Mitt Fosterland- ljud högt du tomma ord...

Inte är det väl så mycket att orda om egentligen. En boll bakom en oorganiserad backlinje och en retur. Sedan en uppoffrande språngnick och dåligt försvar på inlägg och så var det förlust igen. Inte ens att en ukrainare nickade i egen ribba så Jolle kom åt att näta från retur räckte till poäng i Tammerfors... Inget nytt och lidandet fortsätter. På allvar talar folk om den nya chansen att kunna uppnå ett slutspel för herrar genom att spela i UEFA Nation´s Leagues lägsta division med Malta, Liechtenstein , Luxemburg och Gibraltar typ...  I min barndom hörde jag berättelser om hur vi slog Sverige och vann Nordiska Mästerskapen på -60 talet... Nu får jag bli en sådan som pratar om hur vi föll ur VM mot Ungern i ösregnet på Olympiastadion och hur det blev 0-0 i Lissabon (eller var det nu var vi mötte Portugal i den där avgörande matchen) och nästan, alltid nästan kom till de där turneringarna! Jag kommer att prata om Bubi som flög in då vi mötte Belgien hemma, hur vi slog Portugal 0-5 i en träningsmatch, om Litmanen som kom in och avgjorde mot Azerbaizhan hemma i minusgrader och om Hyypiä och en massa andra mytomspunna figurer. Folk kommer att gäspa och fokusera på nästa mästarmöte mot San Marino... Eller Åland...
 
Damerna var i Kina och gjorde två mål åtminstone. Jag såg inte matchen och kan inte säga så mycket. 2-4 borta mot Kina är väl acceptabelt... Kanske...
Kina är en stormakt både allmänt och inom damfotboll. Minns ni att Finland spelade EM-semifinal 2005? Jag är i högsta grad delaktig och det finns en möjlighet att gräva en stor grop och fylla på massvis med mylla samt försvinna och hoppas att åtminstone maskarna har nytta av en, eller så att tro på en framtid och arbeta häcken av sig för att en ljus sådan ska kunna uppnås. Just nu regnar det, men jag är nog beredd att vara med. Utmaningen är att finna de rätta metoderna, precis som i läraryrket och de flesta andra yrken med kan jag tänka mig...
 
 
Det regnar ja... Jag var just och lämnade Edit på IFKs fotbollsskola där hon blev mitt i ösregnet sparkandes boll iförd en drakregnjacka... Jo, hon har torra kläder och mackor med. Det blir nog bra!!!
I går spelade hon uppoffrande försvarsspel bland annat mot Åland United på Vikingavallen.
 
 
I går kväll fick Linda äntligen introducera Parks and recreations och Mr Ron Swanson för mig. Jag blev mäkta imponerad och såg mig, tillsammans med min äldsta dotter igenom hela säsong 1 och lite in på säsong 2. Ron är en riktig hedersman! Det har jag sagt nu och tror inte jag ändrar mig!
 
Just nu håller min USA baserade dotter att introduceras i SKAM (alltså serien) av min tills vidare på Åland bosatta äldre dotter. Ordet Kjempedritt hörs ymnigt... Precis i det samma undrar Marjukka om hon ska få sina repliker till radioreklamen som ska spelas in om en halv timme. Lillemor meddelar att ordinarie biljettförsäljare är borta i helgen och Harry har inga nationalsånger att spela. Styrelsemöte klockan 17... En vanlig måndag vad det verkar.
 
I morgon är Maiju hemma från Kina dessutom. Vi går vidare och framåt, eller åtminstone i nån riktning vad det ser ut. Sannfinländarnas riktning är också den rätt tydlig. Mitt tips är att det partiet är tudelat, eller splittrat i mindre enheter före, låt oss säga nästa pingst.... Som min far uttryckte det här i våras. Det är tur att vi fyller 100 år i år, för det är osäkert om det blir 101... Som Pongo och hans dalmatiner då.... Fast ungarna var 99 där om ni minns filmen?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0