I går var det ju jungfrudagen...

Det är helt galet. Alltså inte på det sättet. Vår härlige ordförande gjorde det möjligt för mig att komma direkt från skolan till hans kontor och då blev vi färdiga med vårt sponsormöte lite över sex. Jag hann alltså bara lite försenad till Emilias skola och familjetilldragelsen där. Lite sen i starten från skolan blev jag i och med att någon hade tagit fast en rökare och så skulle det vankas kvarsittning. Jag var förstås kvarsittningsövervakare enligt listan, men sen dök Jarmo och Sune upp och ett litet byte ägde rum. Jag fick överta Sunes kvarsittning nu på onsdag och till mitt förtret såg jag att det redan fanns ett namn på kvarsittarlistan. Jag såg också att Magister Sviberg fanns som min bisittare, så kanske det skulle vara läge att hota med utebliven sms i morgon ifall inte motivation att sköta onsdagssittningen själv finns... Knappast blir det så i alla fall. Man är ju lutheran... Just det Lutheran. Nu minns jag vad som var galet... I går var det ju Marie Bebådelsedag och jag glömde att kommentera en av mina favoritkyrkohelger här i texten. Dessutom glömde jag att vara Trana och gömma godis i barnens använda strumpor vilket alltid sker just vid Marie Bebådelse.
Och Herrens härlighet kringstrålade dem... Aj nej, det är ju på Julen.. Men på riktigt torde ju födelsen Julen anspelar på ha ägt rum ungefär så här års, så det får duga.
 
 
Marie Bebådelse alltså. En helt fantastisk historia om då Gud behöver få till en livmoder för hans son att växa i... Själv är han ju lite väl andlig för att riktigt producera biologiska barn så han kallar på Ärkeänglarna. För att dessutom vara korrekt i grekernas ögon väljer han att en jungfru ska bära och föda bebisen och det må vara osagt, eller oforskat  om han själv valde ut 13 åringen från Palestina, eller om han gav Ängeln som tog jobbet, alltså Gabriel som tydligen var ivrig på stora jobb, 600 år senare gav han Mohammed Koranen nämligen, rätt att själv välja. Om det var det senare kan vi fundera lite över hur denne Gabriel riktigt var, eller kanske är funtad. Maria gjorde sin plikt och födde sedan typ 9 månader senare en pojke vars rykte sedan har förändrat världen. För att fira händelsen, som ju är fråga om en befruktning, har man sedan urminnes tider (alltså de senaste 1700 åren typ) firat Jungfru Marias Bebådelsedag. Sedan 1953 lär den dagen firas söndagen närmast den 25 mars, alltså enligt romersk tradition exakt 9 månader före Jul. Om den söndagen dock är Palmsöndag, eller påsksöndag, då flyttas bebådelsedagen tidigare.. Så skedde i år och jösses, jag var inte beredd. Kom ihåg att nästa Jul firar vi en födelse i vecka 40+12 dagar... Man kan alltså med fog säga att Gabriel fick de bästa jobben, då det begav sig. Mikael till exempel. han sattes att strida mot Lucifer, som av någon besynnerlig anledning heter samma sak som Askungens katt...
 
Ja det om det. Emilia visade oss runt i skolan och även Rufus följde med och kanske fick blodad tand att gå där om något år. Edit ska gå där säger hon. Där finns ju så många trappor att springa i...
 
Hemma igen, passligt till kvällsmål och Bolibompa tog jag min kvällslunk innan jag kollade e-posten. Det var tur, för under den tidiga kvällen hade 17 olika människor funnit det relevant att meddela mig om olika saker. Anders Jansson var värst och vad han skrev vill jag inte berätta här, men det rörde Åland United. precis som 14 andra av de 17 mailen.
 
Min klass trodde på allvar i dag att jag inte kan göra armhävningar. jag fick visa dem motsatsen ovanpå en par pulpeter. Barn säger jag. Barn!
 
Eftersom jag hade så ändlöst roligt i går kväll ska jag avrunda nu med samma gubbe! Ja tror det är bättre än att komma med synpunkter på läkargranskningar, mittfältsdisposition, pengar för portugisiska forwards, eller brist på sådana, begränsad tid för omklädning för män i Bengtsböle... Samt allt möljigt annat. I morgon tar jag i allt det där, tror jag. Långt långt till lördag och Djurgården ännu!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0