PK att vara mot PK...

Då natt och morgon förenas, kunde vara en romantisk beskrivning av en ungdomlig sommarnatt eller nåt annat sådant där som leder till att små barn kommer till. I vårt hus har vi ett riktigt litet barn som inte bryr sig så värst om det är natt, dag, eller morgon. Det är inte oväntat, och faktiskt inte ens så särdeles jobbigt jämfört med hur många människor har det med skrikande babysar och sådant. Hon här vill helt enkelt äta, kissa, rapa, bajsa och däremellan diskutera... Och så sover hon en stund däremellan. I natt höll hon ut mellan en av de första reklampauserna och ända till slutet av Terminator Genesys med självaste Borgmästare Schwarzenegger i en roll som faktiskt förvirrar hela grejen med Terminator från hur vi minns den från tidigare. Det stämmer dock, det som han sade igen i denna film: "I´ll be back!"
 
Just tillbaka hade jag tänkt vara under gårdagskvällen då Åland United 2017 hade middag och vad jag förstod, lite fest också... Nu blev det alltså så, att jag inte deltog, precis som 2009 då jag aldrig var med vid en enda av guldfesterna. Därmed har jag aldrig sagt, eller tyckt att jag inte har laget från 2009 i kärt minne. Det samma gäller så klart för årets variant. I kärt minne, så som de allra flesta människor jag jobbat med finns dessa kvinnor och killarna med som funkat runt omkring.
En sådan här lär jag ha fått i går. Linnéa skulle hålla den tills det är läge att ge den irl. Jag behöver knappast säga att jag är tacksam och ser fram emot att tvinga Fru Kickan låta mig ha denna tavla på väggen någonstans här hemma, då vi inte har ett egentligt kansli där jag kunde ha sådana här fina minnen.
 
 
Under dagen kom jag åt att se cupfinalen dock. HJK tog sin första cupseger sedan 2008 va? Minns ni 2008? Ligan vann Honka, cupen vann HJK. Hur gick det 2009? ÅU vann ligan och Honka tog Cupen... Detta helt ur minnet eftersom FBFs nya sidor inte har uppdaterat statistiken. Därmed säger jag också med en liten osäkerhetsfaktor förorsakad av mitt minne, som kan spela oss ett spratt, att det är första gången sedan 2010 som PK-35 inte vinner en nationell titel. Är detta bra för fotbollen? Det klassiska är att säga ja. Det verkar till och med som om stora delar av fotbolls-Finland, den lilla del som bryr sig om damfotboll har stämt upp i en nu politiskt korrekt kör då man skymfar PK-35 och deras possession football...
 
De senaste åren har man gjort nummer av att PK-35 dominerar och håller boll, men inte producerar så mycket. Hittills har man i varje fall fått bli tysta eftersom de ändå vunnit. Nu, då Honka med viljekraft körde förbi i Ligan och HJK kontrade i cupfinalen släpptes vilddjuret lös. Äkta skadeglädje kan man se lite här och där. Lite som man kunnat kritisera ÅU precis då vi började sluta vinna guld för en par år sedan för att vi är ett "inköpt konstgjort lag" så beskylls PK för att vara ett idealistiskt drömlag som egentligen inte har substans i spelet...
 
Personligen tycker jag att fotboll ska få vara fotboll och olika spelstilar klarar sig olika bra olika år. PK-35, Jari Väisänen och hela gänget runt klubben ska ha en enorm eloge för vad de gjort. (Jo, jag vet att Pade Miettinen och Timo Lounio också varit mästerskapstränare). PK-35 har en egen spelmässig identitet på ett helt annat sätt än mången annan klubb i detta land. Det kommer fortsättningsvis att vara svårt att spela borta i Myrbacka. Människorna i PK är precis lika otrevliga, eller trevliga som i de andra klubbarna. Nu vann de inte, men att tala om en dykning som endel gör just nu är att ta i. Däremot ska det bli spännande att se vad vinterns silly season ska uppvisa och hur alltihopa ser ut i mars, då Ligan förhoppningsvis sparkar igång igen!
De här damerna tog hem cupen i går. Även dessa är det lite populärt att tycka illa om. Varför det? Se så glada de är!!!
 
 
Även i ligakvalet går det hett till. IK Myran slog ONS hemma med 2-1. ONS informerade inför att man förberett sig för IK Myrans hemmaplan genom att träna i ett kärr... Tydligen hade det funkat bättre med annat underlag för träningen då. Inkommande söndag spelas returen på konstgräs i Uleåborg! Vänta nu... På söndag, det är ju samma dag som Finland möter Serbien... Hur har man lagt Ligakval och landskamp till samma dag? Ryktesvägen vet vi att det lär vara stort bröllop i Nedervetil på lördagen och att ONS inte vill spela i veckan. Då blir det dagen efter bröllopet och samma dag som Finland inleder VM kvalet... Vem ska vi heja på i kvalet då? I VM kvalet säger det sig själv, men i ligakvalet? Nedervetil ligger på nattbussavstånd och har en riktigt risig gräsplan. ONS ligger på nattågsavstånd och har en konstgräsarena... Jag är lite kluven faktiskt. Kanske nattbuss i alla fall är billigare?
 
Sen vill jag, så att Sune och alla läsare lugnar sig meddela att jag inte vill ta någon ära från Pernilla angående SFSI silvret. Pernilla har spenderat otaliga timmar i skolans högtalarsystem då hon samlat ihop laget, samt sökt upp spelarna otaliga gånger så de inte bara skulle missa vilken dag matcherna går. Dessutom lär hon ha gjort nytta under resan och matcherna, tillsammans med busschaufför Kåke. Detta enligt Sune, som tydligen också tittade på Terminator i natt...
 
Om allt går som tänkt ska jag och blöta kroppen i simhallen precis just, tillsammans med Edit. Rufus torde sova i Jomala, enligt den senaste bulletinen i vår 24/7 öppna informationscentral! Fru Kickan vill informera att hon inte har någon hälsning alls till er som läser detta! Nähä...

Kommentarer
Postat av: Fellis

HJK vann även 2010, något den svenska kommentatorn också nämnde. Du hade säkert den finska kommentatorn?

Svar: Jo, jag lyssnade på Marke denna gång för att hänga med i vad som sedan efterbehandlas bland kränkta människor. För att vara helt säker. HJK vann ligacupen 2010, det vet jag för finalen gick mot oss.. Vann de även cupen det året? Nå om Koivukangas så säger :-)
enligtvirta.blogg.se

2017-10-15 @ 11:31:33
Postat av: Fellis

Inte förlitar jag mig enbart på vad kommentatorn säger, de har haft fel förr... HJK vann mot Ilves 2-1, vilket jag givetvis hade kontrollerat innan jag skrev.

Svar: Då var det så... Jag slarvade och gav upp då FBFs nya system inte var helt uppdaterat...
enligtvirta.blogg.se

2017-10-16 @ 07:17:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0