Garmisch Partenkirchen är inte vad det brukade vara

Om inte annat så tar vi ut stegen ordentligt då det gäller att sova på förmiddagarna i det här huset. De flesta andra kommer att kunna klara av att korrigera detta genom att liksom öka sömnmängden genom att även lägga sig i tid samt vakna tidigt då det är dags för sådant igen. Lilla Edit kan bli ett projekt dock. Jo, hon kommer att vakna och stiga upp då hon måste, men hur i hela friden jag ska kunna lägga mig efter att hon somnat, före det är dags att stiga upp igen är ett mysterium, som blir realitet under veckan som kommer, inte minst denna nyårsdagskväll, som inte den heller är så långt borta med tanke på hur länge denna lilla familj låg i viloställning.
 
Nyårsfirandet gick precis som det brukar gå här på Bergshöjden. Inte huvud, inte fötter, inget manuskript och helt oförutsägbart. Lite grannar var in, lite andra gäster också och direkt efter midnatt låg Fru Kickan och Edit i soffan och tittade på Stig-Helmer, så att jag fick vara i bakgrunden och bokstavligen somnade till en dokumentär kring Joseph Göbbels dagböcker. Gott nytt år jo... Liverpool piskade Manchester City till FBFs tävlingschefs stora glädje och även grannfarbrorn, som ju egentligen svurit sig fri från Manchester United hade något lite glatt i mungipan då han berättade att laget han ju egentligen inte stöder mera hade vänt under sista kvarten och spöat Middlesboro med 2-1. Ja, sen var det riktigt god mat också. Edit hade föredragit makaroner och korv förstås, men ändå... Jo, det var gott.
 
Vad nu då? Jag vet faktiskt inte riktigt. Nyårsdagen har ju så länge vår västliga civilisation existerat bestått av backhoppning. Nu är det inte så att jag helt tappat intresset för denna fina sport, men utan en Kokkonen, Törmänen, Puikkonen, Nykänen, Nieminen, Nikkola, Ahonen eller ja, vem som helst att vänta på först i första och sedan igen i andra omgången är Backveckan inte riktigt vad den brukade vara. Watford-Tottenham är ett för mig mycket mer attraktivt mål för koncentrationen. I Kalifornien hade det förresten varit mulet, men strandväder på basen av de nyårsbilder jag fick mig tillskickat. Gott nytt år till alla mina stora barn också. 
20 dagar tills han här blir härskare över Europa, om han vill alltså... Bäst att hålla sig väl med honom redan nu.
 
Många säger, lite på gränsen till populistisk rutin, att 2016 inte var mycket till år förutom de fina ögonblick vi alla upplevde med nära, kära och Islands herrlandslag... Jag är beredd att kompa till stor del med just stora parenteser för just dessa fina stunder, exklusive Islands herrar då som till och med förorsakade mig två depressionsstunder...
 
Vad ska vi tro om 2017? Experter av olika slag säger att det blir bara värre. Kanske det. I så fall gäller det att koncentrera sig på sådant man kan påverka. Kanske jag får till att simma vid sidan av kvällslufsarna nu. Fru Kickan tycker att jag ska och det betyder att hon inser att jag i så fall varken kommer att vara hemma på morgon eller kväll, samt så klart inte däremellan heller som nu varit fallet. Vi kan ju lägga upp en bild på mig på kylskåpet så Edit minns hur jag ser ut... Men jo, jag ska försöka.
 
Jag ska också försöka vara så närvarande det går med hela familjen och alla personliga ärenden. Alla ska få det de behöver om jag bara har en minsta chans att ge det.
 
Det samma gäller också 7A samt alla mina undervisningsgrupper, samt så klart Åland United, både klubben A-laget och ungdomsverksamheten, som jag hoppas hitta någon som vill driva för mig.. Få se hur jag är som ordförande i Ligaföreningen... Aj jo, Elevrådet och Ledningsgruppen... Det känns i mycket som att 2017 kommer att bli en uppföljare till 2016, som det ju faktiskt är helt matematiskt-historiskt.
 
Jag ska även läsa en bok under 2017. Få se vilken det blir. Jag har bläddrat i alla julklappsböckerna och trots att den verkar väldigt spännande kanske det inte blir Håkan Kulves prosalyrik som blir årets val...
 
Vi ska tydligen på promenad snart! Det tycker jag är en sällsynt god idé. I morgon ska Maiju och jag vara med i ett radioprogram... Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0