Matchdagsförmiddag

Då jag själv spelade, för 100 tal år sedan, var kvällen före match samt matchdagarna ganska simpla historier. jag hade vissa saker jag måste göra, som att äta en Mars chokladbar, tvätta håret en extra separat gång och sedan bara ha en lugn kväll oftast hemma. Morgon, förmiddag, dag etc berodde sedan förstås på om vi spelade hemma eller borta. Bortamatcherna gick ju enligt lagets procedur, medan hemmamatchdagarna blev en ända väntan, då jag försökte vara så vanlig som möjligt hemma, trots att synfältet allt efter hur nära matchstart vi kom blev smalare och smalare. Sen bara iväg till lagets samling och that´s it. Jag var ganska bra på att förbereda mig individuellt vågar jag tro så här 40 kg senare... Även påklädningsritualen och andra små grejer jag måste göra skötte jag helt diskret och bara för mig själv.
 
Senare då jag var tränare blev ofta kvällen före en lång sådan. Jag ville oftast ha fasta situationer och eventuella illustreringar, som på den tiden gjordes, åtminstone av mig, med penna och papper, färdiga. På samma gång fick jag gå igenom matchen i mitt huvud och förberedde mig på olika scenarion och hur jag kan/borde reagera på dessa. Då matchdagsmorgon grydde hade jag ofta själva matchen klar i huvudet och den övriga kroppen jobbade sig in under dagen. Precis som då jag spelade blev det att försöka vara så normal utåt som möjligt och då jag ofta hade mina då tre barn omkring mig blev det en utmärkt faktor som höll mig kvar i riktiga världen, om den nu finns. Vi som kan lite Platon vet ju att det inte alls är säkert det heller. Bortamatcher gick precis som under spelartiden i lagrutinernas tecken och en del av gårdagens kvällspyssel kunde jag ibland göra under resorna.
 
I dag möter Åland United-HJK på WHA. I går tog jag mig till lagets matchmöte och bevittnade även träningen inför, samt fick ta del av startelvan då den kungjordes laget. Min del i coachingen är i år nära noll, men jag försöker komma laget så nära jag kan i alla fall och genom att förstå den fotboll de spelar blir det bättre både för mig och för dem. De flesta förberedelser för min del inför dagens match har gjorts för länge sedan. Nu är det bara de praktiska detaljerna och utförandet kvar. Egentligen är det igen bortamatcherna som är de lätta, eftersom jag då bara hänger med laget och gör mina grejer där mitt i bland dem, oftast i bussen. Vid hemmamatcher är jag i år delaktig i det mesta. I dag fattas Linnéa, Kjelle, Anders och Richard från det vanliga teamet. Merja kommer in och vikarierar Linnéa, men i övrigt får jag försöka komplettera det som alls går att komplettera. Bollkajsor, Speakerbåsets information, laguppställningsblad, lotterivinster, övriga publikvinster och övrigt, som e post om möjligheten för 26 svenska fotbollsspelare att få fribiljetter till dagens match, är det som samlas i huvudet och senare ner mot magen. Svaret till fribiljettansökningen blir nej, eller ännu värre, inget svar, eftersom jag inte vill riskera att behöva förklara nåt, eftersom det tar ytterligare tid. På samma gång lever oron om hur det ska gå. Numera är jag sällan med på förmatchpratet i omklädningsrummet och ser laget först då de kommer ut för uppvärmning. Eller jag har ju sett laget, för vi alla är där senast två timmar inför kick off, de flesta lite före, domarna ofta lite efter, aj jo, dem brukar jag serva med matchbollar och allt möjligt också...
2013 var jag mest bara assisterande tränare, men ändå kunde det redan då se ut så här, även vid bortamatcher
 
 
Precis som alltid går denna förmiddag och dagstimmar fram till halv 2 eller nåt, till att "vara vanlig", vilket jag ju inte är. Fru Kickan och även stackars Edit börjar vara vana och sysselsätter mest sig själva. Förlåt för det! Eller kanske de tycker det är bättre så. I natt samarbetade jag med övriga avkommor att få pojken hem välbehållen från Rockoff, vilket han gjorde. 9 kvällar kvar, eller är det bara 7?
 
Några ärenden som borde göras i dag inom ÅU har skjutits upp till söndagen, då det ju inte är annat förutom att skriva matchrapport om det inte blir gjort i kväll. Sedan på måndag bygger vi konsert och laget ska börja se mot Björneborg. Den gamla klyschan "stolpe in eller stolpe ut kan avgöra den mentala hälsan i åtminstone en veckas tid" kommer kanske att visa sig stämma, utom för mig eftersom den faktorn bara visar riktningen för allt annat...
I vintras hade vi supportrar. Alla som är kvar och många nya får väldigt gärna dyka upp i dag!
 
 
Fru Kickan har, på Edits uppmaning kommit fram till att Lisa Ajax spelar på Rockoff i kväll klockan halv 8. Då kan det hända att de ämnar häcka i Stadshusbacken då. Jag förväntas säkert vara med. Jag måste säga, jo. Om jag kan. På riktigt, om jag kan så vill jag så gärna. Det är ju så viktigt, framför allt för Lisa Ajax, eller hur var det nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0