Svenskar som INTE irriterat mig!

Så var det dags. Helgen har planat ut i söndag kväll och hysterisk energi flödar i olika forum. De flesta gällande unga flickor som vill spela fotboll...
 
Jag har lite lovat att erkänna att jag faktiskt inte irriteras av alla svenskar, Det finns ett överraskande stort antal, förutom de släktingar och vänner jag redan har redogjort för, som inte bara inte irriterat utan även förtjust mig på olika nivåer.  Som tidigare är denna lista högst subjektiv och följer ingen gradering, så det första namnet är lika viktigt som det sista eller det fjärde. Alla är så jätte jätte jämlika, som i självaste Sverige! Företrädelsevis håller vi oss igen inom idrottsvärlden så det hålls aningen begränsat i alla fall.
 
Curt Lindström
Honom kan man ju inte irriteras på. Han gled in, han gled in, han gled in hos oss (igen), fick oss att kämpa och att ge, allt vad vi hade, fick oss att vinna guld- men inte igen utan för första gången. 1995, året då alla finländare sjöng på ren svenska. Curres "Lite bättre" filosofi har även jag använt i både skola och fotboll, med framgång!
 
Robert Dahlin
Min första huvudtränare i Åland United. Ledde laget i fyra år och fick år 2009 sin stora seger, trots att det svallade duktigt i kulisserna. För mig blev han en vän och vi håller kontakten så där sporadiskt. Just i kväll har han skrivit och undrat hur det står till med mig och ÅU. Han planerar att komma till Åland i sommar och kanske får vi se honom på WHA.
 
Tommy Salo
Ishockey igen. Vem minns inte när Vitrysse kostade Tre Kronor. Tommy Salo med sina urfinska föräldrar var en väldigt populär svensk den kvällen hemma hos oss, eller mig, jag tror jag bodde själv på den tiden, eller kanske det var före, minns inte.
 
Raimo Pihl och Jari Keihäs
Två spjutkastare som visste sin plats. Aldrig minns jag att någondera kom bland de tre främsta i en enda Sverigekamp. men att heta Pihl och Keihäs, samt vara svenska spjutkastare, det är inte bara fritt från irritation. Det är helt underbart! Inte ens att Jari senare kom ut och berättade om sitt dopingmissbruk har fått mig att tycka att han är mindre sympatisk. Go Raimo och Jari!
 
Ronnie Peterson
Tyvärr dog Ronnie alldeles för tidigt då bilen han körde exploderade. Han var faktiskt en av min barndoms favoriter i Formel 1 åren före Keke Rosberg kom fram. "Vår Keke" som det stod i svenska tidningar för att hans mor förlöst honom i Sverige eller hur det nu var. Keke är mycket mindre svensk än hans son Nico, som representerar Tyskland är finsk. Så det så! Dock vill jag återkomma till Ronnie Peterson och önska hans minne att bevaras med respekt.
 
Björn Borg, Ingemar Stenmark, Zlatan Ibrahimovic som äldre
Här finns absolut ingenting att säga annat än att min hatt åker av, eller skulle åka av om jag hade någon. Legendarer. Alldeles unika personer och idrottare i sin tid i sin gren. Jag erkänner att jag hellre var McEnroe än Borg då vi lekte, men respekt för den tyste långhårige spelaren vid baslinjen, det hade jag.  Jag minns då Stenmark skulle åka störtlopp och jag bara blundade för att jag kände det som ett lumpet reklamtrick. Stenmark skulle åka slalom och storslalom i sin stickade mössa. Punkt! Zlatan som ung var redan med på min andra lista. Nu, då han mognat till sig anser jag att han går in som en av de 10 bästa fotbollsspelarna i världen just nu. Det redan är så stort att jag måste ge honom den respekt han således förtjänar.
 
