Smaklöst

Rubriken kanske kan få folk att tro att detta ska handla om Julkalendern. Sveriges TVs Julkalender, som vi ser varje dag här hos oss har igen engagerat vuxna till den grad att man skulle tro att det handlade om Jerusalem eller nåt. Jag säger det här och nu. Julkalendern i år är bra! Precis som jag tycker den har varit varje år! 1000 år till Julafton och Selmas saga, som har varit de senaste årens alster har varit precis lika bra som de där gamla som alla talar om och som jag inte sett då jag inte är uppvuxen med Sveriges TV, Jakten på Tidskristallen är spännande och medryckande. Punkt slut! Likt oss människor är också alla Julkalendrar olika. Det behöver inte vara dåligt fast det är annorlunda än man själv hade gjort det. Det gäller förvisso allt här i världen, inte sant? Nu kan jag knappt vänta till i morgon för att se om de kan rädda livet på sig och inte krossas mot den främmande planetens yta genom att simultant spränga kärnladdningar från ryska ubåtar. DET är barnprogram i min smak! Bra Sverige... Upps, hörde ni det där?
 
En annan sak som kommer från Sverige som på riktigt är smaklöst är ett exempel på ovetande historieförvanskning...
En sådan här försäljningsprodukt kom fram i mitt Facebookflöde. Ett svenskt klädföretag hade skapat en "jubileumströja" och tror själva tydligen att det finns folk som vill bära en sådan här. Då jag skrev till dem och vänligt (jo, på riktigt var jag vänlig) förklarade för dem att de lite missuppfattat finländares inställning till händelserna 1918, att det nog inte finns någon som vill gå med en sådan här på sig, då svarade de med en "informerande text" om hur viktigt det var för demokratin att de röda inte segrade och en massa annat. Det stod helt klart att de som säljer dessa inte är finländska, eller särskilt bildade i historia, eller för den delen har känsla för målgrupp.
 
 
Sanningen är nog, att ingen och jag upprepar INGEN finländare har någon som helst känsla av stolthet över vad som hände här 1918 oavsett om man har sina sympatier på "den vita" eller "den röda" sidan. Jag vågar lova att varken nationalister, konservativa eller ens nynazister känner dragning till en sådan här tröja. Det vore nästan som att hylla FN för grundandet av Israel som i sin tur löste "Judefrågan"... Kanske det nu inte riktigt var så heller. Donald Trump är väl den enda med så dåliga kunskaper och så skral känsla för takt att han kunde ha en sådan... Kanske...
 
Annars är det lördag i december. Som vanligt har vi kontrakt ute och laget ofullbordat. Det har vi varje år den här tiden, så det är inget nytt. Det känns dock som om vi har en grund och en plan, och då menar jag varken Hammarvallen eller WHA, att stå på och följa. Samuel och jag ska äta lunch med gästspelarna Monni och Patricia. Bosse ska också med för han ska betala! Bra gäng vi har...
 
Edit ser Kalle Anka på TV, Fru Kickan broderar och Sally sover på terrassen. Resten är där de är och mår förhoppningsvis bra! Over and out. I morgon är det Futsal... Så sa nån att det skulle spelas lite toppmatcher i Premier League också... Få se hur det blir. Och sen är det ju Julkalendern snart igen....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0