Världen på andra sidan glasögonen

Eftersom min kropp är utrustad med smått defekta ögon tvingas jag använda glasögon för att se tillräckligt bra för att godkännas i diverse funktioner jag har och vill ha. Till exempel för att köra bil måste jag använda glasögon, något jag märkte redan vid mitt skriftliga körkortsprov dit jag i ungdomlig stupiditet anlände iförd kontaktlinser. (Förstås hade jag kläder på mig också, men jag hoppas det liksom sade sig självt). Varje dag ser jag världen genom mina glasögon och förstår det jag ser med hjälp av min hjärna, som sedan tolkar bland annat synintrycken med den begränsade kapacitet just min hjärna besitter. Förstås ingår andra sinnesintryck också, hörsel, i mitt fall lite selektiv och dessutom ställesvis dämpad av vax och annat som kan ha fastnat i örongången, luktsinnet och förstås känsel och olika kognitiva och även reflex/impulsbaserade stimuli formar grunden för det som blir min verklighetsuppfattning.
 
I dag har jag tillbringat skoldagen på Jomala konstgräs där det som ännu för några år sedan var en stolt och prestigefylld skolcup i fotboll spelades. I år har Mariehamns stad beslutat att inte delta i skolmästerskap på skoltid, såvida inte elevernas föräldrar ansvarar för arrangemangen. Det är alltså inte förbjudet för Mariehamnselever att delta i skolmästerskap, det är endast skolans lärare och personal som är förbjudna att bevista dessa på betald arbetstid. Därmed blev det bara pannkaka av de åländska gymnastiklärarnas eget projekt där man hade lyckats samla skolmästerskapen i fotboll och innebandy på samma dag och dessutom pricka in SFSI mästerskapen och Ålands Idrottsförbunds (eller motionsförbundet eller vem det nu allt var som stod bakom det) pröva på dag, med rugby, dans, zumba, judo, simning, fotboll, innebandy etc etc, allt under en och samma dag! Därmed kunde varje skola alltså delta och de många olika grenarna som brukar tränga in sina tävlingar så elever som deltar i allt kan vara frånvarande från skolan upp till en månad sammanlagt väljer alltså en gren, eller så ingen gren alls och deltar i pröva på dagen. Genialiskt egentligen.
 
Nu blev det dock så, att de visa politikerna i Mariehamns stad pådyvlade skolorna sitt bakåtsträvande, vilket ledde till att fotbollscupen avgjordes i tre klasser mellan Kyrkby Högstadieskola och Godby Högstadieskola. I Innebandyn deltog Kyrkby, Godby och Brändö (inte sant?). Spridda deltagare från alla andra skolor än Mariehamnsskolorna var också med i SFSI simningen, medan Mariehamnarna själva befolkade pröva på dagen. Det var nämligen obligatoriskt för alla, elever och lärare att delta i den! Jag återkommer till termen Bananbeslut!
 
Nåja, jag fanns alltså på fotbollscupen. 7ans pojkar hade en egen serie där först KHS mötte GHS och sedan mötte GHS KHS. KHS vann sammanlagt och blev alltså Åländska skolmästare. Grattis. Magister Sviberg coachade laget och sken som solen självt! I flickklassen fanns det tre lag med. KHS 1 och KHS 2 samt GHS. Minns ej om det var KHS 1 eller 2 som vann, men finalen var i alla fall ett derby där det ena KHS laget vann klart men ändå tajt. I pojkarnas äldre serie Tog ett GHS lag hem finalen med 4-2 mot KHS 1. Som vanligt svämmade känslorna över och GHS gymnastiklärare hade mycket sjå med att någon ur KHS lag hade setts spela i olika KHS lag. Detta bekräftades av bland annat Assistent Felicia, som själv hade gett lov till detta. I gengäld lovade jag att Godby skulle få bli Fair Play skola, men det missade arrangörschefen Carlsson som utnämnde KHS istället. Godby firade dock segern i äldre pojkklassen så vilt att man kunde tro att det kompenserade KHS två serievinster på något sätt.
Min främsta behållning från dagens skolcup var hon här! Alva Nordberg spelar ju till vardags för ÅUs flicklag och därifrån är bilden. I dag gjorde hon sådana vändningar, ryck och avslut att en gammal farbror som jag själv blev alldeles lycklig. Ett roligt moment var även då 7ans pojkar, förstärkta av Ville från 9an utmanade KHS flickor på träningsmatch i ett skede av dagen. KHS flickorna förstärkte i sin tur med Tilda från GHS. matchen blev 0-0, men var kanske den överlag mest välspelade fotbollen under hela dagen.
 
Rufus meddelade att han vunnit guld i innebandy. Det är ju roligt. Nu vill han ha skjuts in till stan. Det ska väl gå. Klockan 16 ska jag träffa Marjukka och klockan 17 är det Portugal-Finland på Yle Areena!
Heja Finland. En seger i kväll och EM är möjligt!
 
 
Sen kommer jag att anhålla om lite helgro... I morgon har Rufus kalas och sen rullar det bara på. Lillemor hon undrar varför ingen har hämtat bröd och mjölk till träningen. Det frågar hon då alltså mig här och nu... Jag brukar ju också fråga folk om allt möjligt, så det jämnar väl ut sig kan jag tänka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0