Susijengi mot Italien i kväll. Undrar om jag skulle slå på stort och premiärtitta på Premier League nu på eftermiddagen. Jag har skrivit de brev jag ombetts skriva, jag har förberett mig för att coacha ÅU småflickorna i morgon vid poolspelet, jo Edit ska spela för ÅU och det mesta verkar vara som det ska på de flesta ställen. Kan det vara så att jag har en ledig lördagseftermiddag nu alltså.... Jöstanes då...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0