Hanna Ljungberg och Hanna Marklund
Då mitt "yrkesintresse" gällande fotboll för kvinnor tändes på allvar i början av 2000-talet var Sverige så rysligt nära ett VM guld, i USA år 2003. Hanna Ljungberg var den där lilla Gerd Müllertypen längst fram och i försvarslinjen fanns en riktiger ordentliger back från Norrland. Hanna Marklund! Jag hävdade i sten att alla som gick omkring med svenska landslagströjor med namnet Ljungberg hade fel nummer. Hanna Ljungberg spelade ju med nummer 10. Han den där andra Ljungberg kunde ta sitt färgade hår och sina hallonbåtar och porrfilmer eller vad det nu var han skröt om och låta rätt Ljungberg sälja tröjor. Hanna Marklund är i dag en i mitt tycke väldigt insatt och god expertkommentator vid såväl dam- som även herrfotboll i svensk TV. Mycket goda spelare på sin tid bägge tu. Jag har en gång fastnat i en hiss med Hanna Ljungberg dessutom. Hennes skratt lät precis som på TV och då hon till slut förstod att jag faktiskt pratade svenska hade vi en rolig stund tillsammans i cirka 20 sekunder innan hissen funkade igen.
Så här såg det ut på den tiden då Hanna och Hanna tampades på landslagssamlingar i Sverige.
 
 
Ronnie Hellström och Ralf Edström
Två låtsaslekkamrater jag hade vid 3 och ett halvt års ålder. Då jag mest lekte Väst-Tyskland, men ibland också Holland, Brasilien eller Polen sommaren 1974 på Mommos gräsmatta, då var jag även ibland Sverige. De två jag behövde ha för att spela var Hellström i mål och Edström längst fram och nicka. Jag har på äldre dagar sett nicken mot Väst-Tyskland och hört honom kommentera i TV, fast radio sägs vara hans favorit. Två barndomsidoler som jag inte vill förnedra i dag.
 
Ulf Nilsson, Anders Hedberg och Honken Holmqvist
Lite samma som ovan, men nu gäller det ishockey. VM spelades i Helsingfors våren 1974. Dessa tre var alltid på planen då jag lekte Sverige. Jag lekte rätt mycket sådant där verkar det som... Månne jag var ett lite konstigt barn i alla fall...
 
Klas Ingesson
Om jag skulle få välja valfri svensk att tillbringa 10 år på en öde ö med. Då skulle jag välja Klas Ingesson. Urtypen för trygghet och lojalitet, men genom smärta. Sådant som man ser och förstår att är på riktigt. Klas gick bort härom året och sörjs inte bara av ett helt land utan en hel värld. Trots att jag inte kände honom personligen tror jag att han skulle uppskatta repliken som fälldes under EM 1992, då jag i en rätt ung ålder hade förirrat mig på någon typ av fest, där mer eller mindre lättklädda kvinnor och män under nattens senare timmar "tyckte väldigt mycket om varandra". Eftersom det var EM ville jag se på TV tillsammans med en par andra. Vi tvingades avlägsna en par jungfrun som inte såg ut att vara i nöd, men dock väldigt inspirerade av stunden, med orden: "Flytta på er för..... Vi ser ju inte Klas Ingesson!"
 
Sarah Sjöström
Ibland vet man inte varför.. Sarah Sjöström dök upp som superung och supersnabb i bassäng. Jag har alltid bara gillat henne! Jag har gillat henne mycket mer än Therese Alshammar till exempel. Simma på Sarah!!!
 
 
Ragnar Skanåker
Det sista namnet på denna lista får bli Ragnar Skanåker. Jag måste säga att jag är stum av beundran. Olympiskt skytteguld i hur många OS då? Det allra bästa var då han avslöjade sitt knep. 4 starköl inför varje tävling fick honom att hålla handen stabil! Jag lovar att Ragnar badade bastu! Och naken dessutom! Hur kan man inte tycka om en sån karl?
 
 
Det var inte ens svårt. Det uteblev många från både denna och den föregående listan. Hoppas i alla fall att detta gett er en liten bild av vad som får mig att gå igång och inte. Eller så har det inte gett er nåt alls. Tur att denna spalt är gratis då alltså.
 
Nu, mot måndagen! Ni kan inte tro vilka saker jag har på agendan denna vecka. Och inte tänker jag berätta heller!!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0