Snart är välsignad måndag här

Edit fyllde som bekant 7 år i dag och var just precis så glad som en som fyller 7 år är. Klockan 7.30 kom Fru Kickan sättande till soffan där jag lagt mig i natt då jag kom hem, eftersom det fanns så lite plats i sängen och meddelade att Edit ligger och låtsas sova. Det blev att få upp Emilia och Rufus, samt att få Linda i direktsändning från Houston, där hon befinner sig över helgen. Allt förlöpte väl och massvis med presenter utdelades. En av dessa var en "Mina vänner" bok. Alltså en sådan där som ni hade då ni var små, där vänner och bekanta skrev in om sig själva. Jag fick skriva i Edits bok. Som min favoritdag skrev jag måndag. Jo, måndagen är på något sätt en dag fylld av harmoni. Eller åtminstone måndag morgon! Ett Janus, alltings början... Jo jag gillar måndagar, speciellt höstmåndagar! De får en fort att glömma all längtan och melankoli söndag kväll oftast innebär för mig. Måndag är liksom... Rock´n´Roll!
 
I går, lördag, kröp vi i slammet alltså. 7-1 är ingenting man vill berätta om för barnbarnen och inte heller för de journalister som trots allt ringer på söndag eftermiddag, att de inte lär sig! Förutsättningarna var det inget fel på. En fin stadion, en välskött konstgräsplan, där domarna faktiskt kollade att straffpunkten var rätt och målen på plats. Som Craig mycket riktigt frågade dem, vad skulle de göra om de inte var rätt då? Målen var fasta mål som inte kan flyttas...
 
I övrigt var domarna i går precis sådana som jag önskar att domare i allmänhet skulle vara. Sonera Stadion är inte gjord för damlag med herrstab kunde vi märka. De enda toaletterna som fanns tillgängliga backstage var i samband med omklädningsrummen. Då jag desperat behövde.... ja alla gör ju det så det må sägas... Number Two, fann jag inget annat ställe att göra det än i domarnas omklädningsrum. I toaletten där alltså, inte i själva omklädningsrummet då.... När jag var klar och kom ut satt domartrion där och tittade lite långt på mig. Då jag berättade att jag bara valt att använda deras toalett, tyckte de att allt var bra och att vi bokstavligen kunde skita i det! Senare då vi undrade hur man avgör mellan de assisterande domarna vem som är på bytesbänkarnas sida och vem som måste, eller får, vara på bortre sidan fick vi svaret av honom som skötte bytesbänkssidan, att de alltid tar den som är lite bättre och snyggare till just den sidan. Ett bra svar som inte alls gjorde samarbetet sämre. mera sådant domarna!!!
Som ni ser kan vi inte klaga på omständigheterna. Vi förlorade på en bra plan på en fin stadion!
 
 
Hela hemresan var sedan lite som ur en Monty Python film. Extrem trötthet och lite huvudvärk och illamående kom att bli väldigt muntert och till och med lite desperat överroligt. Craig tyckte att det var som att se sin högstadielärare dansa då Linnéa valde att ta ut stegen lite med Ålands Fotbollförbunds vice ordförande framför en trubadur. Just innan dem hade en kvinna med väldigt rufsigt hår dansat en psykedelisk dans framför samma trubadur på ett sätt som gav mig bilder av hur jag tror att 1960-talet måste ha varit så där i allmänhet...
Hej där, vi har just förlorat 7-1. Vi är lite som Brasiliens herrar i VM. Hej hå.... Eftersom det var sista bortamatchen hade någon beställt buffetmiddag för laget. Herr Landshövding hade emellertid, efter att han fick veta matchresultatet bett Linnéa att se till att vi inte åt så mycket i varje fall... I dag har jag kommunicerat med Linnéa, dock inte med Craig. Vi hoppas han lever och har hälsan!
 
Söndagen var alltså Edits dag. Redan klockan 12 kom en massa Mommon, moffan, mostrar och folk och drack vårt nyinköpta kaffe. Rufus smet fort iväg till gymmet för han hade ju "leg day" som han sade. Senare, precis då vi skulle äta födelsedagsmiddagen lät han meddela att han tyvärr blir försenad eftersom han fått lite förhinder. Med lite detektivarbete kunde jag spåra upp honom i Karrböle Jomala och hjälpa till så han sent omsider, dock utan matsällskap kunde äta de överblivna pizzabitarna. han är dock en fin storebror och Edit var väldans glad åt de två kilo godis han gav i present!
 
Svärfar, som är väldigt intresserad av Landrovern lokaliserade en möjlighet att denna min nya bil lite lider av samma åkomma som den gamla hade. Kanske bäst att få den helt fixad innan jag kör mellan Åbo och Sibbo nästa vecka då... Fru Kickan inledde seriespel med en förlust. I volleyboll kan man dock inte förlora 7-1 så de nöjde sig med 3-0. Det kommer alltid en ny helg brukar man säga. Det kommer alltid nya år med. Nästa år spelar GBK i Damernas Liga. JyPK kvalar mot Nice Futis och fast det tar så emot måste vi väl av logistiska och ekonomiska skäl be våra aftonböner till förmån för Björneborgarna.
 
Kvällen blev sedan komaaktig tillsammans med Finlands härliga herrlandslag. Att Hasse Backe talar om en väldigt stark insats efter att ha förlorat 0-1 hemma, fast det var mot Kroatien, talar om en devalvering av allt han sade då han började sitt jobb. Jag undrar om den stackaren just nu har det sämsta facit en finländsk landslagstränare någonsin haft under sitt första år, eller något år alls. Men, jag förstår honom. Som Craig sade i går "There was a scotsman coaching the team tonight. Did you see him? He was terrible." Jo, jag vill bara säga att jag också var med. Det som har hänt de sex senaste veckorna fotbollsmässigt har jag varit högst delaktig i. Skulle jag göra saker annorlunda nu? Det kommer ni aldrig att få veta, men kanske någon som tränar något lag jag är engagerad i kommer att få göra det!
 
Nu ska 2016 paketeras och 2017 göras klar att börja. I morgon har vi utvecklingssamtal för Edit och jag har styrelsemöte för Åland United. Detta så klart efter skoldagen. I skolan börjar perioden jag kallar "utvecklingssamtals och provperioden", den klassiska tiden i sen oktober och november då allt sådant där man måste göra ska göras... Aj jo. Senast jag skulle vara i Steel FM då glömde jag... Påminn mig att jag fick en ny chans. Klockan 7.45 på fredag morgon ska jag vara där. Säg till snälla så jag inte missar igen.
 
Till min stora glädje såg jag dessutom att vi har ungskorv till mat i morgon. Jag sa ju att måndagar är välsignade dagar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0