Paller och löjlerier

Under min 21 åriga tid här på Åland har vissa uttryck fastnat och jag använder dem som vilken inföding som helst, trots att min accent nog lite stör endel fundamentalister. Det första uttrycket, som jag förälskade mig i direkt då jag hörde det, på IFK Mariehamns träningar 1996 by the way, är "Jävla dimma". Att kalla en person så är så underbart beskrivande att jag i dag använder det som ett förtydligande till "slut i luvan". Det mest åländska av uttryck, förutom "att jåla" som ju också tjänar sitt syfte, måste vara "Paller". Det finns så mycket paller och jål i vår värld utfört av dimmor och såna som är slut i luvan!
 
Jag hade precis just en lektion med 7B som handlade om demokratiska beslut och hur sådana fattas. Jag hörde mig säga och ser faktiskt framför mig hur jag också skrivit på tavlan att alla beslut får, kan och ska kritiseras samt försöka ändras, men att alla är skyldiga att följa dem så länge de är i kraft. Således är det enligt min mening bra om vi som ska vara modeller då föregår med gott exempel.
 
Jag tycker det största pallrandet i vårt samhälle är hur vi förväntas ta mindre och mindre ansvar hela tiden. Reglementen styr vad vi får och kan göra. Dessa är till för att skydda oss och på samma gång dem vi är satta att skydda. På samma gång leder det till begränsning, handlingsförlamning och en fruktansvärd rädsla över att göra fel...
 
 
Redan för många år sedan sade jag mig vara beredd att vid behov stå inför rätta ifall jag skulle anklagas för att kränka en skolelev genom att helt enkelt vara lärare och lära eleven hur man får och inte får göra. Jag står fortfarande fast vid detta. Jag, som yrkesman och med en klar uppfattning om grundskolans uppgift, samt om en hel del realiteter i världen, gör på mitt jobb det som jag anser är bäst för eleven, omgivande personer, samhället och hela världen. Säkert har jag vid tillfälle kränkt än den ene än den andre. Jag har säkert också brutit mot diverse reglementen i mitt sätt att coacha elever (och deras föräldrar) mot det jag ser som delmålet för de liv jag försöker påverka. Därmed tillgriper jag exakt det språk jag själv väljer, den fysiska och psykiska brutalitet jag själv anser vara skälig samt de metoder jag anser vara vettiga, ibland med risk då jag inte helt har kontroll över situationen, som man ju inte har om man vill föra någonting vidare i världen. Hittills har jag en gång under de 25 åren jag arbetat i grundskolan uppmanats att be en elev om ursäkt för vad jag gjort. Det gjorde jag också och eleven själv svarade med handlingar som visade att han själv såg sin skuld, samt ansåg sin mor totalt onödig. Han lever vad jag vet gott i dag och vårt förhållande blev med ens respektfullt åt bägge håll. Skulle jag dock inte ha hållit fast vid hans pikétröja och låtit honom gå iväg mot min kollegas order hade inget av detta uppnåtts. Ibland måste man ser ni vara lite småkontroversiell för att nå någonstans.
 
Jag bara tycker att regler som de om vem som får köra vem i sin egen bil under skoltid, som till exempel skulle göra att jag inte fick transportera Rufus i min egen bil ifall det vore ett skolärende, är rent och skärt Paller! Jag tycker också att det är totalpaller att alltid fatta beslut utifrån att själv inte bli ansvarig. Jag tycker att om vi ska få något i vårt tycke positivt att hända, då ska vi också vara beredda att ta ansvar och hitta konstruktiva lösningar!
 
I övrigt är det väl rätt snöigt och jag behöver få laguppställningsbladen gjorda. Dessutom tror jag att jag får låta provrättning bli after work på bekostnad av lagträningen, som nog Maiju och Craig sköter. Det bara måste fås gjort.. I kväll, då det är Real Madrid-Atletico Madrid är ändå ingen tid då just provrättning flyter så bra. I morgon börjar Edits och min hästvecka... Blobben lär fotograferas i dag. Jag hoppas han förstår att le!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0