Är jag intolerant?

Ja, ja... En liten till då. Snart börjar lagträningen och skolan så jag lugnar nog ner mig. Jag bara blir så inne i vridna diskussioner att det emellanåt blir lättare om jag bara säger saker...
 
Tidigare har vi ju här och framför allt på en massa andra ställen diskuterat om hur vissa åsikter är rätt och vissa fel i olika sammanhang. De som har tillgång till min facebookwall har kanske sett hur det gick då jag erkände att jag är glad för att kunna finska. Det verkar vara helt okej här på Åland att nedvärdera ett språk och dessutom att binda det med hurudant ett helt folk är. Oerhört fascinerande, speciellt om man skojar. Nu visade det sig att folk faktiskt tycker så där, eller åtminstone tycker att det är okej att säga så där, samt att bli förolämpade om man säger emot.
 
I går undrade också en fb vän offentligt om det finns fog i att sammankoppla honom med Åländsk Demokrati (en politisk grupp som öppet ställer sig mot flyktingmottagande och okontrollerad invandring för dem, troligen många som inte har en aning om vad ÅD är) då han inte är emot dem i varje enskild fråga. Ganska fort hade också den diskussionen urartat och allas vår Igge Holmberg (en kille som försöker upprätthålla den gamla goda vänsterkampen för alla er som aldrig hört talas om honom heller) dök in och förklarade först att det är rasistiskt att tycka att islamister har en omänsklig världsbild, fast han körde ju helt i blindo så klart och begrep tydligen aldrig att den som talat om islamister inte talade om islam som religion. Sedan avslutade han med att säga att han inte orkar med sådana som dem/vi vem han nu menade och ville ytterligare påpeka att det är väldigt legitimt att sparka uppåt, men inte neråt. Sådan var han alltså, som ställer sig själv som en toleransens högborg i de tidningsinsändare han skriver titt och tätt för att motverka trångsyntheten. Min fråga blir: Om jag inte håller med honom alls i dessa frågor, är jag då intolerant? Jag menar inte gluten- eller laktosintolerant, utan intolerant i allmänhet...
Det är i längden svårt att vara väldigt intolerant om man jobbar som lärare på det sätt jag ser yrket. Det finns så många slags elever som man först behöver förstå för att sedan kunna coacha. Steve talar ännu heller inte svenska fast tålmodig undervisning gavs redan 2011...
 
Några saker bara som kan ses som antingen väldigt toleranta, eller sedan som intoleranta om man själv tycker annorlunda och har bestämt sig för att vara tolerant.
 
1. Det är logiskt att Veikkaus dragit bort Stryktipset från Åland. Man bara följer den egna lagstiftningen. Att meddelandet kom så sent beror på att de åländska myndigheterna gett dem svar om att tillåta verksamheten (OBS hör ni här. De ansöker alltså om att få bedriva verksamhet på Åland av ålänningar) precis i slutet på december. De hade alltså ingenting att utgå från före precis den dagen som de meddelade att Stryktipset tags bort. Jag tycker det är lite symptomatiskt att vi här på Åland är sura över att PAF inte får figurera på fastlandet, men på samma gång tycker det är helt rätt att inte gå med i den nationella storfusionen. Så blir vi chockade över att Veikkaus bestämmer sig för att följa samma regelverk som man stoppar PAF i riket med. Så kan man ju inte göra!!! Vi ska ju ha allt inte sant? Om vi inte får det är det finnarna som hämnas. Typiskt Sannfinländarna!!!
 
2. Jag tycker inte att Sannfinländarna som organisation hatar svenska eller svenskspråkiga. Sannfinländarna tillsammans med Centern driver däremot en politik som vill jämställa individen oavsett språk, på papperet. De vill också se över det vettiga i att alla invånare ska läsa ett språk i skolan som de flesta aldrig kommer att använda eller höra. Jag vet också att det inte är så här enkelt och att resonemangen inte blir så lätta och rätta. Det där med hat tror jag dock är ett sätt att skapa ett hat, mot dessa människor... Att sedan utgå från att de som "hatar svenskspråkiga" direkt skulle vända sig mot Åland är ju sedan lite roande. De flesta har ingen aning om vad Åland är. Det i sin tur leder till en okunskap som gör det hela svårhanterligt. Så långt kan jag sträcka mig...
 
3. Om vi firar att Finland fyller 100 år är det ingalunda ett hån, eller ett hot mot den åländska självstyrelsen!
 
4. Jag hör till Ålands Feminisparaply, Mot rasism på Åland, Ett öppet Åland, Ena Åland och en massa andra grupper. Det finns också medlemmar i samtliga dessa grupper som totalvägrar höra till någon av de andra grupperna jag tillhör, eftersom det finns sådan inskränkthet i dessa och rasismen bara frodas... Är jag då en sådan där inskränkt rasist?
En gång i tiden spelade jag mest bara fotboll... Kanske det är där jag borde hålla mig bara i dag också?
 
 
Edit ritar och skriver sin tidning "Katten Kattia". Snart ska hon till kompis och jag kommer loss för att skaffa minibuss, kolla till Sydney som kom i natt, ordna matpengar åt Craig samt kanske få lite reaktioner från sponsorer som inte vill reagera. Ytterligare borde jag pumpa bollar och kanske åka via skolan för att äntligen få de där listorna gjorda som inte kom till på hela höstterminen...
 
Fru Kickan har volleybollträning och jag har hela världen att hata, eller acceptera precis bakom min datorskärm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0