Dimma och så ett åländskt tack till Napoleon III

I dag är här dimma minsann. Både i människors sinnen och omkring dessa så där mer fysiskt. Sune sade så väl i går. då han efter vårt möte om arbetsplanens allmänna del konstaterade att "Inte många av oss skulle gå långt inom privata sektorn". Sant. Dock med ett förbehåll att inte många inom privata sektorn skulle nå långt som lärare, så det är ganska tveeggat det där...
 
Dimma ute betyder för mig en skräcksituation. Inte att jag är rädd för monster , eller rumpnissar och så, vem är rädd för rumpnissar förresten? Det är minnen av den förra dimman, som fick Raquel att flyga fram och tillbaka mellan Helsingfors och Mariehamn. Det slutade på Cumulus och sedan vår ödesdigra Dickursbyresa... I dag är det Raissa som ska flyga. Klarar hon det till Stockholm ska hon fortsätta därifrån till Mariehamn i kväll. Ingen bekräftelse har jag fått på att hon fått sin flygbiljett, men Lillemor har i varje fall fixat en väska med fotbollskläder och sängdito. Fint, bara vi får flickan hit! Jag varken vill, eller vågar tänka på vad jag gör om jag står på flygfältet vid lite i 22 i kväll och ingen Raissa stiger av, eller om fegisarna inte vågar landa och åker tillbaka till Stockholm.
 
Frågorna jag då kommer att få blir olika: "När kommer hon då?" (lagkamraterna) "Vad kostar det här?" (Styrelsen) "Nåt konstigt på afrikansk franska" (Raissa om hon kommer på ett sätt att vara i kontakt) "Hur ska du få henne till matchen på fredag?" (Giovanni) "Ska vi ha möte i hytten på färjan?" (Craig)... Snälla dimma, lätta! Eller fixa åtminstone Raissa hit i kväll på nåt sätt!!!
Nästan som Finland-Grekland på Olympiastadion 1993, men jag hittade ingen bild på det...
 
 
Sen är det ju flaggdag också. Ålands demilitariserings- och neutraliseringsdag firas. Av någon konstig anledning brukar en massa talare och skribenter hänvisa till Nationernas Förbund och beslut om Självstyre vid dessa dagar.. Egentligen borde vi ju tacka Napoelon III som beordrade krig mot Ryssland på grund av de ryska intressena kring Krim (låter det bekant). Napoleon III var ju formellt Frankrikes ledare då de och britterna bombade sönder Bomarsund och därefter segrade i kriget och sedan förbjöd Ryssland att besätta Åland. Till en följd av allt detta och många steg senare är ålänningar inte värnpliktiga i Finland. Därmed ska vi minnas killen bakom allt, en av dem alltså...
Napoleon III
 
 
Sedan dags att se vad 8D har att komma med i dag, om det blir riktig lasagne som Mat-Inger kryptiskt indikerade i går, samt om vi får sponsoreringen på grej så laget vårt kan fortsätta fungera. Eller, klubben vår för att vara mer korrekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0