Dragkedjor, kläder och domare

Jag undrade för mig själv redan i går morse och ännu mera i går kväll och ska vi vara ärliga har jag nog undrat över detta i många år. Hur gör ensamma kvinnor då de ska ha på sig kläder med dragkedjan bak till? Är dessa klädesplagg enbart för kvinnor/personer i förhållande eller för sådana med tillgång till handhjälp? Är det så, varför har ingen tagit upp det som kränkande? Eller hur gör man om man är ensam och vill ha fast något så konstigt som en ryggdragkedja? I går hjälpte jag Fru Kickan både på och av med en...klänning var det visst? Det var inte första och inte sista gången och inte det minsta jobbigt heller. Bara förvirrande och tankeställande.
 
För mig började morgonen, efter natten med ett sorti som heter duga, på alla positiva sätt, av Leicester City och ett förlängningsfyrverkeri av Real Madrid, med en kall bil och fönster som behövde skarapas tre gånger under den korta färden till skolan i tid för ledningsgruppsmötet. Min förvåning var dessutom enorm då jag öppnade motorhuven och fann att kylaren var utan lock... Jag hittade faktiskt locket och skruvade fast det så hårt det gick, hoppas man får upp det igen. Fråga inte mig hur det har gått till. Bilen var i alla fall varm då jag kom till Jomala rakan... Eftersom det var ledningsgruppsmöte körde jag inte Edit till skolan och hann inte heller via planen för att kolla om Maiju kunnat använda nycklarna jag lånade henne för morgonträningen. Nåja, planen är ju utomhus så springa har de kunnat oavsett...
Så här såg Edit ut hösten 2011 då vi för att undvika konkurs för Åland United bland annat ställde upp som betalda hejare för PAF i samband med Åland Maraton. Ingen dragkedja och ingen konkurs heller...
 
 
Kläder är dock pop. Eftersom våra Macronkläder ännu inte heller finns tillgängliga har vi helt och hållet förberett oss att äntra WHA denna helg i de gamla hederliga Adidasdräkterna med anor ända från 2013. Som sig bör har jag skrivit till motståndare och domare om tid, plats , matarrangemang etc. Även den alltid så viktiga detaljen som lagens matchkläder har dryftats. Domaren är alltid den som bestämmer vilken utrustning som kan och får användas vid match. Åland United kommer ju att vara helblå som alltid på hemmaplan och målvakten har vi angett som grön-svart-svart. GBK är som alltid röd vit randiga, med blå byxor och rödvita strumpor. Deras målvakt (Ellen) ska spela i ljusblå-vit-vit mundering. Allt torde vara under kontroll, speciellt med tanke på att GBKs shorts är grannblåa medan ÅUs ju är mörkblå som ni vet och har sett. Alla kombinationer är tidigare testade och använda i Damernas Liga. Med tanke på detta har vi lite mer erfarna klubbansvariga ofta allt sådant här i tankarna redan då vi kontaktar motståndare och domare.
 
I natt har dock matchens domare vaknat och gett oss feedback. Hon vill att A: Vår målvakt inte har svarta shorts och strumpor då hon inte kan urskilja mellan mörkblått och svart. B: GBK ska skaffa en uppsättning vita shorts till hela laget och sedan även en färg som inte är blå, grön, röd eller vit till sin målvakt samt dessutom har någon annan färgs shorts och strumpor än svart, vit, blå, röd och vit... Min gissning är att domarna själva kommer att vara orange-svarta-svarta och därmed for även den färgen både för målvakter, bollkajsor och västar till uppvärmning. Då jag sett internationell herrfotboll på TV kan jag konstatera att färgreglementet i Damernas Liga i Finland är striktare än till exempel i Premier League... Vad ska vi säga om det? Jag skrev vad jag tyckte till domaren i natt och kommer säkert att få skit för det!
Att domare är viktiga vet vi alla. Men hur viktiga ska man låta dem bli?!
 
 
Peter Polis ska vara domarobservatör. Om han, Oskis, Tony, Krille, Anders, Josef eller någon annan med insikt och "makt" i dessa frågor råkar läsa detta. Det stör mig inte alls om ni påtalar rimligheten i denna färgkarusell för behöriga parter. En lösning kan ju inte vara att ett helt lag ska skaffa en hel uppsättning shorts för en enskild match på en vecka?!
 
Om Röd-Bettan hämtar Edit från skolan som det lite sades kanske jag hinner skriva matchprogrammen klara och ta mig en tur ner via Vikingavallen före jag anländer hem till kvällsarbetet och sedan Barcelona-Juventus...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0