Telefonslussarna öppnades!

Det tog inte länge i går efter att jag beklagat stilleståndet, som väl egentligen borde vara välkommet, innan det brakade lös. Jag noterade faktiskt simultant e-post, telefon och Facebook chatten som på samma gång plingade in med tre olika ärenden. Kvällen och morgonen, samt förmiddagen har sedan varit egna historier. Den roligaste historien var otvetydigt Rufus som dök in mitt i andra halvlek mellan Holland och Danmark i går, för att han behövde ladda telefonen, vänta på Jonte och äta en skål flingor... Edit hann visa honom sina armpressar och iväg for han igen på sin mors cykel. "Det var överraskande" sa Edit. Det tyckte jag också, men glad blev jag!
 
Eftersom jag försöker leva efter principen, ge och ta, samt helt på riktigt sällan riktigt bryr mig om vad folk tycker om mig så där personligen är jag van att bullra på. Jag har till och med uppfattat det som en fördel då det gäller att få personliga förhållanden med spelare, elever, föräldrar, sponsorer och ja... You name it... Därför är det egentligen konstigt att jag känner mig irriterad, på gränsen till sårad, då människor jag sätter högt värde på och som jag jobbar i nära samarbete med mitt i allt ställer sig upp och försvarar någon som de tycker att jag kränkt. Det kan vara folk i skolan, kolleger inom ÅU administrationen etc. Jag vet att dessa handlar i bästa välmening och ibland har jag fått väldigt bra info som jag sedan kunnat använda för att göra allt bra och till och med ännu bättre. Ofta leder dock dessa moraliska tillrättvisningar till allmän förvirring hos dem som sägs vara utsatta och energin går åt till att fundera vad jag månne sagt som de som försvarar dem som behöver försvaras tror att kränkt dem.
 
Det kanske låter lite tonårsaktigt, likt min son som säger att han inte är 5 år vilket ju är sant, men jag har oftast koll på vad jag gör och säger samt går sällan över gränserna. Då jag gör det ber jag om ursäkt och har hittills känt att jag fått bra respons. Tyvärr, fast jag inte vill det, måste jag utpeka några moralens väktare som oinsatta och kanske överförsiktiga. Ibland har de rätt jo, men tyvärr späder de ofta på med extra irritation, bland annat hos dem de tror sig skydda.
Bosse ringde och undrade vad jag hade på agendan. Inte så värst mycket faktiskt. Några reseplaneringar med e-postadresseer som inte verkar funka, tekniska problem som gör att lagets träning får flyttas fram till kick off för Sverige-Ryssland. En svensk konsertarrangör som inte mailar fast hon lovar och nu flyger flygplan. Inget smör till brödet, butiksbesök... Sen har vi ju match i Tammerfors i morgon, något tidningen påminde mig om då de ringde jo...
 
 
EM i går kväll visade ett förestående maktskifte inom damfotbollen, som nog varit på väg några år men som allt mer börjar vara verkligt. 2005 hade Belgien aldrig slagit Norge i damfotboll med 2-0 och Holland, förlåt Nederländerna skulle knappast ha rått på Danmark. I herrfotboll däremot har denna typs resultat varit vardag redan i hundra år, typ. Jag har sagt det förr och upprepar nu. Damfotbollen blir allt mer lik herrfotbollen då det gäller stormakter och storklubbar. Vem är favoriter till EM titeln? Tyskland, England, Frankrike... Underdogs är Spanien och även Nederländerna, trots att de knappast når hela vägen ännu i år. Sverige förstås... Sverige får suga på karamellen ännu några år tror jag. Sen är det likt herrarna att drömma, tro och sedan... Inte nå fram. Vi i Finland har inte så mycket att lära ut till andra om damfotboll mera. 2005 var vi i EM semifinal. Vi kan också drömma, arbeta och tro. Sen ser vi vad de ger. USA, Japan och Kina kan vara de länder som längst spretar med på damfotbollstoppen som speciella länder inom damfotboll, tror jag. Annars är det bara att vänta på Argentina, Uruguay och de där...
 
Sen träning i kväll alltså, före avfärden till Tammerfors. Bara nu allt fås på plats och alla människor hittas... Fru Kickan säger att hon ska flytta jordgubbarna till landet. Undrar vad det betyder...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0