Fy Sutton va spännande

Det är ingen hemlighet att jag är en cupälskare. Det är en stor lättnad och glädje för mig att Åland United numera i regel deltar i Finlands Cup för damer. Vi har aldrig klarat oss så långt, men själva tävlingsformatet, fast det drar till sig färre och färre lag varje år vad det verkar, är helt underbart och drömmen om att nå långt finns. Min egen övertygelse om att ifall jag någon gång skulle bli far , farfar, morfar eller nåt sådant samma dag som Åland United vinner cupen (i år vore det i så fall den 15e oktober) då ska barnet heta Victor eller Victoria har strängt emotsagts av dem som i så fall skulle föda barnet i fråga... Ja ja... Jag får väl nöja mig med att gläda mig åt en cupseger bara i sig i så fall...
 
Alla cupers moder, världens äldsta idrottstävling som fortfarande arrangeras regelbundet, FA cupen för herrar i England är inne i kvartsfinalskedet. Ingen tävling i någon idrott bär på så mycken romantik som just denna cupturnering. I lördags, då Conferencelaget (alltså ett lag från Englands femte högsta nivå) Lincoln City slog ut Premier Leagueklubben Burnley på de senares hemmaplan med ett 0-1 mål i 87e minuten, lär det ska vara 104 år sedan en klubb av samma nivå har nått lika långt. Queens Park Rangers tog sig till kvartsfinal just före Första Världskriget. En alldeles underbar tävling som sagt.
 
I kväll kan det hända igen. Sutton United, från samma serienivå som Lincoln, ställs mot självaste Arsenal hemma på sin Gander Green Lane. Ingen och då menar jag ingen, tror på allvar att detta under kommer att ske... Men... OM Sutton skulle skrälla. Då skulle de faktiskt möta Lincoln i kvartsfinalerna och den vinnaren skulle således gå hela vägen till semifinal och alltså genomföra den största bedriften i FA cupens och världens fotbollshistoria.
Här spelas det i kväll. Snäppet mindre än Emirates där Arsenal är vana att figurera. Allt lutar åt att Arsenal kommer att minnas detta som en räkmacka då de fick möta Sutton i åttondelen och Lincoln i kvartsfinalerna. men eftersom detta är FA cupen tänker jag inte säga något före den feta damen har sjungit, vem hon än är.
 
 
Utmaningen för kvällen blir att få filmen jag lovat se med Edit, tror den var nåt med Tingeling, att sluta före Sutton-Arsenal sparkar igång, samt att övertala Edit om att Kalle Anka i sängen är ett väldigt bra sätt att fira sportlovskvällar. Wish me luck!
 
I övrigt har en vanlig skollovsdag med stressig administration, som blir värre i och med att jag förväntas vara ledig och tillhanda för sportlivsfirande barn, och endel riktigt kloka beslut bedrivits.
Endel huvuden var nere hos de här flickorna i går. Hoppas få se dem uppåtvända i kväll på träningen. Vi har några bitar att få på plats, men sen tror jag faktiskt att vi har en god säsong framför oss. Jag torde veta, så länge har jag faktiskt sett dessa damer komma och gå. Bara Pille blir kvar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0