Är det värt att låta Rockoff arrangeras?!

Först av allt det som ändå är viktigast. First things first! Jag ska bli pappa till en läkarstuderande! Min dotter Emilia ska studera i Umeå i höst. Lättnad och glädje är väl två ord som sett till helheten i denna historia beskriver det mesta. Jag är stolt förstås, men det är inte mig det handlar om. Emilia får göra det hon vill i sitt liv just nu! Större glädje kan man inte ha som förälder!
 
Sen resten. Jag noterar varje sommar en hysteri och upplever en gnagande oro i en och en halv veckas tid ungefär. Dels för mina egna barn, av vilka min son just nu kanske är den som är mest aktuell, men också över en massa andra unga människor jag känner från olika sammanhang. De lever rövare på ett sätt som till exempel de inte alls snällare unga varianterna av de som i dag, precis som då förstås, är i min ålder kunde. Jag åtminstone hade inte i 15 års åldern möjlighet att slira omkring i stora folksamlingar där druckenhet och våldsamma tendenser av allt möjligt förekom dagligen och långt fram mot morgonen på det sätt som Rockoff i dag legitimerar detta. Inte bara stänger man torget för att bygga upp inhängnader och en jättescen, man dominerar hela stadsbilden och bullrar någge förskräckligt, förutom då man har nåt halvhyfsat rockband som spelar vettig musik, som till exempel coverbanden som underhåller i pauserna. Polisen och ungdomsarbetare uppmanar vuxna att ha koll på sina barn och läget är allmänt otrevligt och hysteriskt. Jag har under tidigare år, förutom de tre gånger jag varit betalande åskådare, på Tomas Ledin och Markoolio tror jag artisterna har varit för närmare 10 år sedan, ibland gjort kvällar som ordningsvakt för min dotters förening som fick nån slant för detta. Efter stängning, då det är väldans stökigt och luktar urin mest överallt blev det på senare år att stå med en löjlig reflexväst i stadshusbacken för att se kända och okända ungdomar i berusat skick, ja va gör de där? De samlas... Så som säkert också min generations ungar hade gjort hela veckan om det funnits nåt sådant. Min uppfattning är att de allra flesta av dem som köper Rockffpass och har tillgång till allt hela festivalen mestadels driver in och ut från festivalområdet. Man har alltså betalat dyra pengar för att få gå på torget de gånger man önskar passera där. För mig personligen är Rockoff totalt värdelöst och onödigt och skulle jag ha makten att ta ställning för on eller off skulle jag med glädje trycka på förstöraknappen.
Så här ser eländet ut. Dessa är i alla fall inne på området och gör det man ska. Lyssna på musik.
 
 
 
Men nu kommer röster att höjas. Det här är ju ett redan berömt evenemang! Det kommer folk hit till Åland bara för att vara med på festivalen. Det spelar artister här som aldrig annars skulle komma hit. Restauranger och kringliggande företag tjänar massvis (tror jag). Och sen meningen jag avskyr mer än mången annan mening: "Det är ju så bra att det händer någonting för ungdomar här på Åland!" Pyttsan. Den där sista grejen kan ni glömma. Rockoff är inte för ungdomar. Det har aldrig arrangerats med tanke på ungdomar. Ungdomar har till och med en egen spilta där de förvaras, vissa år ser de inte ens den så kallade lilla scenen. Klart att ungdomarna drar omkring på stan och lever rövare. Vad hade du gjort?
 
Eftersom det  nu troligtvis finns en stor del av läsarna som gillar Rockoff och inte alls vill ha bort det är det kanske bra att göra en snabb jämförelse med arrangemangen kring Champions League kvalmatchen i går kväll här på WHA. Kritiska röster har lyfts mot säkerhetsarrangemangen och behovet av avstängda gator och kravallstaket med mera. "Ska vi alls ha sådant här på Åland?" säger folk. Andra idiotförklarar dem som ifrågasätter. Det här är fotboll och det största som någonsin hänt på Åland säger man. Vet ni va? Båda har rätt. Det enda som blir fel är idiotförklaringen.
 
Ja, ska det arrangeras fotboll på denna nivå på Åland, så ska det vara denna typs säkerhetsarrangemang. Det är inte IFK Mariehamns fel att det engagerar så många människor och att det finns en stor säkerhetsrisk då våldsamma och aggressiva personer tenderar att följa sina lag runtom i Europa då de spelar. Ifrågasättandet är berättigat. Är det värt det? Ska vanliga människor betala och utsättas för detta? Mitt svar, eftersom jag är en fotbollsmänniska är, absolut! Det behöver inte ens finnas vettiga argument. Fotboll är viktigt och detta är en del av fotboll i dag. På samma gång kan vi konstatera att Rockoff inte är ansvarig för att ungarna löper amok i en och en halv vecka. Nej, men det gör de för det hör till under Rockoff i dag. Är det värt det? Ska vi utsätta oss vanliga människor för det? Jag säger nej, men jag vet att det finns många som inte håller med mig.
 
Jag var på matchen också jo. FBFs man som sov två nätter hos mig och drack upp min whisky hade ordnat in oss på räkmackeavdelningen. Jag var totalt borttappad och satte mig en timme i förväg på läktaren, där jag kunde orientera mig i alla fall. Bra drag av Legia klacken och själva matchen var väl okej stora stunder. Lite problem på vänsterkanten för IFK, en målvakt som plockar ner inlägg ungefär som jag skulle göra det och sedan en briljant djupledslöpning av Kasper Hämäläinen gav tre mål till Legia. Sen fick Dafaa hjärnblödning och försatte genom sin utvisning hemmalaget i djupt försvar som sedan gjorde andra halvlek till en promenad och that´s it. En helt vanlig kvalmatch i CL så här i försäsongstider tror jag att de flesta tillresta kände det som. Stor eloge till IFK Mariehamn dock som dels bemästrade arrangemangen och dels faktiskt bjöd upp till kamp så länge det fanns ork i benen.
 
Som jag sade till "kollegan" Tomi från Ilves som också var på plats, vi hade ju haft möte om damernas cups framtid och sedan följde han FBFs man för att snappa upp saker kring arrangemang av internationella matcher, "Jag blir alltid så deprimerad av herrfotboll." Inte deprimerad så, men faktum att vi såg mitt lands mästare skåpas ut av ett annat lands mästare utan att de andra riktigt behövde göra mera än, ja vad som behövdes. Det får mig att inse det jag nog vet, men ändå... Vi är inte så jättebra på fotboll i det här landet... Inte är det så mycket bättre på damsidan heller är jag rädd. Själv har jag ju varit med om Finlands sämsta CL resultat någonsin då vi flög ut så det skakade ur kvalet i Sarajevo 2014. PK-35 ges en chans, bland annat just mot Medyk Konin, på Nordirland i augusti. Lycka till! Även lycka till för VPS och HJK i Europakvalet, samt så klart till IFK Mariehamn för returen i Warszawa nästa vecka!
 
FBFs man är inte en person som sover så värst mycket märkte jag. Han är nu på flyget och på väg mot nya äventyr. Åland United har teambuilding. Fru Kickan och Edit är på väg hem, tror jag för de är inte kända för att meddela sig så värst klart om sådant. Jag hade precis just två damer utanför dörren som meddelade att de kom nu för att städa. Någon hade beställt dem till vår adress. Fru Kickan misstänktes skarpt, tills jag begrep att de egentligen beställts till damen mitt emot oss på andra sidan gatan.
 
Nattbussmatchen mot JyPK närmar sig... Jag säger väl som Bosse sa i går då han gick ut från WHA med en nyvunnen TV. "Hörni, skit på er!"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0