Bara så ni vet, jag är stolt på Farsdag!

I morse, dock inte snortidigt, utan bara i morse, kom tre av mina barn och sedan även en svärson som rythm section in i sovrummet. De kom sjungande dessutom. Endel var ivrigare än andra. Edit hade ritat på kuvertet och lagat en fin tavla av en Nalle i skolan. Rufus och Emilia hade spenderat i ett sällskapsspel som jag föreslagit att vi ska testa i dag. Eftersom klockan går och de uppoffrande gratulanterna, förutom då Edit som löpt till parken med en hoper grannflickor, befinner sig i sina sängar på obestämd framtid, får vi se hur, om och när detta händer. Även från USA kom en liten gratulationstext skickat på självaste Facebook.
 
Jag har ringt min far och vet att den lilla grejen jag handlade på Vikingline förra veckan kommer att ges honom i dag, om den inte är konsumerad av min syster redan. Farsdag är sällan en dag med så stora ramar och riter. Ofta är det så att barnen lite så där rutimässigt och på tvång ger farsan nåt och sen sticker och sköter sitt. Jag tror att de flesta av oss farsor är väldigt nöjda med det. Det hände vid en par tillfällen under mina tonår att jag lite missade det där med farsdag och fick kompensera det med nåt snabbt hoprafsat på eftermiddagskvisten. Jag tror min far tog det med jämnmod. Jag tror han såg det lite som jag ser det. Den viktigaste gåvan man kan få på farsdag är en förvissning om att ens barn mår bra!
 
Vänta nu. Det där låter ju som om man skulle vara mamma eller nåt. Det är ju mammorna som alltid finns för sina barn och tar hand om dem oavsett vad som händer. Vi pappor kommer aldrig att komma upp till mammornas nivå.  Egentligen ska jag väl inte ta åt mig av dessa skriverier, som så klart dyker upp just denna dag. Nu är det dock så att epitetet Pappa är något så viktigt och heligt för mig, att jag mest blir ledsen då det ska användas för politik och generaliseringar. Likväl som vi ifrågasätter att alla pappor firas, eller att bara vissa pappor borde förtjäna att firas kunde vi instifta "de goda mammornas dag" då bara de mammor som når upp till de självklara målen för mammor uppmärksammas. Det är klart att pappor och mammor av olika slag finns överallt här på vår jord. Om jag, på en dag som faktiskt symboliskt sett är bland de viktigaste för mig som människa, ska få slängt i ansiktet att behöver uppfylla vissa kvalitetskrav för att inte vara sämre än alla mammor genom tiderna, då leder det inte till en positiv och uppbyggande känsla. Jag vet, såsom lutheran att jag är högst otillräcklig och bara för att jag, som det sägs i Skriften, spritt min säd och uppfyller Jorden, alltid har saker jag inte klarar att tillfredställa hos barnen, familjen eller ens mig själv. "Jag gör mitt bästa" är oftast ett självbedrägeri som gör att jag nöjer mig med halvdant... Men kan Pappor få ha sin dag och vara stolta över sina barn. Det är det åtminstone jag upplever med Farsdag. Kan jag, snälla få hålla det och så kan Morsdagen får vara för mammorna som även de troligen känner precis som jag och de flesta andra pappor?!
Okej? Rock´n´Roll...
 
Dagen i övrigt blir väl att rätta prov, fylla blanketter för ligalicens, kanske signa en spelare och kommunicera med andra klubbar om deras klädfärger inför nästa år. Sen vill Emilia att jag ska se film med henne, Edit vill åka pulka, Rufus ska ha hjälp med en par projekt och Fru Kickan vill säkert lägga sig tidigt, eftersom hon steg så sent upp- de tu går ofta hand i hand. Vi har rester från både fredagens och lördagens middag, så troligen  klarar vi oss genom två måltider i dag, eller en kanske, få se hur det går att få ihop. Om allt är fixat kan kvällen bli att se Beck. Det är ju ingen seriefotboll på gång i Europa i de högsta serierna denna helg. Sen kanske Linda skypar. Det vore nåt. Sen är det måndag morgon och mera jobb. Bra bra!
Det här är landet där Hasse Backe kanske ledde Finlands A-landslag för herrar för sista gången . (Ser ni att Krim finns med på kartan som ukrainskt?!) Då han tog vid var vi 44e i världen, nu är vi 101a. Inte ditt fel säkert Hasse... Eller vad ska vi säga?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0