Öj öj öj vilken dag

Jag har trott att man inte märker hur långa bortamatchresorna är om man inte gör dem själv. Just nu känns det som att jag märker av resan mycket mer just för att jag inte är där. Kjelle håller mig uppdaterad med saker som att de är på färjan, att alla hunnit till tåget och att de är på hotellet i Uleåborg, nu senast vid halv 9 tiden i morse... Under tiden går livet sin gilla gång här i det civila. Om jag vore med laget hade allt gått till att finnas i bubblan och det hela hade nog känts långt, men ändå intensivt på ett sätt som gör att man inte märker av det. Jag hade troligtvis inte heller varit så nervös ännu vid det här laget, då det funnits dödtid, som brukar kallas hotelldöden av artister och proffsidrottare och ändå på samma gång en gemenskap och kontakt. Nu sitter jag här och borde göra saker, men är bara helt fruktansvärt paralyserad av, inte att inte vara i Uleåborg, men att liksom vara utanför det som jag borde vara inne i på samma gång som jag är inne i detta som alla andra människor är inne i... Väldigt svårt att förklara. Måste upplevas tror jag. Hur som haver är jag fullständigt svag i knäna och magen bubblar. Inte på ett så där äckligt sätt, utan mera som då barnen försvinner ur min åsyn och jag inte har kontroll över vad de gör. Det har jag i och för sig mångårig erfarenhet av.... Uleåborg meddelar att streamen de försöker sända kanske inte är av det stabilaste laget, så jag vet inte om det är värt att länka ut... Blir det film kan den troligen ses på ONS TV efteråt förstod jag, men kan ha förstått fel...
I går kväll tog jag henne här, iförd denna hatt,  med och åkte till WHA. Vi såg IFK Mariehamn-RoPS. Efter matchen kom vi hem precis då glassbilen stod på gatan. Edit löpte snabbt dit och beställde innan jag hann hindra henne två paket som jag sedan fick betala. Hon redogjorde också för glassförsäljaren att IFK hade vunnit med 2-1 och att Amos gjorde mål samt blev utsedd till bästa spelare. Allt som allt var det en upplevelse att gå på fotboll med henne. Inte för att vi inte gjort det förut, men då hon liksom inte är så blyg av sig. Högljudda berättelser om hur hon när hon var liten trodde att det skulle finnas mycket mera mönster på planen. Mönster visade sig vara det som vi brukar kalla linjer. Edit var också väldigt pigg på att hänga på i alla rop, om IFK och Grönvitt med mera. Peter Holm sången vågade jag inte lära henne, trots att hon frågade vad de sjöng... Det mest utpräglade med Edit som fotbollspublik var det gälla "Öj öj ööööjjjj" som hon utstötte alltid då och då till omkringvarande åskådares först förtjusning, sedan likgiltiga irritiation, tror jag... Det kommer att bli mer fotboll med henne. Hon skulle gärna komma på fler Åland United matcher också vet jag... Där har jag svårt att riktigt vara med henne dock...
 
Projektvecka med niorna alltså. I går var Merja och jag och såg en lekstuga göras om, samt en stor metallhylla, som mera såg ut som järnvägsräls bli svetsad. I dag ska ett utegym stå på tur och dessutom får jag mig skickat text om grekisk mytologi. Projektveckan är en ganska bra grej tycker jag egentligen. Ryktet säger att Rufus ska ha bakat knäckebröd...
Richard och Kjelle hävdar i sten att de har koll på allt sådant här där i Uleåborg. Laget ska spela i lila-lila-blått och målvakten i ljusblå-vit -vit har det bestämts... Jag är övertygad om att den delen nog går och blir bra! Mina tankar är med laget. Måtte det gå väl alltså. Fru Kickan får föra Edit till träningen... Jag hämtar hem... Ångest är förnamnet, men de sköter det nog. Både laget och Fru Kickan.... Tack till er.
 
 
Sedan är det studentfest också. Dricka är inhandlat. Emilia kom hem till Åland sent i går kväll och Linda torde börja sin resa om några timmar, visst? Fredag kväll är hon i Mariehamn. Även en delegation släkt väntas i morgon eftermiddag. Lugnt och skönt? Nej. Men detta är vad inte bara Buddha, utan också alla andra som begriper kallar liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0