Jag undrar om vuxna skulle behöva förbjudas på internet...

Först gratulationer till Finlands damlandslag. 2-0 mot Ryssland är inte illa. Roligt. "En ny start för ett kaxigt Finland", som jag faktiskt skrev som facebookstatus då jag var med på det första U17 landslagslägret för den sedermera bejublade årskullen för 1994 födda. Slovenien i nästa match. Håll profilen nu bara damer!
 
Jag vill även ännu en gång önska KHS innebandylag för pojkar lycka till i torsdagens finalturnering. Enligt Rufus sover de på Cumulus, vilket ju kan betyda ganska många olika ställen. Men lycka till även med sovandet!
 
Sen till det jag ville avsluta onsdagen med, på samma gång som jag inser att den försvann för länge sedan. Jag anser att vuxna människor inte är mogna att handskas med sociala medier! Nu tycker förstås många att jag generaliserar och drar alla vuxna över samma kam. "Inte är alla vuxna sådana heller". Nå. Alla fullständigt puckade och självupptaget idiotiska diskussioner jag har följt och även tyvärr till en del deltagit i dag har varit initierade av och dessutom eldade under av vuxna. Vuxenhet är alltså den förenande nämnaren. Inte en enda så kallad ungdom har gjort sig skyldig till en enda stollighet jag läst i kväll. Det är alltså vuxnas fel!
Kort resumé bara:
 
 
1. Diskussionen om vem den mystiske mannen som filmades i närbild som IFK Mariehamns representant på den finländska idrottsgalan har fortsatt. Nu vet vi att mannen är tränaren till årets idrottare Olli-Pekka Tähti. Vi vet också att det var ett misstag av kamerorna att zooma in honom, eftersom meningen var att visa en lagbild på IFK Mariehamn då ingen från laget eller föreningen meddelat sig vara på plats. Det har också visat sig att lagets tränare samt lagkapten varit inbjudna men valt att stanna hemma och liksom inte meddelat arrangörerna av idrottsgalan om detta. Beklagligt, men högst alldagligt, precis som det ofta är.
 
Slutsatser som vuxna facebookskribenter dragit under dagen om detta är bland annat:
- Åland ses igen som en symbol för Finlands hat mot svenskspråkiga och bjuds därför inte in
- Inbjudan är skickad på finska och därför har de inbjudan inte förstått den (Jani, hur är det. Ymmärrätkö suomea?)
- Det är skandal och Yle borde avsätta folk i beslutande ställning
- Det är fullständigt otroligt att IFK Mariehamn inte vann hela omröstningen. Typiskt Finland.
- Tänk att finnarna ska utgå från att vi på Åland ska förväntas veta vad som försiggår i Finland.
Dessa är ett axplock från olika trådar där det skrivits vilt.
 
2. Lagtingsledamot Stephan Toivonen har först hamnat i onåd, genom att utpekas för att ha uttalat sig rasistiskt vid en internationell konferens där han ingått i den åländska deputationen. Utpekarna kommer främst från det Socialdemokratiska partiet på Åland. Toivonen hämnas genom att förtala de socialdemokratiska kollegerna för att ha varit onyktra. Detta eskalerar till att Vice Lantrådet Gunell fördömer Toivonens handlande, samt förtal av sina kolleger. Toivonen svarar friskt genom att skriva på facebook att Gunell kört bil påverkad av alkohol. I dag exploderade det igen då den till Moderat samling hörande, likaså gruppmedlemmen Anette Holmberg-Jansson av någon orsak valde att meddela att hon blivit hotad av Toivonen före Jul då han skrivit en mail där han pratar om prickskytte och hur vissa splitter hade fallit på de nämnda socialdemokraterna. Toivonen tackade dock Holmberg-Jansson för att hon varit saklig och bra samt önskade henne en God Jul.
 
Den fullständigt urartade diskussionen på facebook i detta ämne har bland annat innehållit detta, från vuxna skribenter:
- En man som hotar en kvinna med våldsbenägen mailtext skall förskjutas och förkastas (detta sagt av en äldre herre till en kvinna som tycker man kunde sluta nojsa om hot då det bara är patetisk textröra alltihopa)
- Om man inte tar avstånd från åsikter som inte totalt tar avstånd från mailskrivandet bör man tas avstånd ifrån
- Om man sagt att "alla har fel" har man fel, eftersom bara de som skribenterna själv säger att har fel har fel
 
3. Just nu håller en person på att förklara på min facebooksida varför Åland United är ett köpt lag och att vi aldrig haft en egen spelare av hög klass.
 
Slutsatsen som jag drar är att personen inte vet riktigt tillräckligt för att uttala sig korrekt, men att tankegångarna kunde bemötas om han bara tar till sig att han kan ha fel på någon punkt.
 
Just det här att man kan ha fel. Varför ska det vara så svårt för vuxna att förstå det?
 
Natt nu. Liverpool fick med sig 1-0 bota mot Plymouth i Cupen. Fru Kickan har haft ont imagen men sover sött nu. Jag stannar hemma på morgonen och ser till att Edit kommer upp, just in case. Emilia kommer på middag. Edit ska ha träningar. Jepp jepp.
 
Men låt ungdomarna som klarar av det här med social kompetens sköta diskuterandet och ta sedan in någon passlig konflikthanterare och relationsexpert att lära till exempel Lagtingspolitikerna att prata med varandra.
Igen försvann en stor del av det lilla intresse jag haft att blanda mig i politiken. Ska det vara så där, då håller jag mig nog hellre i Grundskolan där det åtminstone är lite ordning.

Kommentarer
Postat av: Uffe Virta

Just sådär tycker jag också...

Svar: Jag har ju sagt att vi blir mer och mer lika... Hälsa Rufus i dag!
enligtvirta.blogg.se

2017-01-19 @ 02:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0