Vad är enheten för uppehålls- och tillståndsärenden på engelska och/eller franska?

Den enes ljus, den andres bröd och många spadar gräver liten grop. Vårt kollegiemöte sattes precis i stå, eller förlades till ämnesgrupper. Därmed fick jag läge att kolla e-posten inför avresa till träningen i Eckerö.
 
Kan man tänka sig. Det ser faktiskt ut som om vi får en kamerunska hit före midsommar... Nu har jag fått i uppgift att skriva en beskrivning till spelarens bulgariske agent och bland många andra saker uppmana henne, eller honom att förklara till henne att hon ska skriva till något som kallas för "enheten för uppehålls- och tillståndsärenden" i den finländska ambassaden för Kamerun, som ju så klart ligger i Nigeria. Bulgaren skriver rätt väl på engelska, spelaren uttrycker sig på afrikansk franska. Vad ska jag skriva då? Ytterligare meddelas att jag bör påpeka att adressen är rätt stavad och skriven. Den, adressen alltså, ska finnas att hitta på nätet... Så där som förr i tiden då elever lämnade in uppsatser med källförteckning: "Internet".
Om jag inte stekts i rätt många eldar under årens lopp hade jag blivit gråtfärdig. Nu är jag mest blasé och smått intresserad av på vilket sätt även detta kommer att lösa sig. Jag menar Byskata case lär ska gå sin gång och även där har smått bisarra svängar, som jag inte kommer att berätta om, men som inte alls förvånar mig mera uppstått. Det enda jag vet är att det löser sig, troligen med en fruktansvärt tärande arbetsinsats av mig eller någon annan.
Eckeröhallen väntar alltså. Jag fick mail i dag att jag tydligen lovat Djurgården bollar, koner och västar för deras läger här i slutet av veckan och i helgen. Bäst att fixa det då. På samma gång ser jag laget och hur allt verkar i början av denna arbetsvecka.
 
Magister Sviberg var just in och meddelade att han gjort det arbete vi kommit överens om och därför i kväll förtjänar den sms han i princip förlorat då han anmälde förhinder till morgondagens kvarsittningskabaré. Atletico Madrid- PSV Eindhoven såg jag att Yle serverar och det blir även Magister Svibergs öde. Själv kanske jag föredrar Manchester City-Dynamo Kiev... Vi får se. Mycket vatten hinner rinna i vår kran och många pip hinner höras ur vår leakomatic innan det är avspark i kväll.
Detta kunde vara Magister Sviberg i kväll, men det är inte han. Denna bild får i varje fall symbolisera honom.
 
 
Direkt från Eckerö måste det bära till Vikingahallen och hämta hem Edit från Fru Kickans träningar. Sen vanlig rutin, med kvällsmål, Bolibompa, kvällslunk, hysteriskt mailande och sen...Ja sms så klart och till sist Champions League, som jag somnar till efter 30 minuter...
 
Allra sist vill jag komma med ett råd till alla lärare som funderar hur de ska göra med elever som har mobiltelefoner. Jag tycker du ska be dem lägga ifrån sig telefonen om de använder den fel, eller använder den då de inte behöver den. Okej? Frågor på det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0