Men nu får du väl för helskotta snyta dig Axel...

Jag har i alla år som du varit offentlig i politiken lite känt det som att jag måste "ha överseende" med dig. Jag minns dig ju från klassrummet och även Vikingavallen under högstadietiden då du valde bort tyska för att träna fotboll en morgon i veckan. Du var också en av mina genom tiderna hittills allra bästa elever. Din uppsats i Samhällslära "Åland i dag, i går och i morgon" bedömdes med en 10a eftersom 11 inte finns på den åländska betygsskalan. Ditt kreativa arbete i form av en historisk sång som du sjunger med din dåvarande vän finns fortfarande på min hårddisk och jag använder den som exempel och spelar upp den då jag vill inspirera 9or till kreativa grepp med studier. Du är alltid trevlig och glad då vi träffas. du är helt enkelt en hygglig kille som dragit all nytta av att växa upp på Åland och därmed bli superstjärna på ett sätt som aldrig skulle lyckas någon annanstans. jag vet, jag har det lite lika. Jag är faktiskt lite berömd jag med, just för att vårt Landskap är så litet och om man är bara lite offentlig vet de flesta vem man är...
 
Just därför, för att jag ju gillar dig, har jag intagit en avslappnad hållning till dina påståenden och ageranden inom politiken. Jag har lite roat följt med hur du kör din roll på ett magnifikt sätt och styr ditt parti med en tydlig och klar agenda. Inget flum och inga konstigheter alls. Det är väldigt lätt att veta var du står och vad ditt parti står för. All eloge för det! Att jag själv inte alltid håller med är ju en sak som hör till och en sak jag vet att du inte heller har problem med. Att ha olika åsikter hör ju till demokratins natur. Allt väl där. Vad jag förstått kan du också skilja på sak och person, åtminstone vad det förefaller. På allt sätt är du alltså en hedersknyffel!
 
Jag har suttit och varit passiv då bekanta och kolleger öst ur sig okvädesord om dina uttalanden och dina åsikter i olika frågor. Jag har sett det hela som ett skickligt spel där du rider på övertygelse kombinerat med skråets "handy man egenskaper". Du väljer när du vill chockera och när du vill falla in i ledet. Jag har varit imponerad och på samma gång medveten om att du har många många år framför dig att formas och antingen totalt byta spår, eller så bli en av de riktigt stora i Ålands historia.
 
Men nu Axel. Vad i helskotta?! Jag hoppas du blivit felciterad! "Det enklaste vore att anpassa det åländska skolsystemet till det svenska." Herre Gud i himlen! Jag kan inte ha överseende med det där! Det är en sak att vilja stå upp för Ålands särart och kräva självständighet. Det är en helt annan sak att säga att man vill montera ner något som faktiskt är bra och ersätta det med en hemvävd variant av något som bevisligen inte har huvud eller fötter och ändras hela tiden. Vad i helsefyr får dig att uttala dig så puckat?! Det här kan jag inte försvara eller ha överseende med! Snälla säg att det är ett dumt försök att driva oppositionspolitik för att ge regeringen misstroende! Då kan jag förstå, men inte godkänna. Snälla Axel, folk tror ju att du vet saker. Säg inte sådana här dumheter då!!! En sak får du mig i alla fall mer övertygad om... Jag ska inte syssla med politik. Åtminstone inte om den får en att så totalt tappa hjärnan. I fotboll är det okej att ibland spela på resultat, foula på mittplan för att bromsa anfall och taktikera med att spela tid, men politik ska ju handla om oskyldiga människors vardag. Snyt dig nu och kom igen!!!
Här chockar Axel de fridsamma Självstyrelsedagsfirarna härom året genom att verbalt attackera Finland. En del av Axels jargong och något han faktiskt är duktig på!
 
 
Jösses va upprörd jag blev. Återkomsten till simhallen skedde i alla fall i morse. Fru Kickan är i sådan form nu att jag kan dra iväg vid 6 tiden som i januari. Ner på 800 meter har jag dock hamnat igen. Bara att jobba sig upp.
 
Bri och Marjukka ska besöka Lemlands skola i dag. F04 laget behöver fler spelare. Det kommer att bli en väldans tuff säsong för dem om inte fler dyker upp. Jani på Ålands Idrott lämnade in en lista på 6 kriterier vi (Jag) behöver uppfylla för att vi ska kunna få de bidrag vi ansöker... Enkelt! Eckerö IK tackar för vår inbjudan och kommer till matchen på lördag med en (1) person! Veikkaus representant är skickad till Örebro för att prioritera IFKs herrars träningsmatch framför Åland Uniteds hemmamatch i Damernas Liga så han bad mig (!) fylla i blanketten han förväntas fylla då han analyserar våra matcher. Stort och på samma gång väldigt... Jag vet inte....
Tror ni Macrondräkterna kommer snart? Dessa röda användes förra helgen mot Honka och de gamla goda Adidas blå kommer att pryda ÅU spelarnas kroppar i Eckeröhallen på lördag.
 
 
Bosse signalerar att han har koll på alla reklamskyltar som ska ut till matchen. Jag har laguppställningsbladen, Zacke har programbladen i övrigt, jag har tippningspriserna och de olika inbjudna fribiljetterna, samt matchbollar, utrustning och informationsansvar för bollkajsorna och även i huvet ungefär vilka instruktioner jag ska ge åt speakern och sådana där. Hoppas laguppställningsbladen tar slut! 250 finns det som sagt!!! Lelle har hand om ordningen och lotteriet. Lillemor ska sälja biljetter. Tror ni jag hinner fundera på nåt med fotboll också inför matchen? Bra att vi har Maiju och Craig för det! Mervi från TPS rapporterade vid halv 12 tiden i natt att hon inte har hunnit få hälften klart till deras hemmamatch ännu. Liksom kollegialt sympatiserande har det blivit då vi "sportchefer" skriver av oss på facebook.
 
Lukas Podolski avslutade sin landslagskarriär med ett skott rent upp i Joe Harts kryss. Ett vackert mål och på samma gång Gareth Southgates första förlust som Engelsk A-landslagsmanager. Jag gjorde ett allvarligt försök att se Rosengård- Barcelona i går, men streamen kopplade aldrig. Barca vann i alla fall och nu måste Malmöbrudarna bjuda till riktigt ordentligt om det ska bli nåt i returen.
 
Emilia har aviserat sin ankomst, så även Rufus ikväll. Roligt! För Edits del är det fotbollsträning och jag har även lovat transportera hennes Klasskompis M, samt då Sigrid som vanligt. Hannu Tihinen och min gamla tränare Henkka Alho finns i samma svep på WHA där de berättar om FBFs spelarutbildningsstrategi. Jo, jag är väldigt intresserad och kommer att försöka hasta dit medan Edit tränar, om det nu går att få ihop...
 
Amen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0