Moen har mer spelöga än till exempel Tony

En av de mest omdiskuterade herrarna i dag har varit Svein Oddvar Moen. Den norske domaren valde att godkänna Islands segermål långt in på övertid i går kväll. Det är inte första gången Finland förlorar just så här snöpligt. Inte heller är det första gången som Island forcerar in ett sent segermål. Minns bara den där berömde ylande kommentatorn från i somras om inte annat.
 
Det har spekulerats vilt om hur Moen agerade i slutet. Själv tror jag inte att någon alls hade protesterat om han hade dömt bort 3-2 målet. Då hade vi i alla fall fått en poäng och skulle grämt oss åt att Sauli Väisänen konstant sov vid fasta situationer (okej det första baklängesmålet var nog Lukas Hradeckis). Nu blir Moen en stor syndabock. Som sagt tycker jag han kunde ha dömt bort målet, men nu gjorde han det inte. Det som hände därefter tycker jag dock att den norske domaren hanterade oerhört väl.
 
Direkt efter målet brusade Finlands kapten Niklas Moisander upp så totalt att han drog Moen i tröjan och nästintill attackerade honom. Domaren drog fram ett gult kort och Nicke fick lov att lugna ner sig. Även den situationen har diskuterats yvigt. Band annat före detta FIFA domaren och numera Ålands Kultur-och idrottsminister Tony Asumaa säger skarpt att det borde ha blivit en omedelbar utvisning där. Sedan, då jag lite halvt på lek, men med en liten gnutta sarkastiskt allvar konstaterade att det är smålöjligt att man ska vara så rigida bara för att man rör en domare uppstod den alltför vanliga situationen då Tony på klassiskt domarmaner meddelar att mitt uttalande är skrämmande och respektlöst, speciellt som jag är tränare för ett ligalag. Häri bekräftar Tony just precis vad jag försökte säga. Domarna borde komma ner en aning från sina höga hästar!
 
Jag har ingenting emot domare, så klart. Jag känner många härliga människor som är domare. Precis som det händer något med en människa det ögonblicket han/hon blir huvudtränare, då händer det även något med en person då den blir domare. Jag brukar alltid försöka behandla domare precis som om de vore vilka vanliga människor som helst. Därmed vill jag kunna A: prata, B: Skoja, C: kräva samma saker av dem som av oss alla andra inom spelet. Det är väl klart att man inte får attackera en domare eller riva i hans tröja, det förstår väl jag med. Men Moisanders reaktion var så mänsklig, så urkraftig och så omedvetet kraftig att det lite hände som det gjorde. Svein Oddvar Moen visade här att han förstår fotboll så mycket bättre än de uppfostrande översittare som domare ibland blir, kanske omedvetet. Han begrep att Moisander helt enkelt flödade över av ilska och därmed blev det bara en varning, istället för utvisning och två matchers avstängning minst. Bra Moen! Där visade du att du finns på samma nivå som vi andra dödliga! Mera sånt bland domarkåren. Detta är inte riktat till er som redan nu kan inta en naturlig roll då ni umgås med spelare och tränare på och utanför planen. Det finns sådana därute också nämligen. Kan lärare så kan domare. Jovisst, det går nog! Såja såja!
Svein Oddvar Moen
 
I dag har min son Rufus fått mopedkörkort. Så glad blev han att han glömde komma via mitt klassrum då han skulle iväg. Synd för honom, han hade fått en liten bensinpeng... Lite stolt är allt jag med. Konstigt egentligen, jag har ju inte gjort nåt alls jag.
 
Träning på Jomala konstgräs snart. Sista träningen med Åland United 2016. Dessa sista träningar brukar aldrig riktigt bli så minnesstarka. Jag hoppas mera på matchen i morgon. Vi kommer att förbereda det hela genom ett "3 pint meeting" igen, troligen i Richards hytt eftersom han är yngst!
Craig avslutar sin andra säsong och Cynthia sin fjärde i Åland United. 14.00 går avsparken på Sonera Stadion mot HJK i morgon.
 
I övrigt är det nog bara helg som väntar. Två niondeklasser har i dag förevisats hur muslimer ber. Alla var glada över att Mekka visade sig ligga framför och inte bakom mig, så att säga... Edit fyller år på söndag. Emilia och Rufus har sagt att de ska vara där då jag kommer hem från färjan på natten just mot födelsedagen. Det kan hända att jag går från busshållplatsen och låter bilen vara kvar i hamnen denna gång. Det brukar kunna vara så vid säsongens sista matcher...
 
Senast efter säsongsavslutningen, alltså från och med den 17/10 börjar vi publicera nyheter om vilka spelare vi har klara för 2017. Bara så människor med intresse vet att hållas alerta. Inte ännu dock. Inte ännu!
 
Få se om jag ska få min vanliga fredags sms från fru Kickan, då hon ber mig handla på väg hem från träningen. Jag är beredd!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0