Receptet

Såå jaa. prov igen! Denna gång är det 8E som skriver om beskattning, näringsstruktur, företagsformer och allt annat jätteviktigt... Eftersom jag just fått de största förarbetet gällande niornas bedömning gjord blir det alltså, om jag prioriterar så, vilket jag gör, nån minut att skriva nåt här.

Självklart är det som är mest i skallen just nu, vid sidan om Rufus nya fotbollsskor (svarta Nike), den kommande skärgårdshelgen, Emilias namnsdag i går som jag lyckades komma ihåg till slut osv osv. MATCHEN! I morgon brakar det lös på Bollplan i Helsingfors. We want our trophy back, sade HJK redan innan säsongstart. Nu har de lite darrat. Vi har ångat fram och hela fotbollsfinland engageras i toppmötet som radiosänds från och med 12.30 i morgon. TV var på träningarna i måndags. Vår nya spelare Hannah Salmén har joinat. Julle och Becci börjar vara tillbaka, Adde laddar upp på landslagslägret och sedan hos mormor, Perfekt!

Eftersom ÅUs supporterresa kom att locka ca 20 deltagare kommer dessa att åka i vår (lagets) buss. Då det dessutom råkar vara Stafettkarnevalen denna helg vet jag att någon skola faktiskt valt att åka lite tidigare för att eleverna (och medföljande ledare) ska kunna gå på matchen först. Fantastiskt roligt. Hoppas på mycket folk!

Tänkte här, för att eventuella åskådare, eller så sådana som tänkt följa med matchen på radio får en guide i hur ÅU tänker spela beskriva lite på förhand. Robban vet om detta, så jag gör mig inte skyldig till nåt brott.

Eftersom vi möter HJK kommer vi självklart inte att gå in för vårt eget spel. Antagligen kommer vi att falla djupt ner i banan och försöka locka HJK till långa avgörande passningar direkt från backlinjen. Att spela 4-4-2 har även funnits i tankarna. I så fall skulle forwards kunna sköta kantspelet och ytterbackar helt koncentrera sig på defensiven. Då vi håller mitten kompakt kommer vi att vinna många bollar där och således kunna slå fram dem direkt över HJKs ytterbackar då vi redan har en forward på bredd. Den andra forwarden får då blixtsnabbt skära in så vi får in någon i boxen eftersom vi knappast hinner fram med så många. Ide´n är följaktligen att hålla HJK på 0. Då räcker det om vi får en hörna... Vi gör nämligen, precis som en analytiker gjorde gällande inför säsongen endast mål på fasta situationer och på långskott av Taina Hartikainen. Sådärja... Nu vet vi detta!

Lite tidigare lagd träning i dag, denna gång berättade man även för mig... Sedan hem och packa och i natt färja till huvudstaden. För mig blir det dubbelpackning eftersom landskapsfärjan väntar tidig fredag morgon nån timme efter hemkomst. Sassa har lovat köra...

Gudbaj får nau!

Så här såg Emma ut då hon mötte HJK borta för nåt år sedan. I år har hon förhoppningsvis också bollen själv.

Kommentarer
Postat av: Max

Har just postat räkningen adresserad till herr Dahlin för att ha tipsat hur Åland gör (vackra!) mål i ligan. Dethär blir ju en riktigt intressant höst.



Viekö Jok...Ålandin ylivoima mielenkiinnon?

2009-05-21 @ 23:02:14
Postat av: MV

Haah... Intressant var ordet. Tack för tipset dock:-)

2009-05-21 @ 23:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0