Det kom ett skolbrev... Och ännu är sommarn kvar säger... Mor?

Jag bara kan inte låta bli att le då jag tänker på Summer Camp. Denna uppfinning av ÅFF kaptenen av 2004 i Pohjola Cup Hanna Salmén, först i tjänsten som Futebol da Forca och i år helt som frifräsande flickfotbollsentusiast, engagerar nästan 100 människor och av dem var i år två stycken utrustade med manliga hormoner. Det var Samuel som kopierade papper och jag som torkade borden vid maten. En sjuhundrades fest för flickor, det är Summer Camp. Det är härligt att få vara med på ett hörn och för Åland United, samt de ägarföreningar som vet om att de är ägarföreningar och vad det eventuellt innebär är tillställningen en guldgruva med åländska mått mätt... Sen finns ju min dotter Edit också som i radion meddelar att hon är en ganska bra målvakt, fast hon släpper in många mål. Såja...
 
Roligt var det också att någon av deltagarna faktiskt visste vem Annica var. Jag undrar hur många ungar i Sverige som skulle ha en aning om vad Gunnar Gren skulle stå för vid en Gunnar Gren Summer Camp. I föräldramatchen gjorde vi igen en heroisk insats, men förlorade snöpligt med 13-12... Typiskt, som Annica sade då vi diskuterade efteråt.... Jag skulle gärna ha bilder att visa, men då jag ej har så blev det inga...
 
Igen har agenter och deras livsvillkor gett mitt liv mina villkor. Till all lycka har även Maiju lärt sig att mest bara le nu då jag ger mina mellanrapporter. På söndag är det match och jag kom på att jag lovat vara i Eckerö på lördag. Blev ingen träning som det verkar då. Kjelle har lovat rycka in och ta omklädningsrumsnyckeln och allt möjligt sådant där som vi brukar tycka är viktigt dagen före...
Det kom brev från jobbet i dag också.
 
 
Vi kunde se att Rektor Granberg hade sparat förra årets text, som talade om sommaren ur sin bästa sida och kanslisten Maria, trots att hon just nu förstås heter så men nog kallas Mia.  Budskapet var dock klart och precis som det sades i våras. Det fantastiska i år igen är att man faktiskt tagit hit representanter för den svenska grundskolan att utbilda oss i undervisningsmetoder och bedömning. Kanske det japanska ishockeyförbundet också kunde utbilda det finländska om vi frågar snällt...
 
Det hela skulle handla om formativ undervisning och bedömning. Eftersom jag inte är så bra på sådana där kvasivetenskapliga uttryck ska det bli spännande att höra om formativitet är ett namn för det jag brukar göra, eller om det är nåt annat. Det har varit en del rubriker kring grundskolelagen och den påföljande läroplanen. Själv tycker jag att det mesta är ungefär så som jag uppfattar att vi gör, eller åtminstone jag då jag ju inte helt säkert vet hur andra gör.... Således är det ju bra att man uppdaterar lite så lagen bättre beskriver det vi gör på riktigt. Amen.
 
Mina barn har syskonkväll i kväll. Fru Kickan och jag är ensamma hemma och diskuterar huruvida friidrottskommentatorn i TV eller jag ska ha muntur då det gäller att berätta hur saker är. På syskonkvällen berättas det att Rufus ska få välja film... Ska bli spännande att ta del av vad det kan ha blivit...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0