Om att parkera buss

Som de mer välinformerade läsarna vet förlorade Åland United i går med 1-0 borta mot PK-35. För siffernördar måste det i alla fall vara några steg framåt från 7-0 och 2-0 i fjol och även en 0-2 förlust hemma mot samma lag. Herr Landshövding bryr sig inte mycket om sådant, utan han svarade helt enkelt i telefon med uttrycket "Hello Loser!" då jag ringde honom i ett annat ärende i går efter matchen. Han sade att han följt med live uppdateringen och fick intrycket av att det inte riktigt hände så mycket. Det förstår jag. Otaliga är de gånger jag också följt Damernas Liga med hjälp av en liveuppdatering som rapporterar startelvor, byten, varningar och mål. Man får lätt intrycket att det inte händer så mycket över 90 minuter jo... Nu tror jag ju att han hade hjälp av ögonvittnen som såg matchen via Veikkaus TV, eller kanske rentav satt på läktaren. Även de har kunnat ge intrycket av att det inte hände så mycket. Det är också lite poängen med att parkera bussen, som vi faktiskt gjorde med stor framgång i går!
 
PK-35 är Damernas Ligas svar på Guardiolas Barcelona. Bollen går fram och tillbaka, brett och centralt. Bollinnehavet är närmast förkrossande. Det som dock PK-35 inte har, som Guardiola hade, är Messi, Xavi och Guardiola, samt i viss mån Pedro och andra djupledslöpare. Mot Barcelona kunde man inte nå framgång genom att parkera bussen, eftersom de där rackarna alltid hittade ytor att vända upp på ändå och dessutom gav sig in i framgångsrika kamikazeräder som sedan via aggressivt djupledsspel i ytor där man inte kan spela djupled ledde till en så där 3, 4, 5 mål framåt varje gång. PK-saknar den dimensionen och därför kan man parkera en buss, tvinga dem till tidiga inlägg och skott utifrån som vi gjorde. Nu hade vi oturen att ett av skotten tog i ribban och studsade i mål via målvaktens rygg samtidigt som vi inte var tillräckligt effektiva att utnyttja de två chanser vi själv hade. Därmed förlorade vi. Inget mer med det. Total antifotboll, eller alldeles underbar låg press, välj själva!
 
Även en annan bussparkering vållade succé, eller total motsats i känsloströmmarna. Busschaufför Kåke hade parkerat precis där man anvisat på färjan så klart. Sen hade man även hänvisat ett gäng långtradare att parkera precis intill och runt honom. Eftersom Linnéa i sten krävde att laget skulle stiga på bussen på bildäck krävdes det mandom mod och morske kvinnor för att borda farkosten, bussen alltså. En söndrig väska (jag) och nerskitade kläder (Craig) är ändå de enda rapporterade förlusterna och skadorna jag fick inrapporterade.
Det här var inte Kåkes (till vänster i bilden) första rodeo, så han klarade allt med galans. Även Cynthias flyttlass fick han avlastat under andra halvlek berättas det.
 
 
Gudson Alvar sade sig vara väldigt glad över pruttkudden han fick, via sin mor och lillebror som tog emot presenten på ett iskallt ISS Stadion (heter det så fortfarande?) i Myrbacka. Alvar meddelade dock att han är duktig på att prutta även utan kudde. Vi får väl tro pojken!
 
Påskaftonsmorgon grydde här hemma och senare, mera under förmiddagsfasen, då jag steg upp kunde jag se att Påskharen, via Gurkans förmedling, hade gjort skattkartor och en massa ägg stod tydligen att finna i parken av alla ställen. Därifrån kom sedan Edit och Pärla glada, med funnet byte. Emilia hostar fortfarande, men säger sig vara frisk. Hon har varit med Fru Kickan och "lite påskhandlat" vilket innebar att köket fylldes med en hel massa produkter jag varken känner till eller tror mig ha hört talas om och fick mig att komma fram till att jag nog behöver skriva en bloggtext...
 
Det ska tydligen målas och rullas ägg. Jag har ansökt om att få gå till WHA och se HJK möta de lokala grönvita.
På basen av skylten kommer i alla fall de här fyra killarna att vara i Mariehamn i eftermiddag. Min närvaro ger mig ju också en ypperlig möjlighet att kolla att den här matchen inte förstör gräsmattan inför nästa helg då Åland United ska spela mot GBK på samma arena. man kan hoppas att de inte trampar sönder gräset nu bara...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0