Ska flickorna bli som pojkarna nu?

Tidigare i år var jag med då Hannu Tihinen från FBF presenterade den nationella ungdomsstrategin vad gäller fotboll. I ett väldigt tidigt skede av samlingen stod det ganska klart att det man pratade om var pojkar. Hela idén bygger på att man regionalt satsar på stora föreningar som kompetenscentrum. På Åland är det otvetydigt IFK Mariehamn som åsyftas, med all rätt. De åländska pojkarna ska ju spela i IFKs A-lag om de slår sig fram hela vägen till den nationella toppen. Därför ska ju IFK vara den klubb som tar ansvar och inte minst via Distriktets och Förbundets stödfinansiering erbjuder kompetens och vägar för de lokala pojkarna att, via sina hemföreningar med tiden komma upp genom det åländska utvecklingssystemet till det A-lag som för dem blir verklighet.
 
Då det vid mötet framgick hur svårt det är för de olika lokala föreningarna att ställa sig i ledet och låta en annan klubb vara vägvisare för just deras pojkar tog några av oss från damsidan till orda. Vi berättade att detta lokalpatriotiska i mikroform som representanter för bla  IF Fram, JIK och IFK pratade om inte finns på flicksidan. Vi har Åland United som ett paraply och vi samarbetar genom hela spektrat med alla flickor som spelar fotboll på Åland. Det här verkade pojksidans representanter dels tycka att lät bra, dels lite skeptiskt otroligt. Men "Damerna har det ju lite annorlunda" blev slutsatsen innan man gick tillbaka till pojkar och riktig talangutveckling istället.
 
I går blev jag varse om att flickorna kanske är som pojkar i varje fall. Under hela sommaren har jag tillfrågats från olika håll när vi ska ha det stora mötet för alla flicklagstränare så vi kan se över vilka lag vi behöver ha och vilka lag som kunde samarbeta för att ge så många flickor som möjligt möjlighet att spela fotboll. I augusti tvingades vi meddela att det mötet skjuts upp, eftersom våra ägarföreningar vill diskutera med varandra först. Efter några skeden uppmanades jag i går att inhibera det utannonserade mötet då jag skulle ha träffat ägarföreningarnas representanter och berättat vad vi gjort och kommit överens om vad vi ska göra framledes. Ägarföreningarna ska inte träffa mig och då kan jag ju inte träffa tränarna för lagen inom dessa heller. Detta som en förklaring till varför det "inte händer något" till dem som eventuellt undrar.
Jag själv har i inget skede varit med vid ett enda möte med våra ägarföreningar och vet därför inte vad de vill, eller inte vill. Därför följer jag för tillfället (eller från och med torsdag då jag är i tjänst igen) min egen styrelses direktiv. Jag fokuserar uteslutande på A-laget. Lite småförvirrad måste jag personligen ändå medge att jag är. Jag har alltså inte träffat en enda av dem som (kanske) vill att ÅU ändrar inriktning gällande flickfotboll. Jag vet alltså inte vad de vill att vi gör, eller inte. Jag vet inte heller vad av det vi gjort de eventuellt motsätter sig:
- Är det våra två flicklag som består av spelare i åldersklasser där enbart IFK Mariehamn har egna lag?
- Är det faktum att vi räknat in ägarföreningarnas lag som tillhörande ÅU för att uppfylla de krav på verksamhet och påverkan på närregionens flickfotboll som Ligalicensen ställer?
- Är det att vi besökt skolor och där presenterat fotboll för flickor?
- Är det att vi haft A-lagsspelare ute hos alla flicklag på Åland? (Jo jag vet att det inte varit så mycket, det har klagats att det sker så sällan...)
- Är det för att vi hade vårt samlingslag av flickor från pojklag i Poolspelet för 07-09?
- Är det för att alla spelare och ledare i alla flicklag på Åland haft frikort till ÅUs ligamatcher?
- Är det för att vi haft många av dessa flicklag som bollkajsor vid ligamatcherna?
- Är det för att vi tillsammans med IFFK arrangerade Annica Sjölund Summer Camp för över 80 flickor från hela Åland i somras?
- Är det att vi har ett "register" så vi kan kontakta alla ledare med flickor i laget på Åland och alltså komma i kontakt med dessa flickor?
- Är det för att vi hade en flickpresentation under en av våra ligamatcher och hade ca 100 flickor och 25 ledare på plats, samt organiserade ledarna att träffa Anna Signeul?
- Är det allt detta, eller kanske något annat?
 
 
Som sagt vet jag inte och vet så klart inte heller vad man kommer att vilja längre fram. Jag vet inte heller om det är en personfråga. kanske man helt enkelt inte vill att jag har med dessa att göra. Det kanske ligger något i det som Ted sade för några veckor sedan: "Man vill att vi ska hålla käften". Nå, så får det bli. Denna text var bara till för att de som frågar mig om "ÅUs planer" etc ska veta att jag inte riktigt kan svara.

I huvudsak är jag fortfarande Pappaledig i två dagar. Kvällarna går med Sally, morgnarna med Edit och sedan resten med en massa folk...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0