Vad gör man i Kuopio?

Eftersom jag i detta nu förbereder mig för en helgslång vistelse tillsammans med mitt lag i vårt lands östra delar ställer jag mig frågan.. Vad gör man en kväll i Kuopio? Vad vi gör före det blir kväll vet jag... Vi åker redan i natt mot Helsingfors. Lördagen går ut på att förbereda oss, äta och resa. Klockan 16.00 brakar det löst. Igen tror och hoppas jag att vi gjort rätt prioriteringar och att ÅU kan vara ett starkt och positivt lag. Efter matchen ska vi övernatta på hotell... Där kommer det hela in... Som en kollega sa. "Det där slutar bara på ett sätt. I sängen!" Hon har nog rätt tror jag... Ska ta datorn med så jag kan förse kunskapstörstande läsare med rapporter om matchen och eventuellt blogga nån rad med. Söndagen torde bli den segaste dagen på länge. Resa hela dagen. Vid sju-tiden på söndag kväll är vi igen på Åland. Fy va segt om det skulle gå galet i matchen. Redan det är en tändvätska för spelarna hoppas jag! Vi tränare är tända ändå!

Luftandet av fästmön har lett till att vi ska vara hemma... Jo. men god mat ska vi äta. Vad god mat är, det ska bli spännande att se... Hot om grönsaker hänger över en ständigt då man gapar för mycket till exempel i lärarrummet... Men hoppas på lite kött också!

Sen vill jag ägna en tanke åt en par unga spelare som tränar och tränar och tränar. De är ännu inte ligaspelare. men de kan bli sådana inom några år, just för att de tränar och tränar och tränar. Det de ytterligare behöver för att utvecklas optimalt är att få spela matcher. Just nu verkar det vara svårt för dem eftersom de inte riktigt ryms i matchtruppen i det enda lag som riktigt vill ha dem. I de andra lagen skulle de nog gå in om man ville hjälpa dem. Hoppas att vi kan uppnå ett människovänligt klimat där spelarens bästa sätts i fokus. Tyvärr behöver vi skrivna regler, just för att ingen ska behöva falla emellan så här. Nåja. Säsongen är lång och åren många. Om nåt år minns ingen det här, hoppas jag...

Kanske Östernäs vore en lösning?

Till slut vill jag önska IFK damer och Östernäs damer lycka till inför sina hemmamatcher i morgon! Det samma till alla andra åländska lag var helst ni än spelar!


Kommentarer
Postat av: Boijeró

Man far till torget och äter en kalakukko! :)

2009-05-08 @ 13:48:57
URL: http://www.boijero.blogspot.com
Postat av: MV

Ska tänka på saken... Vore en höjdare att se Dahlin äta kalakukko...

2009-05-08 @ 15:06:06
Postat av: Boijeró

Kan tro det! ;)

2009-05-08 @ 15:26:47
URL: http://www.boijero.blogspot.com
Postat av: Max

Trevligt att aprilmånads teman återkommer. Var som sagt sjuk typ hela månaden så orkade inte ta ställning till så mycket. Inte för att denhär svinaktiga influenssan helt skulle ha gett sig. Eller övergivit mina lungor.



Nåja. Tillbaka till flick(?)fotboll. Du ansåg tidigare att sämre men yngre spelare skulle borde få mera speltid i MIFK än bättre och äldre spelare som inte satsar på toppen. Om vi nu alltså säger saken rakt ut.



Nu borde varningsklockorna ringa. Så kan det ju inte vara.



Borde man på Åland tänka om? Är indelning enligt nuvarande prestationsförmåga den rätta basen då det gäller MIFK och Östernäs? Skulle det vara mera ändamålsenligt om det skulle finnas ett talanglag med unga förmågor som siktar uppåt och ett lag med spelare som nuförtiden spelar mera därför för att det är roligt och inte har destu större ambitioner på att ta sig uppåt?



Bara en tanke. Det är klart att spelnivån inom lagen säkert skulle öka, men däremot skulle ambitionsnivån och träningsivern vara mera homogen inom lagen.



För bägge typerna av spelarna behövs och Åland har knappast råd att tappa någondera sorten.

2009-05-08 @ 21:10:26
Postat av: Max

korrigerar: "variationen på spelnivån inom lagen säkert skulle öka"

2009-05-08 @ 21:12:45
Postat av: MV

Som svar på Max fråga. Jo! Exakt så borde det vara. Det ville man ha i fjol och det vill vi ha i år. Verkligheten blir dock en annan. Men som idé är tanken klockren och åtminstone just sådan som jag själv skulle vilja ha det.



Vill även ha sagt att ingen här är en ond människa. Alla gör nog sitt bästa för det den tror är åländsk fotbolls bästa... Den enhetliga linjen saknas bara. Men kanske vi kan nå lite närmare redan inkommande vecka... Who knows...

2009-05-08 @ 21:21:05
Postat av: Maria

Nu vet vi vad ÅU gör i Kuopio...dom vinner. Grattis Virta och laget!

2009-05-09 @ 19:07:23
Postat av: MV

Man tackar!!!! Jätteskönt!!!!

2009-05-09 @ 22:23:34
Postat av: MV

Man tackar! Jätteskönt att vara i Kuopio faktiskt:-)

2009-05-09 @ 22:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0