Uttryck

Torsdagen planar ut så här på förmiddagskvisten efter utsökt potatis och lök (?) soppa, samt ackompanjemang utav ost- och korvsmörgås. I går blev det lite körigt, för att använda ett slitet uttryck som inte alls beskriver hur det var, men jag varken hade tid, lust eller ork att skriva nåt annat än det jag måste skriva. Därmed ingen bloggtext, vilket i och för sig inte gör varken från eller till i världens gång.
 
Det är mycket fråga om hur man uttrycker sig och vem som får uttrycka vad, tycker jag... Ofta utläser man allt möjligt från hur någon uttrycker någonting. Då jag läste att landskapet ska ordna ett seminarium där den åländske mannens mående ska dryftas kom jag osökt att tänka på att vi antagligen skall anse oss må dåligt av de förväntningar på maskulinitetsnorma roller vi känner att vi måste bära. Vad om jag säger att jag själv inte alls mår dåligt av att vara maskulin, samt att på samma gång vara kvinnan i vårt hushåll, till andra delar än städning och tvättning? Jag tycker inte det är en belastning att ha en snopp samt vara utrustad med de gener som biologiskt gör mig till man och ett beteende som socialt sätt förknippas med sådana. Däremot kan jag också säga att jag nog inte förväntar mig att andra med snopp, eller utan snopp, inte för att jag brukar kolla så noga på just den detaljen i vardagslivet, ska bete sig på så speciellt utpräglade sätt. Dock är viss kunskap i kultur och tradition en ganska tacksam egenskap som hjälper mig att ofta, inte alltid, förstå varför någon gör på ett visst sätt eller uttrycker sig som han eller hon gör. Det är som jag brukar runda av åk 9s religionskurs: "Det finns ingenting konstigt, bara olika". Sen vet vi alla att det visst finns konstigheter. Men dessa är alla olika beroende på vad som kan anses konstigt i alla olika förhållanden... Kort sagt. Tjafs och paller!
Sofia Södergårdh har här försett oss med en bild som onekligen ger oss ett diskussionsämne om vi orkar. Pille, som bevisligen avskyr då man påminner henne om att hon är född i Sovjetunionen förstärker här sin hälsning som vi brukar fnissa åt vid spelarpresentationerna. Om man vill kunde man göra riktig parodi och även skapa negativ politisk debatt med denna bild. Alla utom Pille skulle dessutom förstå vad vi pratar om. En härlig bild Sofia. Jag tror resan till Helsingfors nästa vecka är räddad!
 
 
Edit klarade sin hästvecka galant. På tisdagskvällen avslutade hon med dansgala. En som verkligen levde sig igenom dansgalan var Emilia. 24e gången och den sista som det nu verkar.
Den här bilden, som både visar Edit och Emilia i scenkostymer får på samma gång uttrycka generationsskifte. Edit är här lika gammal som Emilia var under sin första vårshow. Om 11 år är det förhoppningsvis inte en 7 årig lillasyster som hänger på henne. Kanske ett syskonbarn... Vet inte vad Rufus tycker om den tanken...
 
Emilia var otroligt emotionell efteråt och jag förstod att det hon kände var det samma som jag själv gått igenom vid vissa tillfällen. Ungefär i hennes ålder spelade jag min sista match i A-juniorerna med ett gäng som grovt sätt varit det samma som hållit ihop sedan 13 års åldern. FinnPa tog storstryk mot Reipas. Matchen nämns faktiskt i Jari Litmanens biografi. Då vi kom till omklädningsrummen hade vår före detta tränare från C- och B-juniorerna hängt upp en skylt på vår dörr där han bjöd till sammankomst senare under hösten. Jag bröt samman minns jag. Känslosamt var bara förnamnet. Emilia kände säkert ännu djupare på tisdag och hon hade Joel med sig som stöd, vilket var bra.
 
Jag vet, med erfarenhet av livet att dessa stunder kommer. Jag vet också att dessa stunder aldrig försvinner ur ens sinne, men det kommer nya stunder. Jag funderade och kom fram till att jag minns mina sista matcher. Den sista för ÅIF i Borgå, den sista för HJK/JPK i Idensalmi, Finnpa där på Bollplan, Gnistan i Kokkola, IFK Mariehamn i Mariehamn mot EIF och sedan då JIK på Vikingavallen. Efter det har jag spelat för IFKs veteraner, men fast jag inte gjort en match på 10 år har jag liksom inte slutat. Även som tränare minns jag de sista matcherna med de flesta lag jag haft. Det jag vet är att de aldrig kommer tillbaka men att det alltid kommer nya matcher. Emilia, håll minnena med dig och jämför inte dem med dem du får framledes! Edit har allt framför sig och kommer att ha stor hjälp av också dig.
 
Linda hörde av sig. Hon är på väg till Los Angeles här nåt tag för att ta emot Emilia och hennes kompisar. Rufus tittar in här hemma en dag efter Sverigeresan och i morgon bär det till Stafettkarnevalen. Fru Kickan är på gott humör märker jag, för hon messar vad hon köpt i butiken. Just att ha köpt i butik brukar göra henne glad och uppspelt. Edit har dansexamen och sedan fotbollsträningar. Jag lunkar på som vanligt och ska på lördag hoppas på mycket publik, samt en lyckad tillställning för vårt lag mot Ilves på WHA. I går var jag med hela träningen och deltog till och med lite mer aktivt än jag brukar. Det i sin tur gjorde mig mer harmonisk, så det var bra att jag åkte dit.
 
Anders-fysio har senarelagt lagets behandlingar i dag. Han vill se ishockey säger han. Tönt säger jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0